ACX

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 17:23, 22 mar 2007
Trub (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 18:54, 22 mar 2007
Trub (Dyskusja | wkład)
(Rekord informacyjny)
Next diff →
Linia 13: Linia 13:
== Rekord kodu == == Rekord kodu ==
Rekordy takie przechowują kod ładowanego programu. W zależności od typu określają sposób umieszczenia go w pamięci: Rekordy takie przechowują kod ładowanego programu. W zależności od typu określają sposób umieszczenia go w pamięci:
-* relokacja poza stroną zerową (typ $00)+* $00 - relokacja poza stroną zerową
-* relokacja na stronie zerowej (typ $0A)+* $0A - relokacja na stronie zerowej
-* bez relokacji (typ $01).+* $01 - bez relokacji.
'''Format rekordu kodu''' '''Format rekordu kodu'''
Linia 32: Linia 32:
</tr> </tr>
</table> </table>
-Na długość składają się, oprócz kodu programu także 2 bajty adresu, stąd powinna się mieścić w zakresie 2-255. Adres bezwględny dotyczy miejsca umieszczenia w pamięci kodu nierelokowanego (typ $01). Dla kodu relokowalnego adres względny określa jego przemieszczenie względem adresu bazowego programu, który powinien wynosić $0000. +Na długość składają się, oprócz kodu programu także 2 bajty adresu, stąd powinna się mieścić w zakresie 2-255. Adres bezwględny dotyczy miejsca umieszczenia w pamięci kodu nierelokowanego (typ $01). Dla kodu relokowalnego adres względny określa jego przemieszczenie względem adresu bazowego programu, który powinien wynosić $0000.
 + 
 +== Rekord informacyjny ==
 +Rekordy takie zawierają informacje konieczne do relokowania fragmentu programu zawartego w poprzedzającym rekordzie kodu. Zawierają indeksy (offsety) elementów w kodzie, które ulegają zmianie przy jego przemieszczaniu. W zależności od rodzaju wskazywanych elementów stosuje się następujące typy rekordów informacyjnych:
 + 
 +Dla kodu ładowanego poza stronę zerową:
 + 
 +* $06 - indeksy 2-bajtowych adresów (przy relokacji aktualizowane zostaną oba bajty)
 +* $02 - indeksy młodszych bajtów (LSB) 2-bajtowych adresów
 +* $08 - indeksy starszych bajtów (MSB) 2-bajtowych adresów
 +* $04 - indeksy 1-bajtowych adresów komórek na stronie zerowej
 + 
 +Dla kodu ładowanego na stronę zerową:
 + 
 +* $07 - indeksy 2-bajtowych adresów (przy relokacji aktualizowane zostaną oba bajty)
 +* $03 - indeksy młodszych bajtów 2-bajtowych adresów
 +* $09 - indeksy starszych bajtów 2-bajtowych adresów
 +* $05 - indeksy 1-bajtowych adresów komórek na stronie zerowej.
 + 
 +Struktura rekordu informacyjnego jest inna dla typów relokujących adresy i młodsze bajty niż dla typów relokujących starsze bajty. Dla pierwszego przypadku podaje się odpowiednie indeksy (offsety) elementów w poprzedzającym rekordzie kodu, które podlegają relokacji.
 + 
 +'''Format rekordu informacyjnego dla typów $02,$03,$04,$05,$06,$07'''
 +<table
 + style="text-align: left; width: 573px;" border="1"
 + cellpadding="2" cellspacing="2">
 + <tr>
 + <td style="width: 60px;">Typ<br>
 +(1B)</td>
 + <td style="width: 60px;">Długość<br>
 +(1B)</td>
 + <td style="width: 60px;">Indeks 1<br>
 +(1B)</td>
 + <td style="width: 60px;">Indeks 2<br>
 +(1B)</td>
 + <td style="width: 60px;">Indeks 3<br>
 +(1B)</td>
 + <td style="width: 60px;"> ... </td>
 + </tr>
 +</table>
 +Długość powinna mieścić się w zakresie 1-253.
 + 
 +W przypadku relokowania starszych bajtów adresów, do właściwej ich aktualizacji potrzebne jest dodatkowo uwzględnienie wartości młodszych bajtów. Ponieważ w kodzie ich nie musi być, umieszcza się je w rekordzie informacyjnym.
 + 
 +'''Format rekordu informacyjnego dla typów $08,$09 (relokacja starszych bajtów)'''
 +<table
 + style="text-align: left; width: 573px;" border="1"
 + cellpadding="2" cellspacing="2">
 + <tr>
 + <td style="width: 60px;">Typ<br>
 +(1B)</td>
 + <td style="width: 60px;">Długość<br>
 +(1B)</td>
 + <td style="width: 60px;">Indeks 1<br>
 +(1B)</td>
 + <td style="width: 60px;">LSB 1<br>
 +(1B)</td>
 + <td style="width: 60px;">Indeks 2<br>
 +(1B)</td>
 + <td style="width: 60px;">LSB 2<br>
 +(1B)</td>
 + <td style="width: 60px;"> ... </td>
 + </tr>
 +</table>
 +Długość powinna mieścić się w zakresie 0-255.
 + 
 +Uwzględnienie przy relokacji części adresów (osobno starszy, młodszy bajt) umożliwia m.in. stosowanie w programie konstrukcji typu ''lda #<adres, ldx #>adres'', co nie jest typowe dla innych formatów relokowalnych stosowanych w Atari. Interesujące jest również specjalne potraktowanie strony zerowej, np. typ $04 pozwala poprawnie relokować następujący program:
 +<pre>
 + org $600 ;kod poza stroną zerową
 + lda zvar ;adresowanie strony zerowej
 + ...
 + 
 + org $80 ;kod na stronie zerowej
 +zvar .byte 0
 +</pre>
{{stub}} {{stub}}

Wersja z dnia 18:54, 22 mar 2007

ACX - od ang. Amy Chen Executable - jest formatem pliku przeznaczonym do przechowywania relokowalnych binariów. Format ten został stworzony dla doładowywanych z zewnątrz handlerów urządzeń podłączonych do łącza szeregowego (SIO) oraz szyny równoległej (PBI), zwłaszcza ekspandera 1090.

Procedury obsługujące ten format znajdują się w XL OS, w każdym seryjnym egzemplarzu 1200XL, 600XL, 800XL, 65XE i 130XE. System korzysta z nich podczas ładowania sterowników (handlerów) z podłączonych urządzeń, np. z modułu 1090. Objawem tego jest znane wszystkim posiadaczom Atari "pierdzenie" wydobywające się z głośnika monitora przy starcie systemu oraz przy odwołaniu do urządzenia niezarejestrowanego w CIO. Jest to próba skomunikowania się z urządzeniami peryferyjnymi w celu ściągnięcia odpowiednich sterowników.

Zamierzeniem twórców była dostępność procedury relokującej dla programistów. Planowane było umieszczenie legalnego skoku pod adresem $E486, umożliwiającego relokowanie "zwykłych" programów. Niestety, z niewiadomych przyczyn zrezygnowano z tego rozwiązania. W systemie operacyjnym DracOS od wersji 2.22 przywrócono w tablicy skoków legalne odwołanie do procedury relokatora. Skok do niej umieszczono jednak pod adresem $E483, ze względu na zajęcie pierwotnego adresu przez inną procedurę.

Loader i związany z nim format binarny zostały przeanalizowane przez Truba w 2006 roku na podstawie dokumentacji pochodzącej z Atari, pod którą podpisana jest niejaka Amy Chen. Stąd pochodzi nadana formatowi nieoficjalna nazwa.

Ogólna struktura pliku

Właściwą strukturę pliku stanowią segmenty, z których każdy dotyczy pewnego fragmentu ładowanego programu. Segment jest podzielony na rekordy, z których pierwszy zawiera kod lub dane programu (Text record, zwany dalej rekordem kodu), zaś dalej następują rekordy informacyjne, określające parametry dla relokatora (Information records). W typowej sytuacji program musi zostać podzielony na porcje po maksymalnie 253 bajty, ponieważ segment nie może opisywać większych fragmentów. Ostatnim rekordem w pliku jest rekord końcowy (End record).

Rekord kodu

Rekordy takie przechowują kod ładowanego programu. W zależności od typu określają sposób umieszczenia go w pamięci:

  • $00 - relokacja poza stroną zerową
  • $0A - relokacja na stronie zerowej
  • $01 - bez relokacji.

Format rekordu kodu

Typ
(1B)
Długość
(1B)
Adres względny lub bezwzględny (2B) Kod programu (max. 253B)

Na długość składają się, oprócz kodu programu także 2 bajty adresu, stąd powinna się mieścić w zakresie 2-255. Adres bezwględny dotyczy miejsca umieszczenia w pamięci kodu nierelokowanego (typ $01). Dla kodu relokowalnego adres względny określa jego przemieszczenie względem adresu bazowego programu, który powinien wynosić $0000.

Rekord informacyjny

Rekordy takie zawierają informacje konieczne do relokowania fragmentu programu zawartego w poprzedzającym rekordzie kodu. Zawierają indeksy (offsety) elementów w kodzie, które ulegają zmianie przy jego przemieszczaniu. W zależności od rodzaju wskazywanych elementów stosuje się następujące typy rekordów informacyjnych:

Dla kodu ładowanego poza stronę zerową:

  • $06 - indeksy 2-bajtowych adresów (przy relokacji aktualizowane zostaną oba bajty)
  • $02 - indeksy młodszych bajtów (LSB) 2-bajtowych adresów
  • $08 - indeksy starszych bajtów (MSB) 2-bajtowych adresów
  • $04 - indeksy 1-bajtowych adresów komórek na stronie zerowej

Dla kodu ładowanego na stronę zerową:

  • $07 - indeksy 2-bajtowych adresów (przy relokacji aktualizowane zostaną oba bajty)
  • $03 - indeksy młodszych bajtów 2-bajtowych adresów
  • $09 - indeksy starszych bajtów 2-bajtowych adresów
  • $05 - indeksy 1-bajtowych adresów komórek na stronie zerowej.

Struktura rekordu informacyjnego jest inna dla typów relokujących adresy i młodsze bajty niż dla typów relokujących starsze bajty. Dla pierwszego przypadku podaje się odpowiednie indeksy (offsety) elementów w poprzedzającym rekordzie kodu, które podlegają relokacji.

Format rekordu informacyjnego dla typów $02,$03,$04,$05,$06,$07

Typ
(1B)
Długość
(1B)
Indeks 1
(1B)
Indeks 2
(1B)
Indeks 3
(1B)
...

Długość powinna mieścić się w zakresie 1-253.

W przypadku relokowania starszych bajtów adresów, do właściwej ich aktualizacji potrzebne jest dodatkowo uwzględnienie wartości młodszych bajtów. Ponieważ w kodzie ich nie musi być, umieszcza się je w rekordzie informacyjnym.

Format rekordu informacyjnego dla typów $08,$09 (relokacja starszych bajtów)

Typ
(1B)
Długość
(1B)
Indeks 1
(1B)
LSB 1
(1B)
Indeks 2
(1B)
LSB 2
(1B)
...

Długość powinna mieścić się w zakresie 0-255.

Uwzględnienie przy relokacji części adresów (osobno starszy, młodszy bajt) umożliwia m.in. stosowanie w programie konstrukcji typu lda #<adres, ldx #>adres, co nie jest typowe dla innych formatów relokowalnych stosowanych w Atari. Interesujące jest również specjalne potraktowanie strony zerowej, np. typ $04 pozwala poprawnie relokować następujący program:

     org $600     ;kod poza stroną zerową
     lda zvar     ;adresowanie strony zerowej
     ...

     org $80      ;kod na stronie zerowej
zvar .byte 0

Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools