ILC
From Atariki
Format standardowy
Format pliku generowany przez APAC View. Podobny do APC, tylko o dwukrotnie większej rozdzielczości (80x192), czyli zarówno linia jasności (Graphics 9) jak i koloru (Graphics 11) jest interlace'owana. Użyty m.in. w grze Sexy Six.
offset | długość | opis |
$0000 | $0028 | linia 0 (linia skanningowa 0 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 9 |
$0028 | $0028 | linia 1 (linia skanningowa 1 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 9 |
$0050 | $0028 | linia 2 (linia skanningowa 2 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 9 |
$0078 | $0028 | linia 3 (linia skanningowa 3 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 9 |
... | ... | kolejne linie |
$1DB0 | $0028 | linia 190 (linia skanningowa 190 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 9 |
$1DD8 | $0028 | linia 191 (linia skanningowa 191 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 9 |
$1E00 | $0028 | linia 0 (linia skanningowa 0 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 11 |
$1E28 | $0028 | linia 1 (linia skanningowa 1 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 11 |
$1E50 | $0028 | linia 2 (linia skanningowa 2 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 11 |
$1E78 | $0028 | linia 3 (linia skanningowa 3 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 11 |
... | ... | kolejne linie |
$3BB0 | $0028 | linia 190 (linia skanningowa 190 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 11 |
$3BD8 | $0028 | linia 191 (linia skanningowa 191 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 11 |
Standardowa długość pliku ILC to $3C00 (15360) bajtów.
UWAGA! Często spotyka się też pliki o dwa bajty dłuższe (15362) - wygląda na to, że są bez znaczenia dla wyświetlanego obrazu.
Spotykane są też rozszerzenia:
- PZM i AP3 tworzone przez program "Pryzm",
- DGI i DGP tworzone przez program "Digi Paint",
- ESC tworzone przez program "Escal Paint" będący sukcesorem "Digi Paint".
Format niestandardowy
Niekiedy tymi rozszerzeniami opatrywane są pliki będące zgranymi bezpośrednio fragmentami pamięci z danymi obrazu przygotowanymi dla ANTIC-a. Taki plik jest wtedy dłuższy o 2 strony.
Z czego biorą się te dwie strony?
Pojedynczy ekran trybu GTIA o rozdzielczości 80×192 pikseli zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów. Pamiętając o tym, że licznik pamięci ekranu pozwala poruszać się bez przeładowania (rozkazem LMS) maksymalnie w obszarze 4 KB ($1000 bajtów) należy taki ekran podzielić na dwie części, na przykład po 96 linii co zajmuje 40*96=3840 ($0F00) bajtów. Przykładowo więc pierwszy blok umieszcza się w pamięci począwszy od adresu $4100 i rozciąga się on aż do $4FFF, a drugi od $5000 aż do $5EFF. Pierwszy blok drugiego ekranu można umieścić zatem w $6100..$6FFF, a drugi w $7000..$7EFF. Jak widać między ekranami zostaje wtedy luka dwóch stron pamięci w $5F00..$60FF - jest ona zgrywana do pliku, ale nie zawiera żadnych znaczących danych i powinna być zignorowana.
$4000..$40FF wolny RAM $4100..$4FFF blok 96 linii 1 ekranu z luminancją $5000..$5EFF blok 96 linii 2 ekranu z luminancją $5F00..$60FF wolny RAM $6100..$6FFF blok 96 linii 1 ekranu z chrominancją $7000..$7EFF blok 96 linii 2 ekranu z chrominancją $7F00..$7FFF wolny RAM
Taki plik ma wtedy ten nieużywany blok umieszczony między obrazami, a więc jego format wygląda tak:
offset | długość | opis |
$0000 | $0028 | linia 0 (linia skanningowa 0 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 9 |
$0028 | $0028 | linia 1 (linia skanningowa 1 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 9 |
$0050 | $0028 | linia 2 (linia skanningowa 2 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 9 |
$0078 | $0028 | linia 3 (linia skanningowa 3 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 9 |
... | ... | kolejne linie |
$1DB0 | $0028 | linia 190 (linia skanningowa 190 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 9 |
$1DD8 | $0028 | linia 191 (linia skanningowa 191 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 9 |
$1E00 | $0200 | pusty blok nieużywanych danych |
$2000 | $0028 | linia 0 (linia skanningowa 0 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 11 |
$2028 | $0028 | linia 1 (linia skanningowa 1 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 11 |
$2050 | $0028 | linia 2 (linia skanningowa 2 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 11 |
$2078 | $0028 | linia 3 (linia skanningowa 3 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 11 |
... | ... | kolejne linie |
$3DB0 | $0028 | linia 190 (linia skanningowa 190 ramki nieparzystej) obrazu w trybie Graphics 11 |
$3DD8 | $0028 | linia 191 (linia skanningowa 191 ramki parzystej) obrazu w trybie Graphics 11 |
a sam plik ma długość $3E00 (15872) bajtów.