GHG

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 21:32, 2 sie 2010
Mono (Dyskusja | wkład)
(rozmiar obrazka)
← Previous diff
Aktualna wersja
Mono (Dyskusja | wkład)
(usuniecie kategorii tryby graficzne)
Linia 1: Linia 1:
Format obrazka obsługiwany przez program [[Graph8]]. Format obrazka obsługiwany przez program [[Graph8]].
-<table border=1>+<table border=1 cellpadding=5>
-<tr><td>offset</td><td>długość</td><td>opis</td></tr>+<tr><td><b>Offset</b></td><td><b>Długość</b></td><td><b>Opis</b></td></tr>
<tr><td>$0000</td><td>$0002</td><td>szerokość bloku podana w pikselach</td></tr> <tr><td>$0000</td><td>$0002</td><td>szerokość bloku podana w pikselach</td></tr>
<tr><td>$0002</td><td>$0001</td><td>wysokość bloku podana w pikselach</td></tr> <tr><td>$0002</td><td>$0001</td><td>wysokość bloku podana w pikselach</td></tr>
Linia 8: Linia 8:
</table> </table>
-Obrazek może posiadać rozmiar od 1x1 do 320x200 pikseli trybu [[Graphics 8]].+Obrazek może mieć rozmiar od 1x1 do 320x200 pikseli trybu [[Graphics 8]].
Dane obrazka zapisane są linia po linii począwszy od najwyższej na ekranie, a skończywszy na najniższej. Dane obrazka zapisane są linia po linii począwszy od najwyższej na ekranie, a skończywszy na najniższej.
Linia 24: Linia 24:
linia linia
-Dane w linii dopełniane są do bajtu (brakujące bity "x" są uzupełniane zerami).+Dane w linii dopełniane są do bajtu (nadmiarowe bity "x" są uzupełniane zerami).
-Kolory nie są obecnie zapisywane w formacie, a program przyjmuje wartość $02 dla [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1]] (kolor piórka) a $0c dla [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2]] (kolor tła) - czyli dwa odcienie szarości.+Dane o kolorach nie są obecnie zapisywane, a program przyjmuje wartość $02 dla [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1]] (kolor piórka) a $0c dla [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2]] (kolor tła) - czyli dwa odcienie szarości.
-Rozmiar pliku może być łatwo obliczony ze wzoru+Rozmiar pliku może być łatwo obliczony ze wzoru:
rozmiar = 3 + CEIL( szerokość / 8 ) * wysokość rozmiar = 3 + CEIL( szerokość / 8 ) * wysokość
-Obrazek o rozmiarze 320x192 może być bezpośrednio ładowany do pamięci ekranu w trybie [[Graphics 8]].+Obrazek o rozmiarze 320x192 może być bezpośrednio ładowany do pamięci ekranu w trybie [[Graphics 8]] (po pominięciu 3 pierwszych bajtów nagłówka).
[[Kategoria: Formaty plików]] [[Kategoria: Formaty plików]]

Aktualna wersja

Format obrazka obsługiwany przez program Graph8.

OffsetDługośćOpis
$0000$0002szerokość bloku podana w pikselach
$0002$0001wysokość bloku podana w pikselach
$0003...dane obrazka

Obrazek może mieć rozmiar od 1x1 do 320x200 pikseli trybu Graphics 8.

Dane obrazka zapisane są linia po linii począwszy od najwyższej na ekranie, a skończywszy na najniższej. Każda linia zapisana jest za pomocą kolejnych bajtów odzwierciedlających stan pikseli od lewej do prawej.

Kolejne bajty definiowane w przykładowym obrazie o rozmiarze 19x3:

                    1 1 1
    0      7 8      5 6 8      - piksel
  0 .....ooo oooooo.. ...xxxxx
  1 ....o... ......o. ...xxxxx
  2 ...ooooo oooooooo ...xxxxx
  :          1        2 2    1
  : 7      0 5      8 3 1    6  - bit
  : +--0---+ +--1---+ +--2---+  - bajt
linia

Dane w linii dopełniane są do bajtu (nadmiarowe bity "x" są uzupełniane zerami).

Dane o kolorach nie są obecnie zapisywane, a program przyjmuje wartość $02 dla COLPF1 (kolor piórka) a $0c dla COLPF2 (kolor tła) - czyli dwa odcienie szarości.

Rozmiar pliku może być łatwo obliczony ze wzoru:

rozmiar = 3 + CEIL( szerokość / 8 ) * wysokość

Obrazek o rozmiarze 320x192 może być bezpośrednio ładowany do pamięci ekranu w trybie Graphics 8 (po pominięciu 3 pierwszych bajtów nagłówka).