ABBUC SONDERMAGAZIN 17 Intro
From Atariki
Seban (Dyskusja | wkład)
(mały opis intra + smucenie na temat ramek i FPS'ow :) chciałem to przenieć do innego wątku ale nie wiedziałem jak zatytułować taki wątek "FPS"?)
Next diff →
Wersja z dnia 13:25, 29 wrz 2005
Intro napisane przez Rzóga na "zamówienie" niemieckiego magazynu Abbuc Magazin. Intro zostało dołączone do specjalnego, siedemnastego wydania magazynu (ABBUC SonderMagazin #17)
W intrze możemy obejrzeć tzw. dot plotter skaładający się 256 punktów. To wszystko udało się zmieścić Rzógowi w tzw. "jednej ramce".
Gdy to przełożymy na język ludzki oznacza to iż narysowanie wszystkiego trwa nie więcej niż 1/50 sek. A ponieważ ATARI (a dokładniej ANTIC+GTIA) w systemie PAL generuje 50 klatek obrazu (z angielskiego "frame") w ciągu sekundy, to jeżeli Koderowi uda się procedury zoptymalizować tak aby mieściły się w tym czasie, możemy powiedzieć o efekcie iż "mieści się w jednej ramce". W przypadku 8-bitowego ATARI Koderzy bardzo często podają prędkość swoich efektów w ramkach (czym więcej ramek zajmuje efekt tym wolniej się wykonuje).
W przypadku innych platfor Koderzy zwykli określać prędkość swoich procedur w ramkach na sekundę. Czyli koder podaje ile jego procedura jest w stanie wygenerować takich "ramek" w ciągu sekundy (z angielskiego Frames Per Second, czyli FPS). Pojęcie FPS bardziej się przyjeło na "mocniejszych" sprzętowo platformach, np. PC.
W przypadku dot plottera Rzóga możemy powiedziec iż ma on 50FPS, co do celowości określania prędkości w taki sposób w przypadku ATARI można się spierać ;)
Tak jak w przypadku każdego plottera użytkownik posiada możliwość ingerencji w rysowene figury poprzez zmianę kilku parametrów :)