ANTIC

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 06:30, 3 sty 2006
KMK (Dyskusja | wkład)
(pinout diagram po raz trzeci (po gtia i 6502))
← Previous diff
Aktualna wersja
Miker (Dyskusja | wkład)

Linia 1: Linia 1:
-{{grafr|ANTIC.gif}}+{{disambig}}
-'''ANTIC''' - ang. Alpha-Numeric Television Interface Controller - układ wizyjny montowany w ośmiobitowych komputerach Atari, zaprojektowany w 1978 roku. Nowocześniejszym układem jest [[MARIA]] montowana w konsoli Atari [[7800]].+*[[ANTIC (układ)|ANTIC]] - mikroprocesor graficzny w [[Atari 8-bit]]
-Oprócz generowania wizji układ ten jest odpowiedzialny za odświeżanie pamięci dynamicznych [[RAM]] oraz jest źrodłem [[przerwania|przerwań]] [[NMI]].+*[[ANTIC (czasopismo)|ANTIC]] - amerykańskie czasopismo przeznaczone dla użytkowników Atari
- +
-Numer katalogowy: '''CO12296''' / '''CO14887''' (PAL)<br>+
-Dla Atari [[XL]]/[[XE]] odpowiednio: '''CO21697''' / '''CO21698''' (PAL)+
- +
-[[ANTIC]] jest jedynym chyba układem graficznym montowanym w komputerach ośmiobitowych, który zasługuje na miano mikroprocesora graficznego; dysponuje bowiem własnym, wykonywanym pięćdziesiąt razy na sekundę programem, tzw. [[ANTIC Display List|Display List]], który definiuje obraz wyświetlany przez komputer na monitorze. Na czas pobierania instrukcji tego programu, w celu zapobieżenia zakłóceniom obrazu, [[ANTIC]] wstrzymuje działanie centralnego procesora i przejmuje kontrolę nad magistralami systemu.+
- +
-Szerokość generowanego obrazu określa [[rejestry ANTIC-a#DMACTL|rejestr DMACTL $D400]]; może ona wynosić 0, 256, 320 lub 384 piksele trybu najwyższej rozdzielczości, czyli odpowiednio 0, 32, 40 lub 48 kolumn w trybie znakowym używanym przez systemowy edytor ekranowy. Ile to jest w rzeczywistości pikseli, decyduje wybrany tryb graficzny.+
- +
-Wysokość obrazu definiowana jest przez [[ANTIC Display List|Display List]]. Wysokość ta może wahać się w zakresie od zera do 240 linii skaningowych (pikseli) trybu najwyższej rozdzielczości, czyli do 30 wierszy trybu znakowego używanego przez systemowy edytor ekranowy. Powyżej tej wartości następuje zerwanie synchronizacji pionowej.+
- +
-[[ANTIC]] generuje zarówno tryby tekstowe, jak i graficzne. Tryby tekstowe wymagają zdefiniowania zestawu 64 lub 128 znaków w matrycy 8x8 pikseli, druga połowa zestawu (z całości 256 znaków) jest automatycznie generowana jako powtórzenie pierwszej z odwróceniem kolorów (czarne znaki na białym tle). Układ sprzętowo realizuje takie funkcje jak np. tłumienie znaków w inverse video (stają się niewidoczne), odwracanie kolorów (są wyświetlane jak znaki "normalne") oraz lustrzane odbicie wszystkich znaków w pionie.+
- +
-Trzeba zaznaczyć, że [[ANTIC]] jest w stanie generować jedynie obraz monochromatyczny, za dodanie kolorów odpowiedzialny jest układ [[CTIA]] (w Atari 400/800) lub [[GTIA]] (w Atari 800XL i następnych).+
- +
-==Zobacz też==+
-* [[rejestry ANTIC-a]].+
-* [http://krap.pl/mirrorz/atari/homepage.ntlworld.com/kryten_droid/Atari/800XL/atari_hw/antic.htm ANTIC Data Sheet]+
-* [http://www.xmission.com/~trevin/atari/antic_pinout.html ANTIC Pinout Diagram]+
- +
-[[Kategoria:Atari 8-bit]]+

Aktualna wersja

  • ANTIC - mikroprocesor graficzny w Atari 8-bit
  • ANTIC - amerykańskie czasopismo przeznaczone dla użytkowników Atari
Personal tools