BOOT (format pliku)

From Atariki

Revision as of 17:14, 19 cze 2008; view current revision
←Older revision | Newer revision→
Jump to: navigation, search

Format pliku wykorzystywany w małym Atari do wczytywania programów wykonywalnych z poziomu systemu operacyjnego OS bezpośrednio po uruchomieniu komputera, bez potrzeby wczytywania systemu DOS. Takim "plikiem" jest też na ogół sam DOS. Program typu "BOOT" może być wczytany zarówno z dyskietki jak i kasety. W przypadku chęci uruchomienia programu typu BOOT z dyskietki należy po prostu włączyć komputer, system operacyjny będzie próbował odczytać program właśnie w formacie BOOT ze stacji dysków "D1:", jeżeli chcemy wyłączyć wbudowany interpreter BASIC należy włączyć komputer z wciśniętym klawiszem OPTION. Natomiast jeżeli chcemy dokonać odczytu programu w formacie BOOT z magnetofonu należy włączyć komputer z wciśniętym klawiszem START. Odłączenie interpretera BASICa odbywa się identycznie jak w przypadku odczytu ze stacji dysków.


Na początku znajduje się sześcio-bajtowy nagłówek, składający się kolejno z dwóch pojedynczych bajtów i dwóch dwu-bajtowych słów:

  • bajt 0 - wartość bez znaczenia dla systemu operacyjnego
  • bajt 1 - określa liczbę 128-bajtowych sektorów dyskietki lub rekordów z kasety jakie należy wczytać
  • bajty 2 (młodszy bajt) i 3 (starszy bajt) - adres, pod jaki system operacyjny wczyta całość danych
  • bajty 3 (młodszy bajt) i 4 (starszy bajt) - adres ponownego inicjowania programu w przypadku wciśnięcia klawisza RESET (wpisywany przez system do rejestru DOSINI lub CASINI)


Program uruchamiany jest od adresu wczytywania, plus sześć bajtów.



Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools