Synthetic Arts

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 13:54, 1 cze 2006
Vulgar (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Aktualna wersja
Krótki (Dyskusja | wkład)
(ujednoznacznienie linku GFA BASIC)
Linia 1: Linia 1:
-'''Synthetic Arts''' - edytor grafiki rastrowej dla Atari [[ST]] autorstwa francuskiej [[grupy]] [[Cybernetics]].+Edytor grafiki rastrowej dla Atari [[ST]] autorstwa francuskiej [[grupy]] [[Cybernetics]]. Pierwsza wersja programu pracuje w średniej rozdzielczości [[ST]] (640x200x4 kolory), niczym szczególnym się nie wyróźnia i nie jest specjalnie godna uwagi. Napisana w [[GFA BASIC (język programowania)|GFA BASIC-u]], uruchamia się także na [[Falcon]]ie oraz [[TT030]].
- +
-Pierwsza wersja programu pracuje w średniej rozdzielczości [[ST]] (640x200x4 kolory), niczym szczególnym się nie wyróźnia i nie jest specjalnie godna uwagi. Napisana w [[GFA BASIC]]-u, uruchamia się także na [[Falcon]]-ie oraz [[TT030]]. .+
{{grafr|synth1_1.png}} {{grafr|synth1_1.png}}
-O właściwym Synthetic Arts można mówić od napisanej od nowa drugiej wersji pracującej w niskiej rozdzielczości [[ST]] - 320x200x16 kolorów. Interfejs programu przypomina i wzorowany jest na [[NeoChrome]]. +O właściwym Synthetic Arts można mówić od czasu pojawienia się całkowicie zmienionej drugiej wersji pracującej w niskiej rozdzielczości [[ST]] - 320x200x16 kolorów. Interfejs programu przypomina i wzorowany jest na [[NeoChrome]].
-Tryb edycji w powiększeniu jest jednym z wygodniejszych spośród tego typu programów. Oprócz stawiania pixel-i pozwala na rysowanie linii, kwadratów, wypełniania zamkniętych obszarów, szybką zmianę skali powiększenia, łatwe przemieszczanie, a pod prawym przyciskiem myszy znajduje się drugi kolor.+Tryb edycji w powiększeniu jest jednym z wygodniejszych spośród tego typu programów. Oprócz stawiania [[piksel]]i pozwala na rysowanie linii, kwadratów, wypełniania zamkniętych obszarów, szybką zmianę skali powiększenia, łatwe przemieszczanie, a pod prawym przyciskiem myszy znajduje się drugi kolor.
Można również w zależności od wielkości pamięci komputera pracować na 99 niezależnych ekranach. Można również w zależności od wielkości pamięci komputera pracować na 99 niezależnych ekranach.
-Od wersji '''2.025''' program oferuje specjalną funkcję wyświetlania obrazków bez ramek (tzw. ''fullscreen'') o maksymalnej rozdzielczości '''460x276''' w 16 kolorach na podstawowym ST/E. Tworzenie obrazka w formacie ''fullscreen'' odbywa się na zasadzie połączenia 4 standardowych obrazów o rozdzielczości 320x200 i odpowiednio podzielonych. Taki obrazek przechowywany jest w specjalnym formacie o rozszerzeniu '''*.KID'''. SA2 potrafi wczytywać i zapisywać obrazki w formatach *.NEO, *RGH, *.PI1. Rozpoznaje rozszerzone możliwości serii [[STE]] - [[BLiTTER]] oraz palete 4096 kolorów. '''Nie działa na [[Falcon]]-ie i [[TT030]].'''+Od wersji '''2.025''' program oferuje specjalną funkcję wyświetlania obrazków bez ramek (tzw. ''fullscreen'') o maksymalnej rozdzielczości '''460x276''' w 16 kolorach na podstawowym ST/E. Tworzenie obrazka w formacie ''fullscreen'' odbywa się na zasadzie połączenia 4 standardowych obrazów o rozdzielczości 320x200 i odpowiednio podzielonych. Taki obrazek przechowywany jest w specjalnym formacie o rozszerzeniu '''*.KID'''. SA2 potrafi wczytywać i zapisywać obrazki w formatach *.NEO, *RGH, *.PI1. Rozpoznaje rozszerzone możliwości serii [[STE]] - [[BLiTTER]] oraz paletę 4096 kolorów. '''Nie działa na [[Falcon]]ie i [[TT030]].'''
-{{grafr|synth1.png}}+{{grafr|Synth3.png}}
-Ostatnia wersja nosi numer trzy i zachowuje wszystkie cechy wersji drugiej. W zasadzie jest jej rozszerzeniem. Charakteryzuje się możliwością pracy w trybach 9-bit i 12-bit (interlace) na [[ST]] oraz 12-bit i 15-bit (interlace) w przypadku [[STE]]. Importuje obrazki z formatu [[Spectrum 512]].+
-Działa również na [[Falcon]]-ie i [[TT030]].+Ostatnia wersja nosi numer trzy i zachowuje wszystkie cechy wersji drugiej, dodatkowo działa również na [[Falcon]]ie i [[TT030]].
- +W zasadzie jest jej rozszerzeniem. Charakteryzuje się możliwością pracy w trybach 9-bit (512 kolorów) i 12-bit-interlace (4096 kolorów) na [[ST]] oraz 12-bit (4096 kolorów) i 15-bit-interlace (32768 kolorów) w przypadku [[STE]].
 +Potrafi importować obrazki z formatu [[Spectrum 512]].
-{{ImgFrm|http://atariki.krap.pl/images/5/56/Kid1m.png|http://atariki.krap.pl/images/1/1a/Kid1.png|przykładowy obrazek w trybie fullscreen 460x276 pixeli}}+
- +
=== Powiązane strony === === Powiązane strony ===
* [http://cyber.savina.net/download/synthy1.zip Synthetic Arts 1.1] do pobrania * [http://cyber.savina.net/download/synthy1.zip Synthetic Arts 1.1] do pobrania
- 
* [http://cyber.savina.net/download/synthy24.zip Synthetic Arts 2.4] do pobrania * [http://cyber.savina.net/download/synthy24.zip Synthetic Arts 2.4] do pobrania
- 
* [http://cyber.savina.net/download/synthy3.zip Syntehtic Arts 3] do pobrania * [http://cyber.savina.net/download/synthy3.zip Syntehtic Arts 3] do pobrania
- +{{ImgFrm|http://atariki.krap.pl/images/5/56/Kid1m.png|http://atariki.krap.pl/images/1/1a/Kid1.png|przykładowy obrazek w trybie fullscreen 460x276 pikseli}}
- +
-{{grafr|Synth3.png}}+
- +
{{stub}} {{stub}}
[[Kategoria:Atari ST]] [[Kategoria:Atari ST]]
[[Kategoria:Programy na ST/TT/Falcon]] [[Kategoria:Programy na ST/TT/Falcon]]

Aktualna wersja

Edytor grafiki rastrowej dla Atari ST autorstwa francuskiej grupy Cybernetics. Pierwsza wersja programu pracuje w średniej rozdzielczości ST (640x200x4 kolory), niczym szczególnym się nie wyróźnia i nie jest specjalnie godna uwagi. Napisana w GFA BASIC-u, uruchamia się także na Falconie oraz TT030.

Grafika:synth1_1.png

O właściwym Synthetic Arts można mówić od czasu pojawienia się całkowicie zmienionej drugiej wersji pracującej w niskiej rozdzielczości ST - 320x200x16 kolorów. Interfejs programu przypomina i wzorowany jest na NeoChrome. Tryb edycji w powiększeniu jest jednym z wygodniejszych spośród tego typu programów. Oprócz stawiania pikseli pozwala na rysowanie linii, kwadratów, wypełniania zamkniętych obszarów, szybką zmianę skali powiększenia, łatwe przemieszczanie, a pod prawym przyciskiem myszy znajduje się drugi kolor. Można również w zależności od wielkości pamięci komputera pracować na 99 niezależnych ekranach. Od wersji 2.025 program oferuje specjalną funkcję wyświetlania obrazków bez ramek (tzw. fullscreen) o maksymalnej rozdzielczości 460x276 w 16 kolorach na podstawowym ST/E. Tworzenie obrazka w formacie fullscreen odbywa się na zasadzie połączenia 4 standardowych obrazów o rozdzielczości 320x200 i odpowiednio podzielonych. Taki obrazek przechowywany jest w specjalnym formacie o rozszerzeniu *.KID. SA2 potrafi wczytywać i zapisywać obrazki w formatach *.NEO, *RGH, *.PI1. Rozpoznaje rozszerzone możliwości serii STE - BLiTTER oraz paletę 4096 kolorów. Nie działa na Falconie i TT030.

Grafika:Synth3.png

Ostatnia wersja nosi numer trzy i zachowuje wszystkie cechy wersji drugiej, dodatkowo działa również na Falconie i TT030. W zasadzie jest jej rozszerzeniem. Charakteryzuje się możliwością pracy w trybach 9-bit (512 kolorów) i 12-bit-interlace (4096 kolorów) na ST oraz 12-bit (4096 kolorów) i 15-bit-interlace (32768 kolorów) w przypadku STE. Potrafi importować obrazki z formatu Spectrum 512.


Powiązane strony

Kid1m.png
przykładowy obrazek w trybie fullscreen 460x276 pikseli

Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools