GHG

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 21:27, 2 sie 2010
Mono (Dyskusja | wkład)
(opis formatu)
← Previous diff
Aktualna wersja
Mono (Dyskusja | wkład)
(usuniecie kategorii tryby graficzne)
Linia 1: Linia 1:
Format obrazka obsługiwany przez program [[Graph8]]. Format obrazka obsługiwany przez program [[Graph8]].
-<table border=1>+<table border=1 cellpadding=5>
-<tr><td>offset</td><td>długość</td><td>opis</td></tr>+<tr><td><b>Offset</b></td><td><b>Długość</b></td><td><b>Opis</b></td></tr>
<tr><td>$0000</td><td>$0002</td><td>szerokość bloku podana w pikselach</td></tr> <tr><td>$0000</td><td>$0002</td><td>szerokość bloku podana w pikselach</td></tr>
<tr><td>$0002</td><td>$0001</td><td>wysokość bloku podana w pikselach</td></tr> <tr><td>$0002</td><td>$0001</td><td>wysokość bloku podana w pikselach</td></tr>
Linia 8: Linia 8:
</table> </table>
-Obrazek może posiadać rozmiar od 1x1 do 320x200 pikseli trybu [[Graphics 8]].+Obrazek może mieć rozmiar od 1x1 do 320x200 pikseli trybu [[Graphics 8]].
Dane obrazka zapisane są linia po linii począwszy od najwyższej na ekranie, a skończywszy na najniższej. Dane obrazka zapisane są linia po linii począwszy od najwyższej na ekranie, a skończywszy na najniższej.
Każda linia zapisana jest za pomocą kolejnych bajtów odzwierciedlających stan pikseli od lewej do prawej. Każda linia zapisana jest za pomocą kolejnych bajtów odzwierciedlających stan pikseli od lewej do prawej.
- 
Kolejne bajty definiowane w przykładowym obrazie o rozmiarze 19x3: Kolejne bajty definiowane w przykładowym obrazie o rozmiarze 19x3:
Linia 25: Linia 24:
linia linia
-Dane w linii dopełniane są do bajtu (brakujące bity "x" są uzupełniane zerami).+Dane w linii dopełniane są do bajtu (nadmiarowe bity "x" są uzupełniane zerami).
 + 
 +Dane o kolorach nie są obecnie zapisywane, a program przyjmuje wartość $02 dla [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1]] (kolor piórka) a $0c dla [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2]] (kolor tła) - czyli dwa odcienie szarości.
 + 
 +Rozmiar pliku może być łatwo obliczony ze wzoru:
-Kolory nie są obecnie zapisywane w formacie, a program przyjmuje wartość $02 dla [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1]] (kolor piórka) a $0c dla [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2]] (kolor tła) - czyli dwa odcienie szarości.+ rozmiar = 3 + CEIL( szerokość / 8 ) * wysokość
-Obrazek o rozmiarze 320x192 może być bezpośrednio ładowany do pamięci ekranu w trybie [[Graphics 8]].+Obrazek o rozmiarze 320x192 może być bezpośrednio ładowany do pamięci ekranu w trybie [[Graphics 8]] (po pominięciu 3 pierwszych bajtów nagłówka).
[[Kategoria: Formaty plików]] [[Kategoria: Formaty plików]]

Aktualna wersja

Format obrazka obsługiwany przez program Graph8.

OffsetDługośćOpis
$0000$0002szerokość bloku podana w pikselach
$0002$0001wysokość bloku podana w pikselach
$0003...dane obrazka

Obrazek może mieć rozmiar od 1x1 do 320x200 pikseli trybu Graphics 8.

Dane obrazka zapisane są linia po linii począwszy od najwyższej na ekranie, a skończywszy na najniższej. Każda linia zapisana jest za pomocą kolejnych bajtów odzwierciedlających stan pikseli od lewej do prawej.

Kolejne bajty definiowane w przykładowym obrazie o rozmiarze 19x3:

                    1 1 1
    0      7 8      5 6 8      - piksel
  0 .....ooo oooooo.. ...xxxxx
  1 ....o... ......o. ...xxxxx
  2 ...ooooo oooooooo ...xxxxx
  :          1        2 2    1
  : 7      0 5      8 3 1    6  - bit
  : +--0---+ +--1---+ +--2---+  - bajt
linia

Dane w linii dopełniane są do bajtu (nadmiarowe bity "x" są uzupełniane zerami).

Dane o kolorach nie są obecnie zapisywane, a program przyjmuje wartość $02 dla COLPF1 (kolor piórka) a $0c dla COLPF2 (kolor tła) - czyli dwa odcienie szarości.

Rozmiar pliku może być łatwo obliczony ze wzoru:

rozmiar = 3 + CEIL( szerokość / 8 ) * wysokość

Obrazek o rozmiarze 320x192 może być bezpośrednio ładowany do pamięci ekranu w trybie Graphics 8 (po pominięciu 3 pierwszych bajtów nagłówka).