MAE

From Atariki

Revision as of 17:26, 9 lip 2015; view current revision
←Older revision | Newer revision→
Jump to: navigation, search

Grafika:mae.png

... czyli Macro-Assembler-Editor - środowisko programowania dla Atari XL/XE autorstwa Johna Harrisa składające się z edytora, asemblera i debugera.

Spis treści

Charakterystyka ogólna

  • używa rozszerzonej pamięci do przechowywania kodu źródłowego, dzięki czemu użytkownik ma około 40 kilobajtów bufora na źródło plus prawie drugie tyle na tablicę symboli;
  • obsługuje makrodefinicje, asemblację warunkową i etykiety lokalne;
  • argumenty makrodefinicji podstawiane są jako ciągi tekstowe, przez co mogą mieć składnię taką, jak argumenty rozkazów (ważne zwłaszcza w trybach pośrednich i indeksowanych);
  • obsługuje asemblację dla procesora 65C816 (oczywiście 6502 też);
  • ma dosyć wygodny i bogaty w funkcje edytor działający w całości za pośrednictwem systemowego urządzenia "E:"; edytor ten w ostatnich wersjach (powyżej 1.1) niestety nie jest pozbawiony błędów;

Grafika:mae64kol.png

  • z poziomu debugera dostępne są etykiety zawarte w kodzie źródłowym;
  • rozpoznaje do 15-go znaku w etykiecie;
  • może działać także w trybie 64 (w trybie graficznym, na obrazku obok) i 80 kolumn (w trybie graficznym, albo z użyciem XEP80 lub VBXE).

Najnowsza wersja to 1.3.

Wady programu

Jedynymi wadami MAE są błędy w edytorze i kompilatorze.

Błędy w edytorze

  • Wyszukiwanie (Ctrl/F) nie wyszukuje wszystkich miejsc wystąpienia tekstu zgodnego z podanym wzorcem. Błąd ten wystepuje w MAE 1.2 oraz 1.3, nie ma go natomiast wersja 1.1 i wcześniejsze.

Błędy w kompilatorze

  • Użycie etykiety o wielkości ponad 15 znaków, zwłaszcza kiedy przypisuje się jej wartość przez operator '=', może powodować zawieszanie się podczas asemblacji. Błąd ten nie występuje w MAE 1.0.
  • LDA ($1234),Y jest akceptowane bez zastrzeżeń, mimo że nie ma takiego trybu adresowania. Kod wynikowy jest jak po LDA ($34),Y.
  • Na LDA #$<1234 program powinien zgłosić błąd składni, nie robi tego jednak. Kod wynikowy jest jak po LDA #$01.
  • Poniższy kod powoduje złe działanie:
AA = BB
BB = CC
CC = 1
   .OR $0600
   LDA AA

Rozkaz LDA AA traktowany jest jako LDA 32768. W rzeczywistości kompilator powinien zgłosić błąd, gdyż etykieta AA pozostaje niezdefiniowana w trakcie drugiego przejścia asemblacji.

Zobacz też

Download

Personal tools