Plama 256

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 20:55, 1 sie 2022
Dracon (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 08:18, 3 sie 2022
Seban (Dyskusja | wkład)
(+przykładowe grafiki z dyskietki z programem + trochę więcej info)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
-Program graficzny, napisany w pierwszej połowie lat 90. XX w. przez [[AB-Soft]].+{{ImgFrm2|http://atariki.krap.pl/images/f/f2/Plama256_small.png|http://atariki.krap.pl/images/e/e6/Plama256.png|Przykładowe grafiki dołączone do programu}}
-Wykorzystywał pełną dostępną paletę Atari w trybie graficznym, którego zasady są takie same jak w edytorze [[Paint_256]].+ 
 + 
 +Program graficzny, napisany w pierwszej połowie lat 90. XX w. przez [[AB-Soft]]. Wykorzystywał pełną dostępną paletę Atari (256 kolorów) w trybie graficznym o rozdzielczości 80x96. Wykorzystany tryb graficzny i zasady rysowania podobne do tych stosowanych w edytorze [[Paint 256]], jednak "Plama 256" nie wykorzystuje techniki [[interlace]] stąd pionowa rozdzielczość obrazka to tylko 96 pikseli.
 + 
 +== Technikalia ==
 + 
 +W trybie graficznym w którym pracuje program, linie parzyste określają jasność piksela, natomiast w liniach nieparzystych określane są kolory pikseli. Działanie tego trybu graficznego wykorzystuje specyfikę systemu telewizyjnego [https://pl.wikipedia.org/wiki/PAL PAL], w którym to rozdzielczość pionowa koloru jest dwa razy niższa niż w przypadku jasności. Zatem gdy jedna linia obrazu będzie zawierała informację tylko o jasnościach ([https://pl.wikipedia.org/wiki/Luminancja luminancja]), a druga z sąsiadujących linii będzie zawierała informację o barwach ([https://pl.wikipedia.org/wiki/Chrominancja chrominancję]) nastąpi efekt mieszania się zawartości dwóch linii obrazu i nastąpi tzw. "PAL Blending" (efekt nazwany właśnie od standardu kodowania sygnału wizji w którym on występuje). To właśnie dzięki temu "efektowi ubocznemu" występującemu w systemie PAL możliwe jest uzyskanie tego typu trybów graficznych. Efekt ten występuje również w systemie NTSC jednak mieszanie kolorów występuje w znacznie mniejszej skali, przez co ten tryb na komputerach pracujących w systemie NTSC będzie wyglądał dość mało atrakcyjnie (obraz będzie blady i "wyprany" z kolorów").
 + 
 +== Ciekawostki ==
 + 
 +Pierwszym znanym programem wykorzystującym ten trym było prawdopodobnie "demo technologiczne" [http://www.atarimania.com/demo-atari-400-800-xl-xe-technicolor-dream-demo_30478.html Technicolor Dream] wydane już w 1986 roku przez RedRat Software. Wydaje się że RedRat software opublikowało kilka dyskietek zawierających różne zestawy obrazków, przykładową kolekcję składającą się z obrazów trzech dyskietek możemy znaleźć w kolekcji [[Fandal|Fandal-a]]: [https://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=3722 Technicolor Dream]

Wersja z dnia 08:18, 3 sie 2022

Plama256_small.png
Przykładowe grafiki dołączone do programu


Program graficzny, napisany w pierwszej połowie lat 90. XX w. przez AB-Soft. Wykorzystywał pełną dostępną paletę Atari (256 kolorów) w trybie graficznym o rozdzielczości 80x96. Wykorzystany tryb graficzny i zasady rysowania są podobne do tych stosowanych w edytorze Paint 256, jednak "Plama 256" nie wykorzystuje techniki interlace stąd pionowa rozdzielczość obrazka to tylko 96 pikseli.

Technikalia

W trybie graficznym w którym pracuje program, linie parzyste określają jasność piksela, natomiast w liniach nieparzystych określane są kolory pikseli. Działanie tego trybu graficznego wykorzystuje specyfikę systemu telewizyjnego PAL, w którym to rozdzielczość pionowa koloru jest dwa razy niższa niż w przypadku jasności. Zatem gdy jedna linia obrazu będzie zawierała informację tylko o jasnościach (luminancja), a druga z sąsiadujących linii będzie zawierała informację o barwach (chrominancję) nastąpi efekt mieszania się zawartości dwóch linii obrazu i nastąpi tzw. "PAL Blending" (efekt nazwany właśnie od standardu kodowania sygnału wizji w którym on występuje). To właśnie dzięki temu "efektowi ubocznemu" występującemu w systemie PAL możliwe jest uzyskanie tego typu trybów graficznych. Efekt ten występuje również w systemie NTSC jednak mieszanie kolorów występuje w znacznie mniejszej skali, przez co ten tryb na komputerach pracujących w systemie NTSC będzie wyglądał dość mało atrakcyjnie (obraz będzie blady i "wyprany" z kolorów").

Ciekawostki

Pierwszym znanym programem wykorzystującym ten trym było prawdopodobnie "demo technologiczne" Technicolor Dream wydane już w 1986 roku przez RedRat Software. Wydaje się że RedRat software opublikowało kilka dyskietek zawierających różne zestawy obrazków, przykładową kolekcję składającą się z obrazów trzech dyskietek możemy znaleźć w kolekcji Fandal-a: Technicolor Dream


Link


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools