Obliczanie adresu danych dla podprogramów
From Atariki
←Older revision | Newer revision→
Jeśli mamy często wywoływany podprogram, któremu trzeba przekazać parametry to robimy to zazwyczaj zapisując w wydzielonym obszarze na którym operuje podprogram adres danych i robimy JSR do procedury.
Jeśli odpowiednio zorganizujemy nasz program możemy zaoszczędzić na każdorazowym zapisywaniu adresu danych dla podprogramów:
JSR podprogram
dta nasze dane
...
dalsza część programu
...
JSR podprogram
dta nasze dane
itd.
Podprogram zdejmuje ze stosu adres, który można indeksować od 1 - tam znajdują się nasze dane.
Aby powrócić z procedury należy do zdjętego ze stosu adresu dodać wartość zależną od ilości danych obsługiwanych przez podprogram i wykonać RTS.
podprogram
pla
sta PZER0
pla
sta PZER0+1
ldy #$01
lda (PZER0),y ; pierwszy parametr
...
iny
lda (PZER0),y ; drugi parametr
...
itd.
lda PZER0
clc
adc #ilosc_parametrow
tay
bcc _1
inc PZER0+1
_1 lda PZER0+1
pha
tya
pha
rts
Czym częściej wywołujemy podprogram z różnych miejsc tym więcej oszczędzamy - nie potrzeba:
lda <adres_danych
sta w_ciele_podprogramu_lub_strona_zero
lda >adres_danych
sta w_ciele_podprogramu_lub_strona_zero
czyli ok 10 bajtów na wywołanie.
Tak działa funkcja PRINTF w SpartaDOS X, na podobnej zasadzie można również zorganizować listę obsługiwanych obiektów w grach.
Procedurę powrotu z podprogramu można skrócić i przyspieszyć kosztem czytelności:
tya ; ilość parametrów
sec ; +1
adc PZER0
sta PZER0
bcc _1
inc PZER0+1
_1 jmp (PZER0)
