Covox
From Atariki
4-kanałowy, 8-bitowy przetwornik dźwięku. Znany wcześniej z PC, na potrzeby Atari XL/XE zaadaptował go Psychol, a oprogramował Profi (ProTracker, Inertia), oraz Epi (NeoTracker). Był pomysł aby dorzucić układy sterujące głośnością itp., jednak w ogólnej kalkulacji wyszło na to że łatwiej i niewiele wolniej można to zrealizować programowo.
Powyżej przedstawiony jest bardzo 'łopatologiczny' schemat Covoxa z niezbędnymi poprawkami.
Hint: w niektórych komputerach Atari 800 xl bez Freddiego pobranie sygnalu O2 z Antica (pin 29) powoduje zniekształcenia dźwięku. Należy wtedy sygnał 02 pobrać z procesora (CO14806) - 39 pin. Do montażu covoxa można wykorzystać układy z serii HC, HCT - nie tylko LS. Wartość oporników jest dowolna z zakresu 2 - 4.7 kOhm. Kluczowa do poprawnego działania COVOXA jest dokładnie połowiczna rezystancja mostków (na schemacie 2 oporniki podłączone równolegle) w stosunku do oporników podłączonych do nóżek układów `574 (lub zamiennie 374).
Procedura testowa
W czasie montażu COVOXA wykonywać można następujący test, by się upewnić czy wszystko działa prawidłowo.
1. Do wyjścia (pomijając kondensator) podłączyć woltomierz.
2. Z poziomu BASICa uruchomić następujący program:
10 FOR I=0 TO 255 20 POKE 54784,I 30 FOR K=1 TO 500:NEXT K 40 NEXT I
Napięcie powinno wzrastać od około zera wolt do około 5V równomiernymi skokami.
3. W zależności od montowanego kanału w linii 30 programu nalezy zmienić numer komórki (54784, 54785, 54786, 54787)
Odnośniki
- Evie implementuje COVOX-a ulokowanego pod adresem $D600 lub $D700 (zależnie od decyzji podjętej na etapie montażu).
- SimpleStereo implementuje COVOX-a pod $D600.
- RAM320XE/576 implementuje COVOX-a pod $D600.
- PokeyMAX implementuje COVOX-a pod $D280.
- uCOVOX implementuje COVOX-a zależnie od wersji pod $D280 (rev.B), lub $D500, $D600, $D700 (rev.A zależnie od sposobu montażu).
- P-COVOX implementuje COVOX-a pod $D600 lub $D700 zależnie od decyzji podjętej na etapie montażu.
- SimCovox implementuje jednokanałowego COVOX-a pod $D300 (PORTA) poprzez standardowe porty joysticka lub $D1FB dla IDE_Plus rev.S.