SONari
From Atariki
Wersja z dnia 20:11, 15 sty 2019 Pajero (Dyskusja | wkład) (→Odnośniki zewnętrzne) ← Previous diff |
Wersja z dnia 22:09, 24 sty 2019 Mono (Dyskusja | wkład) (bardziej szczegolowy opis hardwaru) Next diff → |
||
Linia 8: | Linia 8: | ||
PSG taktowany jest [[NTSC vs PAL|częstotliwością bazową Atari]]. | PSG taktowany jest [[NTSC vs PAL|częstotliwością bazową Atari]]. | ||
- | == Mapa pamięci == | + | Istnieją dwie wersje urządzenia. |
+ | |||
+ | === Wersja prototypowa === | ||
+ | |||
+ | Nie jest dalej nierozwijana. Na płytce mieści się jedno gniazdo na układ AY lub YM. | ||
+ | |||
+ | ==== Mapa pamięci ==== | ||
+ | |||
+ | * $D500 - odczyt: dana z rejestru, zapis: wybór rejestru | ||
+ | * $D501 - odczyt: indeks rejestru, zapis: zapis danej do rejestru | ||
+ | |||
+ | Ponieważ zastosowano niepełny dekoder, dekodowane są najmłodsze dwa bity adresu. | ||
+ | |||
+ | === Wersja oficjalna === | ||
+ | |||
+ | Na płytce znajdują się dwa gniazda na układy AY lub YM, przy czym można obsadzić chipami dowolną ilość dostępnych gniazd. | ||
+ | |||
+ | Do celów detekcji każdy z układów można skonfigurować osobno lutując na płycie jumpery SJ1 dla układu lewego i SJ2 dla prawego. | ||
+ | |||
+ | * SJx rozwarty - w gnieździe znajduje się układ YM | ||
+ | * SJx zwarty - w gnieździe znajduje się układ AY | ||
+ | |||
+ | Odczyt rejestru IOA (14) układu PSG powinien zwrócić wartość $53 ('S') z najwyższym bitem ustawionym kiedy skonfigurowany jest układ AY (lub skasowanym kiedy skonfigurowany jest YM), natomiast odczyt IOB (15) zwróci zawsze wartość $4E ('N'). | ||
+ | |||
+ | Po wymianie układu na inny polecana jest zmiana konfiguracji odpowiedniego jumpera SJ1 lub SJ2. | ||
+ | |||
+ | Dodatkowo obszar w jakim znajdują się rejestry rozszerzenia może być skonfigurowany za pomocą wlutowania jednego z jumperów SJ3..SJ10. | ||
+ | Cały obszar adresowy strony $D5 został logicznie podzielony na 8 slotów po 32 rejestry. Każdy jumper odpowiada umieszczeniu rejestrów urządzenia w odpowiednim obszarze: | ||
+ | |||
+ | * SJ3 - $D500..$D51F | ||
+ | * SJ4 - $D520..$D53F | ||
+ | * SJ5 - $D540..$D55F | ||
+ | * SJ6 - $D560..$D57F | ||
+ | * SJ7 - $D580..$D59F | ||
+ | * SJ8 - $D5A0..$D5BF | ||
+ | * SJ9 - $D5C0..$D5DF | ||
+ | * SJ10 - $D5E0..$D5FF | ||
+ | |||
+ | ==== Mapa pamięci ==== | ||
+ | |||
+ | * $D5x0 - lewy układ - odczyt: dana z rejestru, zapis: wybór rejestru | ||
+ | * $D5x1 - lewy układ - odczyt: indeks rejestru, zapis: zapis danej do rejestru | ||
+ | * $D5x2 - prawy układ - odczyt: dana z rejestru, zapis: wybór rejestru | ||
+ | * $D5x3 - prawy układ - odczyt: indeks rejestru, zapis: zapis danej do rejestru | ||
+ | |||
+ | Ponieważ zastosowano niepełny dekoder, dekodowane są najmłodsze dwa bity adresu. | ||
+ | |||
+ | == Mapowanie kanałów == | ||
+ | |||
+ | Obydwie wersje urządzenia mapują kanały PSG do kanałów stereo w tzw. standardzie "polskie stereo" czyli ABC. Oznacza to że kanały A+B znajdą się na lewym kanale audio, a kanały B+C na prawym. | ||
+ | |||
+ | Część rozwiązań dostępnych na ZX Spectrum często używa również tzw. "czeskiego stereo" czyli mapowania ACB, co oznacza że kanały A+C znajdą się na lewym kanale audio, zaś C+B na prawym. | ||
+ | |||
+ | Niektóre programy pozwalają na zmianę mapowania kanałów np. [[PSG Player]]. | ||
- | * $d500 - odczyt: dana z rejestru, zapis: wybór rejestru | ||
- | * $d501 - odczyt: indeks rejestru, zapis: zapis danej do rejestru | ||
== Zobacz też == | == Zobacz też == |
Wersja z dnia 22:09, 24 sty 2019
Rozszerzenie możliwości dźwiękowych ośmiobitowego Atari o znany z ZX Spectrum lub Atari ST układ PSG, którego autorem jest Tori.
Spis treści |
Charakterystyka
Rozwiązanie bazuje na ogólnodostępnych układach TTL i przeznaczone jest do samodzielnego montażu wewnątrz komputera.
Wersja zaprezentowana na forum Atari Area przystosowana jest do współpracy z układami AY-3-8910 oraz YM2149.
PSG taktowany jest częstotliwością bazową Atari.
Istnieją dwie wersje urządzenia.
Wersja prototypowa
Nie jest dalej nierozwijana. Na płytce mieści się jedno gniazdo na układ AY lub YM.
Mapa pamięci
- $D500 - odczyt: dana z rejestru, zapis: wybór rejestru
- $D501 - odczyt: indeks rejestru, zapis: zapis danej do rejestru
Ponieważ zastosowano niepełny dekoder, dekodowane są najmłodsze dwa bity adresu.
Wersja oficjalna
Na płytce znajdują się dwa gniazda na układy AY lub YM, przy czym można obsadzić chipami dowolną ilość dostępnych gniazd.
Do celów detekcji każdy z układów można skonfigurować osobno lutując na płycie jumpery SJ1 dla układu lewego i SJ2 dla prawego.
- SJx rozwarty - w gnieździe znajduje się układ YM
- SJx zwarty - w gnieździe znajduje się układ AY
Odczyt rejestru IOA (14) układu PSG powinien zwrócić wartość $53 ('S') z najwyższym bitem ustawionym kiedy skonfigurowany jest układ AY (lub skasowanym kiedy skonfigurowany jest YM), natomiast odczyt IOB (15) zwróci zawsze wartość $4E ('N').
Po wymianie układu na inny polecana jest zmiana konfiguracji odpowiedniego jumpera SJ1 lub SJ2.
Dodatkowo obszar w jakim znajdują się rejestry rozszerzenia może być skonfigurowany za pomocą wlutowania jednego z jumperów SJ3..SJ10. Cały obszar adresowy strony $D5 został logicznie podzielony na 8 slotów po 32 rejestry. Każdy jumper odpowiada umieszczeniu rejestrów urządzenia w odpowiednim obszarze:
- SJ3 - $D500..$D51F
- SJ4 - $D520..$D53F
- SJ5 - $D540..$D55F
- SJ6 - $D560..$D57F
- SJ7 - $D580..$D59F
- SJ8 - $D5A0..$D5BF
- SJ9 - $D5C0..$D5DF
- SJ10 - $D5E0..$D5FF
Mapa pamięci
- $D5x0 - lewy układ - odczyt: dana z rejestru, zapis: wybór rejestru
- $D5x1 - lewy układ - odczyt: indeks rejestru, zapis: zapis danej do rejestru
- $D5x2 - prawy układ - odczyt: dana z rejestru, zapis: wybór rejestru
- $D5x3 - prawy układ - odczyt: indeks rejestru, zapis: zapis danej do rejestru
Ponieważ zastosowano niepełny dekoder, dekodowane są najmłodsze dwa bity adresu.
Mapowanie kanałów
Obydwie wersje urządzenia mapują kanały PSG do kanałów stereo w tzw. standardzie "polskie stereo" czyli ABC. Oznacza to że kanały A+B znajdą się na lewym kanale audio, a kanały B+C na prawym.
Część rozwiązań dostępnych na ZX Spectrum często używa również tzw. "czeskiego stereo" czyli mapowania ACB, co oznacza że kanały A+C znajdą się na lewym kanale audio, zaś C+B na prawym.
Niektóre programy pozwalają na zmianę mapowania kanałów np. PSG Player.
Zobacz też
Odnośniki zewnętrzne
- Dyskusja na forum Atari Area
- Płytka PCB + spis elementów projektu by Mq na AArea
- Strona projektu