BLiTTER

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 13:16, 11 lip 2006
Vulgar (Dyskusja | wkład)
(Atari STE/Falcon)
← Previous diff
Wersja z dnia 13:20, 11 lip 2006
Vulgar (Dyskusja | wkład)

Next diff →
Linia 59: Linia 59:
Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P. Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P.
-W [[ST]] pojawił się razem z [[Mega ST]] i dedykowanym systemem [[TOS]] 1.02 ([[BLiTTER]] [[TOS]]) w roku 1987. Instalacja BLiTTERa możliwa jest również we wszystkich [[ST]] wyprodukowanych po 1987 roku, mają wolne miejsce na płycie głównej.+W [[ST]] pojawił się razem z [[Mega ST]] i dedykowanym systemem [[TOS]] 1.02 ([[BLiTTER]] [[TOS]]) w roku 1987. Instalacja BLiTTERa możliwa jest również we każdym [[ST]], dodatkowo wszystkie płyty główne wyprodukowane po 1987 roku, mają miejsce do wlutowania BLiTTERa.
==Ciekawe linki== ==Ciekawe linki==

Wersja z dnia 13:20, 11 lip 2006

Skrót od BLock Image TransferrER. Specjalizowany układ, który realizuje operacje przenoszenia danych z jednego obszaru pamięci do innego. Zadaniem jego jest odciążenie procesora głównego. Układ tego rodzaju zastosowano w konsoli Lynx oraz w komputerach Atari Mega ST, STE, Mega STE i Falcon030.

Atari STE/Falcon

BLiTTER operuje na 16 bitowych słowach, pobierając i zapisując je nieliniowo.

W jednym przebiegu może:

  • pobierać dane z trzech źródeł:
    • Source - pamięć RAM,
    • Halftone - 16 rejestrów BLiTTERa, każdy o szerokości 16 bitów,
    • Destination - pamięć RAM,
  • rotować binarnie,
  • dokonywać na nich 21 różnych operacji logicznych:
    • 4 - pomiędzy Source i Halftone,
    • 16 - dla Source i Destiantion,
    • 1 - dla Source i Mask)
  • maskować,
  • oraz zapisywać wynik (Destination).

Operacje Logiczne pomiędzy żródłem Source i Destination:

  • 0
  • Source AND Destination
  • Source AND NOT Destination
  • Source
  • NOT Source AND Destination
  • Destination
  • Source XOR Destination
  • Source OR Destination
  • NOT Source AND NOT Destination
  • NOT Source XOR Destination
  • NOT Destination
  • Source OR NOT Destination
  • NOT Source
  • NOT Source OR Destination
  • NOT Source OR NOT Destination
  • 1

Operacje pomiędzy żródłem Source i Halftone:

  • 1
  • Halftone
  • Source
  • Source & Halftone (specjalny tryb w którym zawartość Source jest indeksem dla rejestru Halftone)

Operacja logiczna pomiędzy Source i Mask

  • Source AND Mask

BLiTTER w ST/Falcon ma dostęp do całej pamięci ST RAM i do rejestrów sprzętowych. Dzięki tej właściwości może być wykorzystywany jako szybki kanał DMA.

Przykładowo może:

  • zmieniać zawartość rejestrów kolorów Shiftera - więcej kolorów w linii niż w Spectrum 512!
  • odbierać dane z portu Cartridge
  • wysyłać/odbierać dane z DSP poprzez Hostport
  • wysyłać/odbierać dane z dysku IDE

Ciekawostki

Ray/tscc wykorzystał BLiTTER do cieniowania Gourauda. Co zostało wykorzystane w demie Beams.

Wykorzystując tryb 'Source & Halftone' można dokonywać transformacji C2P.

W ST pojawił się razem z Mega ST i dedykowanym systemem TOS 1.02 (BLiTTER TOS) w roku 1987. Instalacja BLiTTERa możliwa jest również we każdym ST, dodatkowo wszystkie płyty główne wyprodukowane po 1987 roku, mają miejsce do wlutowania BLiTTERa.

Ciekawe linki


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools