Ramka

From Atariki

Revision as of 09:06, 23 kwi 2006; view current revision
←Older revision | Newer revision→
Jump to: navigation, search

Jednostka czasu odpowiadająca jednemu wyświetleniu całego obrazu wraz z powrotem plamki kineskopu. W uproszczeniu podaje się, że w komputerach w systemie NTSC jest to 1/60 s, a w pozostałych (PAL/SECAM) - 1/50 s. Dokładne wartości wynikają z częstotliwości taktowania procesora. W NTSC ekran jest odświeżany z częstotliwością 59.94 Hz, w pozostałych - 49.86 Hz.

W systemie PAL ramka odpowiada 312 liniom po 114 cykli maszynowych, czyli 35568 cyklom maszynowym.

Określenie "efekt działa w jednej (dwóch, trzech, itd.) ramce" odnosi się do tego, z jaką częstotliwością rysowane są kolejne klatki efektu. Wrażenie idealnie płynnego ruchu otrzymamy, gdy efekt mieści się w jednej ramce, z każdą kolejną ramką płynność jest mniejsza.

Na wyższych platformach częściej używane jest pojęcie FPS.

Personal tools