Turbo ROM
From Atariki
System "Turbo ROM" został opracowany wspólnie przez krakowskie firmy PLUS i MAPASOFT (źródło: opty.org).
Do wczytywania nagrań w tym formacie potrzebny był specjalny cartridge z oprogramowaniem ładującym, ewentualnie właściwe nagranie poprzedzał loader nagrany na taśmie w formacie standardowym.
Przeznaczeniem tego systemu była przede wszystkim dystrybucja gier i programów do szybkiego wczytywania z magnetofonu.
Struktura nagrania
Opis wyłącznie na podstawie analizy sygnału z taśmy
Nośnikiem informacji, jak w przypadku innych szybkich systemów turbo, jest szerokość impulsu (modulacja PWM). Sądząc z kształtu fali sygnału, w tym przypadku najprawdopodobniej szerokość tę determinuje czas trwania stanu wysokiego (lub niskiego), a nie czas trwania cyklu następujących po sobie stanów wysokiego i niskiego (czy niskiego i wysokiego) jak np. w Turbo Blizzard.
Szerokości impulsów (rozumianych jak powyżej) najprawdopodobniej są zdeterminowane cyklami zegara procesora (lub innymi cyklami zegarowymi) i wynoszą:
- 0.2 ms dla sygnału pilotującego
- 0.15 ms dla bitów "1"
- 0.1 ms dla bitów "0"
Zaraz za stosunkowo krótkim sygnałem pilotującym (trwającym 0.57 s) jest jeden impuls "0", za którym znajdują się już dane. Bity w bajcie zapisywane są w kolejności od najmłodszego do najstarszego (jak przy zapisie standardowym).
Generalnie cały program zapisany jest w jednym długim bloku danych, co wydatnie podnosi prędkość wczytywania (brak przerw między blokami).
Spotykane są nagrania dwojakiego rodzaju:
- bez "bloku nazwy" (gdy loader w formacie standardowym jest nagrany przed częścią turbo)
- z "blokiem nazwy" (potrzebny cartridge z oprogramowaniem do odczytu)
"Blok nazwy", jeżeli występuje, składa się z 41 bajtów.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.