Black Lamp

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 22:14, 20 lip 2008
Krótki (Dyskusja | wkład)
(artykuł o wersji ST i 8-bit)
← Previous diff
Wersja z dnia 07:54, 21 lip 2008
Krótki (Dyskusja | wkład)
(drobne redakcyjne)
Next diff →
Linia 16: Linia 16:
* góra - skok w górę/wejście po drabinie/wejście w drzwi w tle * góra - skok w górę/wejście po drabinie/wejście w drzwi w tle
* dół - zejście po drabinie/wejście w drzwi na pierwszym planie/położenie lampy na regale * dół - zejście po drabinie/wejście w drzwi na pierwszym planie/położenie lampy na regale
-* góra + lewo/prawo - skok/wejście na schody. Długość skoku zależy od sposobu:+* góra + lewo/prawo - skok/wejście na schody. Sposób skoku wpływa na jego długość:
** skok w przód - długość 2 kroków ** skok w przód - długość 2 kroków
** skok w tył - długość 1 kroku ** skok w tył - długość 1 kroku
** skok z rozbiegu - długość 3 kroków, ale skok jest o połowę niższy ** skok z rozbiegu - długość 3 kroków, ale skok jest o połowę niższy
* dół + lewo/prawo - zejście ze schodów * dół + lewo/prawo - zejście ze schodów
- 
-* skok w tył - odległość 1 kroku 
-* skok z rozbiegu - odległość 3 kroków, ale skok jest o połowę niższy. 
==Wersja na [[ST|Atari ST]]== ==Wersja na [[ST|Atari ST]]==
Autorami są Steven Cain i G.P. 'Kenny' Everett. Oprawę dźwiękową przygotował Fred Gray. Na tej wersji, oraz na identycznej wersji z Amigi, wzorowane są konwersje na C64 i Spectrum. Autorami są Steven Cain i G.P. 'Kenny' Everett. Oprawę dźwiękową przygotował Fred Gray. Na tej wersji, oraz na identycznej wersji z Amigi, wzorowane są konwersje na C64 i Spectrum.
-==Wersja na [[Atari 8-bit|Atari XL/XE]]==+==Wersja na Atari [[XL]]/[[XE]]==
Konwersja na małe Atari autorstwa [[Ivan Mackintosh|Ivana Mackintosha]] różni się nieco od innych wersji. Regały na lampy zostały zastąpione przez szafki, do których trzeba zajrzeć, aby zobaczyć lampy pozostałe do zebrania. Z obecnych w innych wersjach klejnotów, rynsztunku i instrumentów do zdobycia pozostał tylko jeden rodzaj broni, który łączy funkcjonalność nieobecnych artefaktów. Rozmaitość przeciwników także jest mniejsza. Konwersja na małe Atari autorstwa [[Ivan Mackintosh|Ivana Mackintosha]] różni się nieco od innych wersji. Regały na lampy zostały zastąpione przez szafki, do których trzeba zajrzeć, aby zobaczyć lampy pozostałe do zebrania. Z obecnych w innych wersjach klejnotów, rynsztunku i instrumentów do zdobycia pozostał tylko jeden rodzaj broni, który łączy funkcjonalność nieobecnych artefaktów. Rozmaitość przeciwników także jest mniejsza.
Muzyka autorstwa [[Richard Munns|Richarda Munnsa]] jest unikalna dla tej wersji. Muzyka autorstwa [[Richard Munns|Richarda Munnsa]] jest unikalna dla tej wersji.
 +
 +Gra wymaga 64 KB RAM.
===Cheaty=== ===Cheaty===

Wersja z dnia 07:54, 21 lip 2008

Gra zręcznościowa wydana w Wielkiej Brytanii. Wersje na Atari ST, Amigę, Commodore 64 i ZX Spectrum zostały wydane przez Firebird w 1988 roku. Rok później powstała konwersja na małe Atari, wydana przez Atari Corporation.

Spis treści

Opis

Fabuła osadzona jest w czasach średniowiecznych, w pełnym magii królestwie Alegoria, w którym grasują smoki. Bohaterem jest błazen Jolly Jack, który zakochał się w księżniczce Grizeldzie, i aby zdobyć względy jej ojca, króla Maxima, postanawia odzyskać zaczarowaną Czarną Lampę, która chroniła królestwo przed potworami. Celem gry jest wcielić się w Jacka, dotrzeć do kryjówki smoka i odebrać mu Lampę.

Świat gry składa się z takich miejsc jak zamek, mury obronne, wioska, las, i katakumby. Zadaniem gracza jest przemierzając te lokacje, odnaleźć 9 lamp w różnych kolorach, i zanieść je do jednego z regałów rozmieszczonych w labiryncie. Jack może udźwignąć tylko jedną lampę naraz.

Lampy w 8 kolorach są rozmieszczone losowo po całym świecie. Ostatnia, Czarna Lampa, jest strzeżona przez smoka - aby ją zdobyć, gracz musi go zabić. Po zaniesieniu do szafki ostatniej lampy, gracz przechodzi do następnego etapu. Tym razem spośród 9 lamp czarne są dwie, zatem Jack musi zabić 2 smoki. Po każdym skończonym etapie do zdobycia jest o 1 Czarną Lampę więcej.

W osiągnięciu celu Jolly Jackowi przeszkadzają zbrojni rycerze, wiedźmy latające na miotłach i inne potwory. Bohater jest uzbrojony w ograniczoną liczbę żyć, zapas energii, który można odnawiać zbierając jedzenie, oraz w magiczną, miotającą pociski różdżkę. Dodatkowo w labiryncie gracz może znaleźć broń, instrumenty muzyczne oraz klejnoty. Zebranie 5 sztuk broni wzmacnia na chwilę moc różdżki, 5 instrumentów pozwala przez jakiś czas spadać z wysokości bez utraty energii, a 5 klejnotów daje czasową nieśmiertelność.

Świat gry jest labiryntem podzielonym na komnaty. Oprócz standardowych wyjść w lewo, prawo, górę i dół, spotkamy także drzwi prowadzące w głąb i na przedni plan.

Sterowanie

  • lewo/prawo - ruch w danym kierunku. Postać Jacka porusza się krokowo - nie można jej zatrzymać w połowie kroku.
  • góra - skok w górę/wejście po drabinie/wejście w drzwi w tle
  • dół - zejście po drabinie/wejście w drzwi na pierwszym planie/położenie lampy na regale
  • góra + lewo/prawo - skok/wejście na schody. Sposób skoku wpływa na jego długość:
    • skok w przód - długość 2 kroków
    • skok w tył - długość 1 kroku
    • skok z rozbiegu - długość 3 kroków, ale skok jest o połowę niższy
  • dół + lewo/prawo - zejście ze schodów

Wersja na Atari ST

Autorami są Steven Cain i G.P. 'Kenny' Everett. Oprawę dźwiękową przygotował Fred Gray. Na tej wersji, oraz na identycznej wersji z Amigi, wzorowane są konwersje na C64 i Spectrum.

Wersja na Atari XL/XE

Konwersja na małe Atari autorstwa Ivana Mackintosha różni się nieco od innych wersji. Regały na lampy zostały zastąpione przez szafki, do których trzeba zajrzeć, aby zobaczyć lampy pozostałe do zebrania. Z obecnych w innych wersjach klejnotów, rynsztunku i instrumentów do zdobycia pozostał tylko jeden rodzaj broni, który łączy funkcjonalność nieobecnych artefaktów. Rozmaitość przeciwników także jest mniejsza.

Muzyka autorstwa Richarda Munnsa jest unikalna dla tej wersji.

Gra wymaga 64 KB RAM.

Cheaty

Wpisanie w trakcie gry kodu FOREST daje nieśmiertelność.

Ciekawostki

Po scenie krąży crack gry z dorobioną nieśmiertelnością (jak wynika z powyższego - niepotrzebnie), w którym nie można odnaleźć 9. smoka - poziom z ośmioma smokami powtarza się w nieskończoność.

Odnośniki zewnętrzne

Atari 8-bit

Personal tools