Ramka

From Atariki

Jump to: navigation, search

Jednostka czasu odpowiadająca jednemu wyświetleniu pełnego obrazu i powrotowi plamki.

W uproszczeniu podaje się, że w komputerach w systemie NTSC jest to 1/60 s, a w pozostałych (PAL/SECAM) - 1/50 s. Dokładne wartości odświeżania obrazu wynikają z częstotliwości taktowania procesora:

  • w NTSC - 59.92 Hz,
  • w SECAM - 50.09 Hz,
  • a w PAL - 49.86 Hz.

W systemie PAL i SECAM ramka odpowiada 312 liniom po 114 cykli maszynowych, czyli 35568 cyklom maszynowym. W NTSC zaś ramka składa się z 262 linii po 114 cykli, co daje łącznie 29868 cykli maszynowych.

lewa krawędź                 WSYNC prawa krawędź widzialnego ekranu
    NMI  :   +-- obraz ANTIC-a --+   :
     :   :   :                   :   :
0   10  16  22                  106 112 114
+----+---+---:-------------------:---+---+ 0 - początek widzialnego ekranu
:        :   :                   :   :   :
+--------+---+-------------------+---+---+ 8 - początek DMA ANTIC-a (pierwsza linia ANTIC-a)
:        :   :                   :   :   :
:        :   :                   :   :   :
:        :   :                   :   :   :
                    ...
:        :   :                   :   :   :
:        :   :                   :   :   :
:        :   :                   :   :   :
+--------+---+-------------------+---+---+ 247 - koniec DMA ANTIC-a (ostatnia linia ANTIC-a)
+--------:---------------------------:---+ 248 - przerwanie VBLK
:        :                           :   :
+--------+---------------------------+---+ 255 - koniec widzialnego ekranu
:                                        :
                    ...
:                                        :
+----------------------------------------+ 262 - koniec ramki NTSC
:                                        :
:                                        :
                    ...
:                                        :
:                                        :
+----------------------------------------+ 312 - koniec ramki PAL/SECAM

Określenie "efekt działa w jednej ramce (bądź dwóch, trzech, itd.)" odnosi się do tego, z jaką częstotliwością rysowane są kolejne klatki efektu. Wrażenie idealnie płynnego ruchu otrzymamy, gdy efekt mieści się w jednej ramce, z każdą kolejną ramką płynność jest mniejsza.

Na wyższych platformach częściej używane jest pojęcie FPS, które z 'atarowską' ramką nie ma nic wspólnego. Tam, bowiem, określa ilość faz animacji wyświetlanych na sekundę.

Zobacz też

Personal tools