IRQ
From Atariki
IRQ - ang. Interrupt ReQuest - przerwanie maskowalne (a właściwie prośba o przerwanie)
Rodzaj przerwania, które procesor może zignorować, jeśli programista sobie tego zażyczy; a to w odróżnieniu od NMI, które zignorowane być nie może.
Atari XL/XE
W procesorze 6502 i 65c02 główny wektor przerwania IRQ znajduje się pod adresem $FFFE.
W procesorze 65c816 wektor ten jest pod $00FFFE, kiedy procesor jest w trybie emulacji 6502. W trybie natywnym 65c816 adres procedury obsługi IRQ pobierany jest spod $00FFEE.
IRQ może zostać zablokowane przez ustawienie znacznika I w rejestrze znaczników procesora.
W procesorach tych nie ma żadnej koncepcji priorytetów przerwań, ustala je OS na drodze programowej kontrolując po kolei wszystkie możliwe źródła wystąpienia IRQ. W Atari priorytet obsługi jest następujący (w kolejności od najwyższego do najniższego):
- SERIN - Serial Input - przerwanie odczytu danych z szyny szeregowej
- PIRQ - Parallel IRQ - przerwanie wywołane przez urządzenie podłączone do szyny równoległej
- SEROUT - Serial Output - przerwanie zapisu na szynę szeregową
- XMTDONE - Transmit Done - przerwanie końca transmisji szeregowej
- TIMER1 - przerwanie zegara nr 1 układu POKEY
- TIMER2 - przerwanie zegara nr 2 układu POKEY
- TIMER4 - przerwanie zegara nr 4 układu POKEY
- KBDIRQ - Keyboard IRQ - przerwanie klawiatury
- BREAKIRQ - Break key IRQ - przerwanie klawisza Break
- PROCEED - przerwanie wywołane przez PORT A układu PIA; sygnał ten wyprowadzony jest na gniazdo SIO jako pin PROCEED;
- INTER - przerwanie wywołane przez PORT B układu PIA; sygnał ten wyprowadzony jest na gniazdo SIO jako pin INTERRUPT;
- BRKIRQ - Break IRQ - przerwanie programowe wywołane rozkazem BRK;