Wielobajtowe NOP-y
From Atariki
Na stronie znajdują się metody pozwalające skrócić kod, często kosztem szybkości działania programu.
Użycie rozkazu BIT do zamaskowania innego rozkazu
Rozkaz BIT abs (trzybajtowy: $2C ll hh) nie modyfikuje zawartości rejestrów (z wyjątkiem rejestru statusu 6502), więc może być użyty jako legalny, trzybajtowy NOP do zamaskowania dowolnego rozkazu dwubajtowego. Na ogół maskowane są w ten sposób rozkazy ładujące ośmiobitowe stałe do rejestrów. Technikę tę stosuje się na ogół w podprogramach, w których kod główny spełnia różne funkcje w zależności od stałego parametry przekazanego w akumulatorze, a punkty wejścia wywoływane są za pośrednictwem jakiejś tablicy adresów. Zamiast:
E0   LDA #$00
     BEQ EXEC
E1   LDA #$01
     BNE EXEC
EFF  LDA #$FF
EXEC ...
piszemy:
E0   LDA #$00
     .BYTE $2C
E1   LDA #$01
     .BYTE $2C
EFF  LDA #$FF
EXEC ...
Dzięki pozbyciu się skoków w tym przykładzie zaoszczędzono dwa bajty. Z tego prostego triku nagminnie korzysta kod SpartaDOS X.
Inne zastosowanie to załadowanie rejestru stałą w zależności od zmiennego parametru (gdy nie opłaca się zastosowanie tabeli). Przykład w pseudokodzie: IF zmienna=dana THEN A=dana1 ELSE A=dana2 - badane mogą być inne relacje zmienna - dana.
Zamiast:
     LDA zmienna
     CMP dana
     BNE _1
     LDA #dana1
     BNE _2      ; BEQ
_1   LDA #dana2
_2   ...
można zapisać tak:
     LDA zmienna
     CMP dana
     BNE _1+1
     LDA #dana1
_1   BIT $xxA9   ; $xx - dana2, $A9 kod rozkazu LDA
						
			
		