FC (format pliku)

From Atariki

Revision as of 11:19, 21 sie 2011; view current revision
←Older revision | Newer revision→
Jump to: navigation, search

Format modułu muzycznego obsługiwany przez program Future Composer w wersji 1.32 (mega).

Spis treści

Postać nieskompresowana

offsetdługośćopis
$0000$0002identyfikator: $26,$23
$0002$0001tempo
$0003$0100dane tracka 1
$0103$0100dane tracka 2
$0203$0100dane tracka 3
$0303$0080dane 32 instrumentów (każdy z nich składa się z 4 bajtów)
$0383...dane 64 patternów
......dane 32 obwiedni dźwięku

Dane tracków

Znaczenie poszczególnych poleceń:

  • $00..$3F - numer patternu,
  • $40 xx - ustawia AUDCTL wartością xx,
  • $8x - ustawia transpozycję dla tracka (8 jest przyjmowane, jako transpozycja "zerowa").
  • $FE - koniec songu,
  • $FF - zapętlenie songu.

Dane patternów

Znaczenie poszczególnych poleceń:

  • $00..$3F - zagranie nuty ($00 = C-1, $01 = C#1, ...),
  • $40..$5f - odstęp między nutami (ilość definiują bity 0..4 - można w ten sposób zapisać odstęp o 32 pozycje patternu),
  • $80..$9f - zmiana instrumentu (numer definiują bity 0..4),
  • $FF - koniec patternu.

Dane instrumentów

Każdy instrument zdefiniowany jest za pomocą 4 bajtów:

  • $00: numer obwiedni ($00..$1F),
  • $01: zniekształcenia wpisywane do AUDCx,
  • $02: głębokość efektu powstałego przez naprzemienne granie dźwięku podstawowego i podniesionego o podaną ilość półtonów,
  • $03: efekt specjalny ($00 - brak, bit 7 - 0=vibrato, 1=slide down).

Dane obwiedni

Znaczenie poszczególnych poleceń:

  • $00..$7F - dane są ORowane ze zniekształceniem instrumentu i wynik zapisywany jest do AUDCx,
  • $80..$FE - dane są bezpośrednio zapisywane do AUDCx, a dodatkowo AUDFx ustawiany jest na 0,
  • FF - koniec obwiedni.

Postać skompresowana

Plik jest zgrywany bez żadnego nagłówka, jako zwykłe dane RAW i łącznie z procedurą odtwarzającą.

offsetdługośćopis
$0000$0001pozycja startowa w tracku
$0001$0321program playera
$0322$0040tablica LSB adresów patternów
$0362$0020tablica LSB adresów obwiedni głośności instrumentów
$0382$0040tablica MSB adresów patternów
$03C2$0020tablica MSB adresów obwiedni głośności instrumentów
$03E2$0020tablica czasów trwania nut obliczona na podstawie tempa utworu (pierwszy bajt jest równoważny tempu)
$0402$0003tablica LSB adresów tracków
$0405$0003tablica MSB adresów tracków
$0408$0080tablica instrumentów ($20*4)
$0488...dane 64 patternów
......dane 32 obwiedni głośności dźwięku
......dane 3 tracków

Na pozycji $0001 w pliku znajduje się rozkaz JSR INIT i na podstawie jego argumentu można odtworzyć adres, pod jaki skompilowano moduł playera i muzyki. Adres liczy się wzorem:

ADDR = msx[2] + $100 * msx[3] - $10

Track

W tracku występują następujące rozkazy:

  • $00..$3F - numer patternu do odegrania,
  • $40 xx - ustawia AUDCTL wartością xx,
  • $8x - transponuje dźwięk o x (8 jest uznawane za "poziom zerowy"),
  • $FE - koniec odtwarzania,
  • $FF - zapętlenie odtwarzania.

Pattern

W patternie występują następujące rozkazy:

  • $00..$3F - nuta,
  • $40..$7F - czas trwania dźwięku (bity 0..4),
  • $80..$9F - instrument (bity 0..4),
  • $FF - koniec patternu.

Instrument

Instrument składa się z pól:

  • $00: numer obwiedni głośności,
  • $01: zniekształcenie (AUDCx),
  • $02: vibrato,
  • $03: efekt.

Obwiednia głośności

W obwiedni występują następujące rozkazy:

  • $00..$FE - dane obwiedni,
  • $FF - koniec obwiedni.
Personal tools