ILC

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 21:21, 14 sie 2024
Mono (Dyskusja | wkład)
(organizacja wyświetlania linii w ramkach)
← Previous diff
Wersja z dnia 15:41, 16 sie 2024
Mono (Dyskusja | wkład)
(długość pliku i format niestandardowy, rozszerzenia)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
 +== Format standardowy ==
 +
Format pliku generowany przez [[APAC View]]. Podobny do [[APC (format pliku)|APC]], tylko o dwukrotnie większej rozdzielczości (80x192), czyli zarówno linia jasności ([[Graphics 9]]) jak i koloru ([[Graphics 11]]) jest [[interlace|interlace'owana]]. Użyty m.in. w grze [[Sexy Six]]. Format pliku generowany przez [[APAC View]]. Podobny do [[APC (format pliku)|APC]], tylko o dwukrotnie większej rozdzielczości (80x192), czyli zarówno linia jasności ([[Graphics 9]]) jak i koloru ([[Graphics 11]]) jest [[interlace|interlace'owana]]. Użyty m.in. w grze [[Sexy Six]].
Linia 19: Linia 21:
</table> </table>
-Spotykane są też rozszerzenia [[PZM]] oraz [[AP3]] dla tego formatu.+Standardowa długość pliku ILC to $3C00 (15360) bajtów.
 + 
 +'''UWAGA!''' Często spotyka się też pliki o dwa bajty dłuższe (15362) - wygląda na to, że są bez znaczenia dla wyświetlanego obrazu.
 + 
 +Spotykane są też rozszerzenia:
 +* [[PZM]] i [[AP3]] tworzone przez program "Pryzm",
 +* [[DGI]] i [[DGP]] tworzone przez program "Digi Paint",
 +* [[ESC]] tworzone przez program "Escal Paint" będący sukcesorem "Digi Paint".
 + 
 +== Format niestandardowy ==
 + 
 +Niekiedy tymi rozszerzeniami opatrywane są pliki będące zgranymi bezpośrednio fragmentami pamięci z danymi obrazu przygotowanymi dla [[ANTIC]]-a. Taki plik jest wtedy dłuższy o 2 strony.
 + 
 +Z czego biorą się te dwie strony?
 + 
 +Pojedynczy ekran trybu GTIA o rozdzielczości 80&times;192 pikseli zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów.
 +Pamiętając o tym, że licznik pamięci ekranu pozwala poruszać się bez przeładowania (rozkazem LMS) maksymalnie w obszarze 4 KB ($1000 bajtów) należy taki ekran podzielić na dwie części, na przykład po 96 linii co zajmuje 40*96=3840 ($0F00) bajtów.
 +Przykładowo więc pierwszy blok umieszcza się w pamięci począwszy od adresu $4100 i rozciąga się on aż do $4FFF, a drugi od $5000 aż do $5EFF.
 +Pierwszy blok drugiego ekranu można umieścić zatem w $6100..$6FFF, a drugi w $7000..$7EFF.
 +Jak widać między ekranami zostaje wtedy luka dwóch stron pamięci w $5F00..$60FF - jest ona zgrywana do pliku, ale nie zawiera żadnych znaczących danych i powinna być zignorowana.
 + 
 + $4000..$40FF wolny RAM
 + $4100..$4FFF blok 96 linii 1 ekranu z luminancją
 + $5000..$5EFF blok 96 linii 2 ekranu z luminancją
 + $5F00..$60FF wolny RAM
 + $6100..$6FFF blok 96 linii 1 ekranu z chrominancją
 + $7000..$7EFF blok 96 linii 2 ekranu z chrominancją
 + $7F00..$7FFF wolny RAM
 + 
 +Taki plik ma wtedy ten nieużywany blok umieszczony między obrazami, a więc jego format wygląda tak:
 + 
 +<table border=1>
 +<tr><td>offset</td><td>długość</td><td>opis</td></tr>
 +<tr><td>$0000</td><td>$0028</td><td>linia 0 (linia skanningowa 0 ramki parzystej) obrazu w trybie [[Graphics 9]]</td></tr>
 +<tr><td>$0028</td><td>$0028</td><td>linia 1 (linia skanningowa 1 ramki nieparzystej) obrazu w trybie [[Graphics 9]]</td></tr>
 +<tr><td>$0050</td><td>$0028</td><td>linia 2 (linia skanningowa 2 ramki parzystej) obrazu w trybie [[Graphics 9]]</td></tr>
 +<tr><td>$0078</td><td>$0028</td><td>linia 3 (linia skanningowa 3 ramki nieparzystej) obrazu w trybie [[Graphics 9]]</td></tr>
 +<tr><td>...</td><td>...</td><td>kolejne linie</td></tr>
 +<tr><td>$1DB0</td><td>$0028</td><td>linia 190 (linia skanningowa 190 ramki parzystej) obrazu w trybie [[Graphics 9]]</td></tr>
 +<tr><td>$1DD8</td><td>$0028</td><td>linia 191 (linia skanningowa 191 ramki nieparzystej) obrazu w trybie [[Graphics 9]]</td></tr>
 +<tr><td>$1E00</td><td>$0200</td><td>pusty blok nieużywanych danych</td></tr>
 +<tr><td>$2000</td><td>$0028</td><td>linia 0 (linia skanningowa 0 ramki nieparzystej) obrazu w trybie [[Graphics 11]]</td></tr>
 +<tr><td>$2028</td><td>$0028</td><td>linia 1 (linia skanningowa 1 ramki parzystej) obrazu w trybie [[Graphics 11]]</td></tr>
 +<tr><td>$2050</td><td>$0028</td><td>linia 2 (linia skanningowa 2 ramki nieparzystej) obrazu w trybie [[Graphics 11]]</td></tr>
 +<tr><td>$2078</td><td>$0028</td><td>linia 3 (linia skanningowa 3 ramki parzystej) obrazu w trybie [[Graphics 11]]</td></tr>
 +<tr><td>...</td><td>...</td><td>kolejne linie</td></tr>
 +<tr><td>$3DB0</td><td>$0028</td><td>linia 190 (linia skanningowa 190 ramki nieparzystej) obrazu w trybie [[Graphics 11]]</td></tr>
 +<tr><td>$3DD8</td><td>$0028</td><td>linia 191 (linia skanningowa 191 ramki parzystej) obrazu w trybie [[Graphics 11]]</td></tr>
 +</table>
 + 
 +a sam plik ma długość $3E00 (15872) bajtów.
[[Kategoria:Formaty plików]] [[Kategoria:Formaty plików]]
[[Kategoria: Tryby graficzne]] [[Kategoria: Tryby graficzne]]

Wersja z dnia 15:41, 16 sie 2024

Format standardowy

Format pliku generowany przez APAC View. Podobny do APC, tylko o dwukrotnie większej rozdzielczości (80x192), czyli zarówno linia jasności (Graphics 9) jak i koloru (Graphics 11) jest interlace'owana. Użyty m.in. w grze Sexy Six.

offsetdługośćopis
$0000$0028linia 0 (linia skanningowa 0 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 9
$0028$0028linia 1 (linia skanningowa 1 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 9
$0050$0028linia 2 (linia skanningowa 2 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 9
$0078$0028linia 3 (linia skanningowa 3 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 9
......kolejne linie
$1DB0$0028linia 190 (linia skanningowa 190 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 9
$1DD8$0028linia 191 (linia skanningowa 191 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 9
$1E00$0028linia 0 (linia skanningowa 0 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 11
$1E28$0028linia 1 (linia skanningowa 1 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 11
$1E50$0028linia 2 (linia skanningowa 2 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 11
$1E78$0028linia 3 (linia skanningowa 3 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 11
......kolejne linie
$3BB0$0028linia 190 (linia skanningowa 190 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 11
$3BD8$0028linia 191 (linia skanningowa 191 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 11

Standardowa długość pliku ILC to $3C00 (15360) bajtów.

UWAGA! Często spotyka się też pliki o dwa bajty dłuższe (15362) - wygląda na to, że są bez znaczenia dla wyświetlanego obrazu.

Spotykane są też rozszerzenia:

  • PZM i AP3 tworzone przez program "Pryzm",
  • DGI i DGP tworzone przez program "Digi Paint",
  • ESC tworzone przez program "Escal Paint" będący sukcesorem "Digi Paint".

Format niestandardowy

Niekiedy tymi rozszerzeniami opatrywane są pliki będące zgranymi bezpośrednio fragmentami pamięci z danymi obrazu przygotowanymi dla ANTIC-a. Taki plik jest wtedy dłuższy o 2 strony.

Z czego biorą się te dwie strony?

Pojedynczy ekran trybu GTIA o rozdzielczości 80×192 pikseli zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów. Pamiętając o tym, że licznik pamięci ekranu pozwala poruszać się bez przeładowania (rozkazem LMS) maksymalnie w obszarze 4 KB ($1000 bajtów) należy taki ekran podzielić na dwie części, na przykład po 96 linii co zajmuje 40*96=3840 ($0F00) bajtów. Przykładowo więc pierwszy blok umieszcza się w pamięci począwszy od adresu $4100 i rozciąga się on aż do $4FFF, a drugi od $5000 aż do $5EFF. Pierwszy blok drugiego ekranu można umieścić zatem w $6100..$6FFF, a drugi w $7000..$7EFF. Jak widać między ekranami zostaje wtedy luka dwóch stron pamięci w $5F00..$60FF - jest ona zgrywana do pliku, ale nie zawiera żadnych znaczących danych i powinna być zignorowana.

$4000..$40FF wolny RAM
$4100..$4FFF blok 96 linii 1 ekranu z luminancją
$5000..$5EFF blok 96 linii 2 ekranu z luminancją
$5F00..$60FF wolny RAM
$6100..$6FFF blok 96 linii 1 ekranu z chrominancją
$7000..$7EFF blok 96 linii 2 ekranu z chrominancją
$7F00..$7FFF wolny RAM

Taki plik ma wtedy ten nieużywany blok umieszczony między obrazami, a więc jego format wygląda tak:

offsetdługośćopis
$0000$0028linia 0 (linia skanningowa 0 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 9
$0028$0028linia 1 (linia skanningowa 1 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 9
$0050$0028linia 2 (linia skanningowa 2 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 9
$0078$0028linia 3 (linia skanningowa 3 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 9
......kolejne linie
$1DB0$0028linia 190 (linia skanningowa 190 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 9
$1DD8$0028linia 191 (linia skanningowa 191 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 9
$1E00$0200pusty blok nieużywanych danych
$2000$0028linia 0 (linia skanningowa 0 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 11
$2028$0028linia 1 (linia skanningowa 1 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 11
$2050$0028linia 2 (linia skanningowa 2 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 11
$2078$0028linia 3 (linia skanningowa 3 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 11
......kolejne linie
$3DB0$0028linia 190 (linia skanningowa 190 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 11
$3DD8$0028linia 191 (linia skanningowa 191 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 11

a sam plik ma długość $3E00 (15872) bajtów.

Personal tools