Rejestry PIA
From Atariki
Wersja z dnia 01:33, 9 sty 2006 KMK (Dyskusja | wkład) (→Lista rejestrów) ← Previous diff |
Wersja z dnia 13:49, 20 lut 2006 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 9: | Linia 9: | ||
<p>Jako rejestr kierunku przepływu danych: ustawienie bitu na 0 programuje odpowiedni bit w rejestrze przesyłania danych jako bit wejścia, w przeciwnym wypadku - jako bit wyjścia danych. System programuje wszystkie linie portu jako wejście.</p></td></tr> | <p>Jako rejestr kierunku przepływu danych: ustawienie bitu na 0 programuje odpowiedni bit w rejestrze przesyłania danych jako bit wejścia, w przeciwnym wypadku - jako bit wyjścia danych. System programuje wszystkie linie portu jako wejście.</p></td></tr> | ||
<tr><td> | <tr><td> | ||
- | <p>Jako rejestr przesyłania danych: przypisany jest do dwóch pierwszych (w [[XL]]/[[XE]]: dwóch jedynych) gniazd joysticka, młodsze 4 bity przekazują stany joysticka nr 1, starsze - joysticka nr 2. Cienie znajdują się odpowiednio pod JSTICK0 ($0278) i JSTICK1 ($0279).</p> | + | <p>Jako rejestr przesyłania danych: przypisany jest do dwóch pierwszych (w [[XL]] i [[XE]]: dwóch jedynych) gniazd joysticka, młodsze 4 bity przekazują stany joysticka nr 1, starsze - joysticka nr 2. Cienie znajdują się odpowiednio pod JSTICK0 ($0278) i JSTICK1 ($0279).</p> |
</td></tr> | </td></tr> | ||
<tr><td id="PORTB" rowspan = 2>$D301</td><td rowspan = 2>PORTB</td><td> | <tr><td id="PORTB" rowspan = 2>$D301</td><td rowspan = 2>PORTB</td><td> | ||
- | <p>Jako rejestr kierunku przepływu danych: ustawienie bitu na 0 programuje odpowiedni bit w rejestrze przesyłania danych jako bit wejścia, w przeciwnym wypadku - jako bit wyjścia danych. System w 400/800 programuje wszystkie linie portu jako wejście, w [[XL]]/[[XE]] - wszystkie jako wyjście, za wyjątkiem [[1450XLD]], gdzie bity 4 i 5 są programowane jako wejściowe (aczkolwiek nie wiadomo, po co).</p></td></tr> | + | <p>Jako rejestr kierunku przepływu danych: ustawienie bitu na 0 programuje odpowiedni bit w rejestrze przesyłania danych jako bit wejścia, w przeciwnym wypadku - jako bit wyjścia danych. System w [[400/800]] programuje wszystkie linie portu jako wejście, w [[XL]]/[[XE]] - wszystkie jako wyjście, za wyjątkiem [[1450XLD]], gdzie bity 4 i 5 są programowane jako wejściowe (aczkolwiek nie wiadomo, po co).</p></td></tr> |
<tr><td> | <tr><td> | ||
<p>Jako rejestr przesyłania danych: w serii 400/800 przypisany jest do drugiej (nieistniejącej w [[XL]]/[[XE]]) pary gniazd joysticka, młodsze 4 bity przekazują stany joysticka nr 3, starsze - joysticka nr 4. Cienie znajdują się odpowiednio pod JSTICK2 ($027A) i JSTICK3 ($027B). W serii [[XL]]/[[XE]] są to duplikaty cieni portu A.</p> | <p>Jako rejestr przesyłania danych: w serii 400/800 przypisany jest do drugiej (nieistniejącej w [[XL]]/[[XE]]) pary gniazd joysticka, młodsze 4 bity przekazują stany joysticka nr 3, starsze - joysticka nr 4. Cienie znajdują się odpowiednio pod JSTICK2 ($027A) i JSTICK3 ($027B). W serii [[XL]]/[[XE]] są to duplikaty cieni portu A.</p> |
Wersja z dnia 13:49, 20 lut 2006
Układ PIA, sześć rejestrów.
Lista rejestrów
Adres | Etykieta | Opis |
$D300 | PORTA |
Jako rejestr kierunku przepływu danych: ustawienie bitu na 0 programuje odpowiedni bit w rejestrze przesyłania danych jako bit wejścia, w przeciwnym wypadku - jako bit wyjścia danych. System programuje wszystkie linie portu jako wejście. |
Jako rejestr przesyłania danych: przypisany jest do dwóch pierwszych (w XL i XE: dwóch jedynych) gniazd joysticka, młodsze 4 bity przekazują stany joysticka nr 1, starsze - joysticka nr 2. Cienie znajdują się odpowiednio pod JSTICK0 ($0278) i JSTICK1 ($0279). | ||
$D301 | PORTB |
Jako rejestr kierunku przepływu danych: ustawienie bitu na 0 programuje odpowiedni bit w rejestrze przesyłania danych jako bit wejścia, w przeciwnym wypadku - jako bit wyjścia danych. System w 400/800 programuje wszystkie linie portu jako wejście, w XL/XE - wszystkie jako wyjście, za wyjątkiem 1450XLD, gdzie bity 4 i 5 są programowane jako wejściowe (aczkolwiek nie wiadomo, po co). |
Jako rejestr przesyłania danych: w serii 400/800 przypisany jest do drugiej (nieistniejącej w XL/XE) pary gniazd joysticka, młodsze 4 bity przekazują stany joysticka nr 3, starsze - joysticka nr 4. Cienie znajdują się odpowiednio pod JSTICK2 ($027A) i JSTICK3 ($027B). W serii XL/XE są to duplikaty cieni portu A. W serii XL rejestr ten steruje układem zarządzania pamięcią oraz (istniejącymi w niektórych modelach) diodami konsoli. Przypisanie bitów:
Wartością domyślną jest $FF. W serii XE rejestr ten steruje układem zarządzania pamięcią. Przypisanie bitów:
Wartością domyślną jest $FF. | ||
$D302 | PACTL |
Rejestr kontroli portu A. Znaczenie bitów:
Przerwanie IRQ portu A podłączone jest do linii PROCEED gniazda SIO. System programuje tu domyślnie brak zezwolenia na jego wystąpienie. Status IRQ kasowany jest automatycznie po odczycie PORTA. |
$D303 | PBCTL |
Rejestr kontroli portu B. Znaczenie bitów:
Przerwanie IRQ portu B podłączone jest do linii INTERRUPT gniazda SIO. System programuje tu domyślnie brak zezwolenia na jego wystąpienie. Status IRQ kasowany jest automatycznie po odczycie PORTB. |