Draconus
From Atariki
Spis treści |
Autorzy
- Programowanie - Ian Copeland
- Grafika i projekt gry - Michael Owens
- Koordynacja projektu - Brian Jobling
- Muzyka i efekty specjalne - Adam Gilmore
- Wydawca wersji Atari: COGNITO (1988 r.)
Opis
Program Michaela Owensa i Iana Copelanda wprowadza nas w fantastyczny świat. Rządzą nim prawa magii i mistycyzmu. W potężnym królestwie smoków zdarzyło się nieszczęście, dotykające często nie tylko baśniowe ludy. Oto władzę zdobył podstępny i potężny tyran - smok Serekos, który nawet dla smoków zamieszkujących krainę jest straszliwą bestią. Obalony władca krainy, najodważniejszy i najsilniejszy - Draconus, podejmuje ostatnią, desperacką próbę odzyskania tronu i przywrócenia spokoju oraz bezpieczeństwa swoim swym poddanym. Zadanie jest niełatwe. Serekos bowiem zamieszkał w podziemiach starożytnego zamczyska, chronionych przez czarną magię. Wyzwolone przez nią siły ciemności grożą śmiercią każdemu śmiałkowi, który spróbuje się wedrzeć w ten mroczny labirynt.
Trzeba jednak przyznać, że bohater nasz ma trochę szans w walce z potężnym wrogiem. Po swych przodkach, królewskiej dynastii smoków odziedziczył siły większe, niż jakikolwiek mieszkaniec kraju. Zna także pradawne podania, opowiadające o magicznych talizmanach dawnych mieszkańców kraju, które ponoć do dziś przetrwały w katakumbach pod zamkiem królewskim. Wśród nich trwa tam ponoć największa tajemnica starożytnych - kule żywego ognia. Legendy mówią, że ten, który raz posiądzie ten sekret, zawsze już będzie mógł użyć go do przeciw swym wrogom. Jeżeli tylko zdoła go znaleźć...
Podziemia starego zamku tworzą zawikłany labirynt złożony z blisko 100 komnat. Na domiar złego część budowli w ciągu wieków zalała woda. Aby osiągnąć cel, Draconus musi najpierw zdobyć wiele tajemniczych przedmiotów porozrzucanych po podziemiach. Magiczne trójnogi błyskawicznie odnowią jego wyczerpane siły. Puchary z ognistym likworem zwiększą moc ognistego gruczołu w paszczy (jak każdy smok, Draconus ma możliwość ziania ogniem - pamiętaj jednak, że ilość strzałów jest ograniczona).
Najważniejsze jednak są cztery magiczne przedmioty, bez których nie wypełni swojej misji. Oto one:
- Morph Helix - Spirala Kształtów - dzięki niej Draconus może przemienić się w Draconewta - postać wodną i dostać do dalszych części labiryntu.
- Dragon's Eye - Oko Smoka - dzięki niemu otworzą się przejścia zamknięte mistycznymi murami
- Shield of Grom - Tarcza Groma, demona-wojownika z piekła rodem - pozwoli Draconusowi spadać z dowolnej wysokości bez obawy o życie, a także ograniczy utratę sił przy starciach ze strażnikami podziemi, tworami czarnej magii Serekosa.
- Staff of Findol - Laska Findola Necromancera - tylko dzięki niej można posiąść władzę nad kulami żywego ognia. Rozsiane tu i ówdzie po labiryncie stanowią jedyną broń, którą można dobrać się do skóry Serekosa.
Tak więc nie pozostaje Ci, Drogi Czytelniku, nic innego, jak dopomóc prawowitemu władcy smoków w walce o odzyskanie dziedzicznego tronu.
Wymagania sprzętowe
- komputer Atari serii XL/XE z 64 kB RAM
- stacja dysków lub magnetofon
- joystick
Ładowanie programu
Kaseta: Włącz komputer wciskając klawisze OPTION i START. Po usłyszeniu brzęczyka wciśnij PLAY w magnetofonie, a następnie RETURN. Gra jest bardzo długa - ładowanie potrwa blisko 17 minut.
Dysk: Włóż dyskietkę z programem do stacji dysków i włącz komputer wciskając OPTION - gra ładuje się automatycznie.
Kierowanie Draconusem
Do kierowania grą wykorzystuje się jedynie joystick.
- w lewo/prawo - ruch w tych kierunkach
- w górę - podskok
- w dół - przysiad
- w górę + FIRE - strzał ogniem w pozycji stojącej
- w dół + FIRE - strzał w przysiadzie
- w prawo/lewo + FIRE - uderzenie pięścią
- w górę + w prawo - skok w prawo
- w górę + w lewo - skok w lewo
Ruch w wodzie - joystickiem, FIRE - strzał ogniem
Po zdobyciu kul ognistych naciśnięcie FIRE podczas podskoku spowoduje wyrzucenie kuli w kierunku, w którym zwrócony jest Draconus. W labiryncie żywy ogień występuje w czterech miejscach. W każdym z nich znajdziesz nieco inny rodzaj kul - różnica polega na kierunku, w którym miotane są pociski (na wprost, pod kątem w dół lub do góry).
Kilka dobrych rad pomocnych w grze
- niszcz wszelkie stworzenia, o ile okaże się to możliwe
- oszczędzaj ogień
- nie zatrzymuj się w pobliżu nieruchomych gwiazdek, gdyż po chwili rzucą się one na Draconusa
- niektórych stworów nie da się zniszczyć - należy wówczas starać się unikać kontaktu z nimi
- po metamorfozie w postać wodną masz nieograniczoną ilość strzałów ogniem
- nie wchodź do wody w postaci lądowej (podstawowej) - nie umie ona pływać i natychmiast ginie
- spotkanie z kaktusami zawsze kończy się fatalnie
- z komnaty, w której znajduje się Serekos nie należy wychodzić, lecz wyskakiwać
- zakończenie gry wcale nie wymaga przebycia całego labiryntu. Dostępne do gry mapy (linki poniżej) powinny umożliwić graczowi odnalezienie optymalnej drogi.
DLA AMBITNYCH TO JUŻ KONIEC INSTRUKCJI
Dla mniej ambitnych - gwarantowany sposób ukończenia gry
Grę zaczynasz stojąc na podeście o szczególnym kształcie. Zapamiętaj go! Jest to miejsce materializacji kolejnych (maksymalnie trzech) wcieleń Draconusa. Jeżeli w swych wędrówkach po labiryncie przytrafi Ci się nieszczęście, kolejne wcielenie pojawi się na tym podeście. na którym ostatnio stanąłeś.
Po zniszczeniu skaczących kul idź w prawo. Tu musisz wziąć kielich, którego zawartość da Ci możliwość ziania ogniem i iść dalej w prawo. Na następnej planszy rozbij pięścią ptaki i dalej idź w prawo, a potem w dół. Tu w dolnym, prawym rogu komnaty znajduje się pierwszy magiczny przedmiot - Spirala Kształtów (Morph Helix). Aby dostać się do niej musisz przejść do komnaty obok (w lewo), zniszczyć obydwa ptaki i dołem wrócić po przedmiot.
Po zdobyciu Spirali wróć tą samą drogą do sceny początkowej. Tym razem skieruj sie w dół. W tej komnacie, jeśli chcesz, możesz zniszczyć wszystko. Następnie udaj się w dół. Przejście kolejnej sceny wymaga szybkości i precyzji - idź w prawo aż do samej ściany, a potem szybko w lewo i w prawo, aby opaść w dół. Gdy znajdziesz się w sali z drabinką, wejdź po niej, zniszcz skaczące iskry i przejdź idź w lewo.
Dwie następne plansze są identyczne i niezbyt trudne, więc przejdziesz je sam. Trzecią z kolei musisz szybko opuścić bo... (sprawdź, co sie stanie!). Kolejna plansza jest trudniejsza. Poczekaj, aż gwiazdki Cię zaatakują i dopiero wtedy użyj ognia dwa razy w przysiadzie - joystick w dół i FIRE). Gwiazdki powinny zniknąć, a Ty możesz spokojnie iść dalej w lewo, aż spadniesz przez otwór w podłodze. Znalazłeś sie na kładce nad wodą. Ustaw sie pośrodku niej i rusz joystickiem w dół - przeobrazisz sie w Draconewta - wodnego jaszczura, który potrafi pływać.
Następnych kilka sal przebędziesz w wodzie. Popłyń w lewo unicestwiając po drodze wszystkie drapieżne ryby, aż do komnaty z pięcioma gwiazdkami i kładką. Zniszcz gwiazdki i wejdź na kładkę. W ten sposób dostaniesz sie do następnej części labiryntu. Dojdź do drugiej planszy niszcząc wszystko po drodze i wspinaj sie do góry dwie kondygnacje. Teraz skieruj się w lewo. Tu znajdziesz drugi magiczny przedmiot - Oko Smoka.
Weź je i wróć na kładkę, na której wyszedłeś z wody. Zamień się w Draconewta i popłyń w dół, niszcząc ryby. Płynąc w prawo w pobliżu dna dopłyniesz do studni prowadzącej w dół. Skieruj się do niej, zniszcz ryby i popłyń w prawo.(*) Tam wyjdź z wody i idź w prawo nie pozostawiając nic żywego aż dojdziesz do muru. Przy murze znajdziesz rodzaj stopni. Skacz po nich do góry, lecz tylko do stropu tej sali i idź dalej w prawo. Dotarłeś do trzeciego magicznego przedmiotu - Tarczy Groma.
Weź ją i wróć do komnaty, w której wyszedłeś z wody. Teraz wypłyń do samej powierzchni i skieruj się w lewo - musisz dotrzeć do kładki, nad którą są stopnie umożliwiające wejście na samą górę. Tu nie możesz używać ognia, gdyż strażnicy labiryntu rzucą się na Ciebie. Musisz teraz, idąc cały czas w prawo, dojść do komnaty początkowej. Znaną już drogą idź do sali, w której znalazłeś pierwszy magiczny przedmiot. W niej znajdziesz przejście, którego uprzednio nie było (tj. nie było ono widoczne) - w prawo. Znajdziesz tam czwarty, a zarazem ostatni magiczny przedmiot - Laskę Findola. Teraz możesz już udać się po tajemniczą broń starożytnych. Kule żywego ognia znaleźć możesz w czterech różnych miejscach.
Najłatwiejsza droga (spośród znanych autorowi) prowadzi następująco:
Z sali startowej idź cały czas w dół, potem w prawo jedną salę, niszcząc wahadło, a następnie skocz w dół. Przejdź do komnaty po lewej i wspinaj sie do góry. Następnie idź w lewo niszcząc wszystko po drodze. W ostatniej sali jest broń - migocząca kula żywego, magicznego ognia, kondensat energii. Po wzięciu jej wróć tą samą drogą, ale na dole skieruj sie w lewo. Przeobraź się w Draconewta i popłyń (w lewo, w górę i znowu w lewo) do drugiej części labiryntu. Skieruj się w lewo i staraj się iść cały czas w tę stronę, aż znajdziesz się na pomoście nad przepaścią. Zabij strażników, stań na końcu kładki i skocz w lewo. Jeżeli wykonasz to dokładnie, wylądujesz na wąskim występie nad wodą. Teraz musisz skakać zawsze z końca występu, aby trafić na następny. Przejdź w prawo i stań na podeście. Następnie idź cały czas w lewo, aż spadniesz na wąską platformę. Skocz w prawo - po długim locie przejdź do końca sali, w której wylądowałeś. Skocz w prawo nie wychodząc z sali. Następna scena jest bardzo trudna, pośrodku znajduje się studnia, do której łatwo wpaść, ale z której nie można się wydostać. Ponadto podłoże sprawia wrażenie "śliskiego". Gdy uda Ci sie ją przebyć, idź w prawo, "zamelduj się" na podeście i idź dwie komnaty w prawo. Tu spadnij w dół. Po zniszczeniu wszystkich stworów weź energię i przejdź do sali obok. Wejdź na podest, ale uważaj, żeby nie wziąć broni. Ta, która znajduje się w tym pomieszczeniu, jest trudniejsza w celowaniu od tej, którą już posiadasz.
W ten sposób dotarłeś do przedsionka komnaty, w której mieszka Serekos. Strzeże jej większy niż zwykle stwór, najbliższy strażnik i pomocnik tyrana, niewiele mniej groźny niż sam smok. Możesz go zniszczyć zionąc ogniem, ale powinieneś robić to zza niego - tak więc musisz przejść obok niego. Uważaj, aby nie wyjść przy tym z sali. W kolejnej komnacie nareszcie znalazłeś Serekosa - smoka potężniejszego od innych. Ustaw się dokładnie przed jego głową. Gdy nią poruszy, podskocz i staraj się jak najwięcej razy trafić w jego łeb. Smok jest niesłychanie żywotny - ginie, jeżeli trafisz go celnie około 10 razy. Jeśli w czasie walki zechcesz wyjść z tej komnaty, stań z jej lewej strony i wyskocz, próba wyjścia w tradycyjny sposób skończy się tragicznie.
A więc udało się Ci pokonać wszelkie trudności - gęstwę labiryntu, jego strażników i smoka. GRATULUJEMY !
(*) Być może jest to błąd programowy, być może zamierzony efekt pracy autorów. Jeden z doradców autora niniejszego opracowania odkrył zabawną możliwość uzyskania "wiecznego życia", a w każdym razie, znacznego zwiększania odporności bohatera. Należy w tym celu stanąć w tej właśnie sali na kładce prowadzącej do wody (ale nie niszcząc uprzednio latającego po sali ptaka!). Ptak będzie stopniowo pozbawiał Draconusa sił. W momencie, gdy nasz bohater ginie, należy pociągnąć joystick do siebie - w tym momencie przemieni się w Draconewta i będzie żył dalej, ale prawie całkowicie odporny na zetknięcie ze strażnikami labiryntu. Dotyczy to również postaci lądowej (po jej odtworzeniu na kolejnej kładce), stan ten trwa do chwili, w której nie znajdziesz jakiegoś przedmiotu odnawiającego siły (trójnogu lub któregoś z magicznych talizmanów). Jedynie kontakt z wodą i kaktusami jest w dalszym ciągu śmiertelny.
(opracowane na podstawie instrukcji do gry autorstwa M.Włodarza, Warszawa 1989 r.)
Uwagi
Grę "Draconus" wydano na Atari, C64 i ZX-Spectrum, przy czym jeśli porównać jakość konwersji, wersja atarowska jest w środku. Z pewnością najlepiej prezentuje się wersja C64 - dużo kolorów na ekranie oraz duże, wyraźne sprite'y... Konwersja tej gry dla ZX-Spectrum graficznie jest najsłabsza - co zapewne wynika z pewnych ograniczeń sprzętowych. Atarowski "Draconus" wydaje się być potraktowany trochę po macoszemu, gdyż zrezygnowano z paru elementów (tablica najlepszych wyników graczy oraz opis przedmiotów w grze - przed grą; animowane zakończenie z siedzącym na tronie bohaterem gry) a także zastosowano gorszy (bardziej "pikselowaty") tryb graficzny (w porównaniu z C64). Mimo wszystko gra ta jest uważana za jedną z najlepszych i najbardziej klimatycznych gier 8-bitowego Atari, a wielu twierdzi, że muzyka z niej znacznie przebija odpowiednik z Commodore 64. Ciekawostką, jak i miarą popularności tej gry jest fakt, iż powstały jeszcze trzy (!) dalsze, nieoficjalne części "Draconusa" (na Atari) - stworzone głównie w Ameryce Południowej (autorstwa niejakiego Sergio Boassi/National Soft). Niestety, nie dorównują one oryginałowi (mają pewne drażniące błędy - dziwne ustawienie przedmiotów, itp.).
Linki
- download (wersja z trainerem)
- alternatywny download plus nieoficjalne kontynuacje tej gry
- mapa do gry (Peter)
- mapa do gry (Kosa)
- mapa do gry (Jurgi)
- mapa do gry (CRASH 1988)
- pokaz przejścia gry (video)
- informacje o grze w portalu ATARIMANIA
- polska recenzja gry
- angielska recenzja
- włoska recenzja
- informacja o Ianie Copelandzie
- informacja o Brianie Joblingu, współtwórcy atarowskiego Draconusa
- wywiad z Adamem Gilmore - wspomina o tworzeniu muzyki w Draconusie
- oryginalna muzyka z gry (format SAP / 7 utworów)
- tytułowa muzyczka w formacie MIDI
- cover muzyczny utworu ze strony tytułowej (autor: Michał Baner)
- kolejny muzyczny cover (autor: Chabee)