Robbo
From Atariki
Jedna z ważniejszych gier na ośmiobitowe Atari. Jest to pierwsza polska gra na "światowym" poziomie wykonania, która umożliwiła jej wydawcy, L.K. Avalon, rynkowy start.
Spis treści |
Rozgrywka
Wzorowana na Boulder Dash oraz nieco na Sokobanie, ale względem nich mocno rozbudowana. Gracz steruje poczynaniami tytułowego robota, mając na celu pokonanie szeregu planet, z których każda jest przewijanym pionowo labiryntem wypełnionym rozmaitymi przedmiotami i przeszkodami. Na każdym poziomie celem jest zebranie rozrzuconych po całej planszy śrubek, a następnie dotarcie do kapsuły, która zabiera bohatera na kolejną planetę. Dążąc do celu Robbo musi unikać pułapek - takich jak biegające stworki, strzelające działka i lasery, oraz magnesy. Oprócz śrubek gracz natrafi też na inne przedmioty i obiekty, jak klucze do otwierania drzwi, naboje do zabijania wrogów i niszczenia blokującego przejście gruzu, skrzynki które można przesuwać, bomby które eksplodują trafione przez wystrzał, oraz lustra które teleportują bohatera w inne miejsce planszy.
Wersja "klasyczna" dla XL/XE
Gra została napisana przez Janusza Pelca w 1989 roku, podobno w trzy miesiące w trakcie przygotowań do matury. Była pierwszym produktem wydanym przez firmę L.K. Avalon, którą Pelc założył wspólnie ze szkolnym kolegą Tomaszem Pazdanem w Rzeszowie w tym samym roku; obaj mieli wówczas 19 lat i byli świeżo po maturze[1]. Z wydaniem gry wiązała się promocja. Pierwszych pięć osób, które ukończyły Robbo i wysłały do Avalonu list z opisem zakończenia, otrzymało od producenta "specjalny egzemplarz następnej gry", czyli "Misję". Do 1991 roku na adres firmy dotarło kilka tysięcy zgłoszeń[2].
Pełna wersja gry, zawierająca 56 plansz, była wydana na kasecie i dyskietce (nr seryjny AC/AD 00189). Wersja kasetowa zajmowała 2 strony nośnika - po wgraniu z pierwszej strony gracz mógł przejść pierwsze 16 plansz, a następnie z drugiej strony doczytywana była reszta. Po doczytaniu cała gra mieściła się w 64 KB pamięci RAM komputera - nie trzeba było ponownie wczytywać 1. części aby rozpocząć grę od początku).
Avalon wznowił wydanie gry co najmniej raz . Potwierdzone zostało istnienie następujących wersji:
- 1. wersja kasetowa. Podczas wczytywania wyświetla licznik rekordów; instrukcja na ekranie tytułowym wspomina o ww. promocji; w grze nie zaimplementowano jeszcze cheatu ze zbieraniem śrubki (p. niżej).
- 1. wersja dyskietkowa. W porównaniu z 1. wersją kasetową zawiera cheat ze zbieraniem śrubki.
- 2. wersja kasetowa. Wydana na pewno przed 1992 rokiem. W porównaniu z 1. wersją kasetową usunięto licznik rekordów podczas wczytywania; zmodyfikowano procedurę ładującą - dodano zabezpieczenie przed kopiowaniem (krótki sygnał nie będący blokiem danych) i wyeliminowano konieczność naciskania klawisza przed ładowaniem 2. części; z ekranu tytułowego usunięto wzmiankę o promocji; dodano cheat ze zbieraniem śrubki.
Wersja demo
Avalon przygotował też na potrzeby emisji w audycji Radiokomputer kasetową wersję demonstracyjną, zawierającą tylko 4, za to unikatowe, plansze. Oprócz tego wersja ta różni się od pełnej innym tekstem podczas ładowania, wspominającym o Radiokomputerze, oraz skróconym tekstem instrukcji, zawierającym adresy oficjalnych dystrybutorów gry.
Wersja beta
Istnieje też wersja gry Robbo nosząca znamiona niedokończonej wersji roboczej. Różni się od oficjalnego wydania następującymi cechami:
- Ekran tytułowy oraz animacja na zakończenie gry są w odcieniach szarości,
- Tekst instrukcji na ekranie tytułowym wypisywany jest wyraźnie wolniej,
- Instrukcja jest taka sama jak w wersji 1. ale ma błąd ortograficzny ("próbój"),
- Nie ma trybu demonstracyjnego - po wypisaniu instrukcji do końca jest ona wyświetlana od nowa,
- Na starcie gracz ma 6 (numerowanych od 0) żyć zamiast 9; po wpisaniu hasła JANUSZ PELC na ekranie tytułowym ich liczba zmienia się na 56 zamiast 81,
- Brakuje cheatu ze zbieraniem śrubki,
- Poziomy są numerowane od 0, a nie od 1 - ostatni poziom ma więc numer 55,
- Większość plansz jest inna - są podobne, ale różnią się w szczegółach i/lub w kolorach, niektóre zaś są całkiem inne; w szczególności 51. plansza (w grze o numerze 50) zawiera za mało śrubek, co czyni ją niemożliwą do przejścia.
Ta wersja nie była nigdy oficjalnie wydana przez L.K. Avalon. Pewnym potwierdzeniem hipotezy że pochodzi ona rzeczywiście z Avalonu jest recenzja gry w "Bajtku" 5-6/1990: zdjęcie towarzyszące artykułowi zostało zrobione z wersji beta, co sugeruje że taką wersję redaktor otrzymał od Avalonu do recenzji.
W czerwcu 2024 Retronics wypuścił cartridge Nocne Retro Granie vol. 1 na którym znalazło się, prawdopodobnie przez niedopatrzenie, "Robbo" w wersji beta.
Robbo Konstruktor
L.K. Avalon wydało też edytor plansz Robbo Konstruktor, pozwalający tworzyć samodzielne wersje gry Robbo.
Silnik gry różni się od tego w pełnej wersji, przez co niektóre elementy plansz zachowują się inaczej:
- Gry stworzone w RK mogą zawierać maksymalnie 32 plansze zamiast 56,
- W RK jest tylko 6 niezależnych grup teleportów (luster); w Robbo jest ich 10,
- W Robbo początkowy kierunek ruchu każdego stworka i kierunek dział ruchomych i obrotowych jest ustalany przez autora planszy; w RK jest on ustalany automatycznie na podstawie otoczenia elementu,
- W RK wygląd murków jest ustalany indywidualnie dla każdego poziomu spośród 7 możliwych kształtów; w Robbo kształtów jest 14 i zmieniają się cyklicznie co 4 plansze,
- W RK brakuje przeszkadzajki "zapory" (w TA 2/91 nazwanej "gumą"); jest ona częściowo zaimplementowana, ale umieszczenie na planszy bajtów ją reprezentujących powoduje że jest ona nieruchoma[3],
- Wykonanie we RK cheatu ze zbieraniem śrubki powoduje zawieszenie się gry.
Inne wersje
"Robbo" jest jedną z częściej przerabianych gier krążących po Polsce w latach dziewięćdziesiątych - zmiany dotyczyły głównie kształtu poszczególnych plansz.
Technikalia
Ze względów technicznych program zwraca uwagę podłożeniem duszków pod pole gry (sprite underlay), celem dodania szóstego koloru w trybie ANTIC $04, który pozwala uzyskać tylko 5 kolorów.
Cheaty
- Wpisanie na ekranie tytułowym hasła JANUSZ PELC zwiększa liczbę żyć do 81 (56 w wersji beta).
- W czasie gry, zebranie śrubki gdy naciśnięte są klawisze Start, Select i Option, natychmiastowo przenosi do następnego etapu (jak opisano powyżej, nie działa w niektórych wersjach).
Wersja dla VBXE
W roku 2010 Candle wypuścił wersję Robbo dla VBXE. Jest to klasyczne Robbo, lecz grafikę wzięto z GNU Robbo, a gra działa w 256 kolorach. Jak to wygląda, patrz obrazek obok.
Wersja Atari ST
Gra została wydana przez firmę Larix z Pabianic w roku 1994. Grafika gry wzorowana na oryginale z wykorzystaniem większej ilości kolorów i rozdzielczości ST. Zawiera plansze identyczne jak w Robbo I/II i dodatkowe kilkanaście większych. Gra wykrywa sprzęt na jakim się uruchamia. Działa również na Falconie.
Inne wersje
Pelc opuścił Avalon w 1990 roku i rozpoczął pracę w krakowskiej firmie Doctor Q, w której pracował jego znajomy Maciej Miąsik. Pracując tam, obaj programiści rozpoczęli prace nad konwersją Robbo dla komputerów PC z systemem DOS, czego efektem była wersja demo zawierająca 6 plansz, opublikowana w 1991 roku[4]. Gdy w tym samym roku Marek Kubowicz, jeden z prezesów Doctor Q, zdecydował się założyć nową firmę XLand z zamiarem wydawania gier, Pelc i Miąsik dołączyli do niego[5][6]. Obaj autorzy wersję Robbo dla systemu DOS ukończyli już w XLandzie, który wydał grę w Polsce w 1993 roku. W wersji tej na pozycjach 21-24 dodano 4 plansze z Atarowskiej wersji demo (w sume jest 60) oraz całość okraszono digitalizowaną muzyką i 256-kolorową grafiką. Rok później grę za oceanem wydało Epic Megagames. W czerwcu 2006 roku Miąsik opublikował tę wersję na licencji Creative Commons BY SA 2.5[7].
Również w 1993 roku LK Avalon wydał wersję na Commodore 64, napisaną przez Sławomira Nowaka[8]. Ta wersja zawiera 76 plansz[9], oraz mechanikę gry rozbudowaną o nowe elementy, niedostępne w oryginalnej wersji na Atari.
30 czerwca 2000 roku[10] L.K. Avalon opublikowało grę "Robbo Millenium" dla Windows, z ponad 130 nowymi etapami (w tym oryginalne z Atari)[11].
W roku 2010 oryginalna wersja Robbo została przeniesiona przez studio U-Play Interactive na platformę iOS "w ścisłej współpracy" z Januszem Pelcem, i wydana pod tytułem iRobbo[12].
Bibliografia
- Wojciech Zientara, Opis gry Robbo dla Atari XL/XE. Bajtek 5-6/1990, s. 24
- "Robbo". Tajemnice Atari 2/1991, s. 15-18
Odnośniki zewnętrzne
- Robbo w Atarimanii
- Demo Robbo w Atarimanii
- Robbo w Wikipedii
- GNU Robbo na sourceforge.net
- VBXE Robbo