MUZ (format pliku)
From Atariki
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.
Format pliku używany przez program Sound Tracker.
Spis treści |
Postać nieskompresowana
offset | długość | opis |
$0000 | $0006 | identyfikator: 'Music ' |
$0006 | ... | dane instrumentów |
... | ... | dane patternów |
... | ... | dane songu |
Dane instrumentów
Dane instrumentów zaczynają się pojedynczym bajtem określającym ich ilość.
- $00 - ilość instrumentów
- $01... - definicje kolejnych instrumentów
Każdy instrument składa się z następujących pól:
- $00 - nr instrumentu
- $01 - długość obwiedni głośności instrumentu
- $02 - zapętlenie obwiedni głośności instrumentu
- $03 - znieksztalcenie (AUDCx)
- $04... - kolejne bajty obwiedni głośności
- $xx - długość obwiedni częstotliwościowej instrumentu
- $xx+$01 - zapętlenie obwiedni częstotliwościowej instrumentu
- $xx+$02 - ?
- $xx+$03... - kolejne bajty obwiedni częstotliwościowej instrumentu
Obwiednia częstotliwościowa przyjmuje 8, jako "wartość zerową".
Dane patternów
Dane patternów zaczynają się pojedynczym bajtem określającym ich ilość.
- $00 - ilość patternów
- $01... - definicje kolejnych patternów
Każdy pattern zawiera dane na wszystkich 4 kanałów POKEYa naraz i tworzy następującą strukturę:
- $01 - nr patternu
- $02 - długość patternu
- $03 - tempo
- $04 - wartość wpisywana do rejestru kontroli AUDCTL
- $05... - definicje ścieżek dla 4 kanałów POKEYa
Każda ścieżka składa się z pól:
- $00 - długość ścieżki
- $01... - dane ścieżki
Ścieżka zawiera następujące polecenia:
- $00..$3f: nuta
- $40..$5f: instrument (bity 0..4)
- $80..$ff: odstęp od następnej nuty (bity 0..6)
UWAGA! Odstęp od następnej nuty wyznacza ilość pustych linii między kolejnymi nutami.
Przykład 1: Sekwencja $80,$00,$00,$81,$00 oznacza fragment patternu:
C-1 C-1 --- C-1
Przykład 2: Sekwencja $81,$00,$00 oznacza fragment patternu:
--- C-1 --- C-1 ---
Dane songu
Opis songu tworzy następującą strukturę:
- $00 - zapętlenie songu
- $01 - długość songu
- $02... - kolejne numery patternów
Postać skompresowana
offset | długość | opis |
$0000 | $0004 | tablica zapętleń tracków |
$0004 | $0004 | tablica LSB adresów tracków |
$0008 | $0004 | tablica MSB adresów tracków |
$000C | $0002 | adres tablicy adresów patternów |
$000E | $0002 | adres tablicy adresów obwiedni głośności |
$0010 | $0002 | adres tablicy adresów obwiedni częstotliwości |
$0012 | $0002 | adres tablicy instrumentów |
$0014 | ... | definicje tracków |
... | ... | tablica adresów patternów |
... | ... | tablica adresów obwiedni głośności |
... | ... | tablica adresów obwiedni częstotliwości |
... | ... | tablica instrumentów |
... | ... | dane obwiedni głośności |
... | ... | dane obwiedni częstotliwości |
... | ... | dane patternów |
Track
Rozkazy, które może zawierać track:
- $00..$FC - numer patternu do odegrania,
- $FD xx - ustawia AUDCTL wartością xx,
- $FE xx - ustawia tempo,
- $FF - powoduje zapętlenie tracka.
Pattern
Rozkazy, które może zawierać pattern:
- $00..$3F - nuta,
- $40..$7F - instrument (bity 0..5),
- $80..$FE - puste linie ($80 - 0 linii, $81 - 1 linia... $FE - 127 pustych linii),
- $FF - koniec patternu.
Instrument
Każdy instrument składa się z 4 pól:
- $00: zapętlenie obwiedni głośności,
- $01: zapętlenie obwiedni częstotliwości,
- $02: zniekształcenie (AUDCx),
- $03: ?.
Obwiednia głośności
Rozkazy obwiedni głośności:
- $00..$FE - bajty postaci $xy, gdzie x to kod sterujący, y to głośność,
- $FF - koniec obwiedni
Obwiednia częstotliwości
Rozkazy obwiedni głośności:
- $00..$FE - bajty postaci $xy, gdzie x to kod sterujący, y to odchylenie od częstotliwości bazowej,
- $FF - koniec obwiedni
Odchylenie "zerowe" ma wartość 8.
Tablice adresów patternów, obwiedni głośności i obwiedni częstotliwości
Każda tablica adresów zawiera adresy zapisane w kolejności LSB, MSB.