BOOT (format pliku)

From Atariki

Revision as of 11:50, 4 wrz 2006; view current revision
←Older revision | Newer revision→
Jump to: navigation, search

BOOT to format pliku wykorzystywany w małym Atari do wczytywania programów wykonywalnych z poziomu systemu operacyjnego OS bezpośrednio po uruchomieniu komputera, bez potrzeby wczytywania systemu DOS. Takim "plikiem" jest też na ogół sam DOS.

Na początku znajduje się sześciobajtowy nagłówek, składający się kolejno z dwóch pojedynczych bajtów i dwóch dwubajtowych słów:

  • bajt 0 - wartość bez znaczenia dla systemu operacyjnego
  • bajt 1 - liczba 128-bajtowych sektorów jakie nalezy wczytać
  • bajty 2 i 3 - adres, pod jaki należy wczytać całość
  • bajty 3 i 4 - adres ponownego inicjowania programu w przypadku wciśnięcia klawisza RESET (wpisywany przez system do rejestru DOSINI)

Program uruchamiany jest od adresu wczytywania, plus sześć.

Jeśli program typu BOOT uruchamiany jest z cartridge wtedy nagłówek znajduje się w ostatnich sześciu bajtach przestrzeni adresowej cartridge i ma postac:

 $9FFA lub $BFFA - xx - adres startu
                   xx /
                   00 - zero oznacza cartridge podłączony (ważne dla systemu operacyjnego)
                   xx - flagi
                   xx - adres init
 $9FFF lub $BFFF   xx /
    

gdzie flagi:

  • bit 0 - 1 = zezwalaj na boot z dyskietki
  • bit 2 - 0 = nie uruchamiaj programu z cartridge po inicjacji
  • bit 7 - 1 = cartridge serwisowy



Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools