Turbo ROM

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 09:35, 19 sty 2010
FUJI (Dyskusja | wkład)
(Opis używania w formie recenzji zamieszczonej w TA 5/91)
← Previous diff
Wersja z dnia 21:57, 21 sty 2010
FUJI (Dyskusja | wkład)
(Struktura nagrania - prawdziwy sposób kodowania bitów nadal niepewny)
Next diff →
Linia 34: Linia 34:
Nośnikiem informacji, jak w przypadku innych szybkich systemów turbo, jest szerokość impulsu (modulacja [http://pl.wikipedia.org/wiki/Pulse_Width_Modulation PWM]). Sądząc z kształtu fali sygnału, w tym przypadku najprawdopodobniej szerokość tę determinuje czas trwania stanu wysokiego (lub niskiego), a nie czas trwania cyklu następujących po sobie stanów wysokiego i niskiego (czy niskiego i wysokiego) jak np. w [[Turbo_Blizzard|Turbo Blizzard]]. Nośnikiem informacji, jak w przypadku innych szybkich systemów turbo, jest szerokość impulsu (modulacja [http://pl.wikipedia.org/wiki/Pulse_Width_Modulation PWM]). Sądząc z kształtu fali sygnału, w tym przypadku najprawdopodobniej szerokość tę determinuje czas trwania stanu wysokiego (lub niskiego), a nie czas trwania cyklu następujących po sobie stanów wysokiego i niskiego (czy niskiego i wysokiego) jak np. w [[Turbo_Blizzard|Turbo Blizzard]].
 +
 +----
 +''treść pomiędzy liniami to czysta spekulacja''
Szerokości impulsów (rozumianych jak powyżej) najprawdopodobniej są zdeterminowane cyklami zegara procesora (lub innymi cyklami zegarowymi) i wynoszą: Szerokości impulsów (rozumianych jak powyżej) najprawdopodobniej są zdeterminowane cyklami zegara procesora (lub innymi cyklami zegarowymi) i wynoszą:
-* 0.2 ms dla sygnału pilotującego+* 0.15-0.20 ms dla bitów "1"
-* 0.15 ms dla bitów "1"+* 0.05-0.1 ms dla bitów "0"
-* 0.1 ms dla bitów "0"+ 
 +Na sygnał pilotujący składa się długa seria impulsów "1".
 +----
Odstępy pomiędzy impulsami zmieniają się dynamicznie w granicach od 0.1 ms do 0.2 ms i zależą od szerokości sąsiadujących impulsów. Gdy następuje seria impulsów "0", to odległości między nimi również spadają do szerokości tych impulsów. Podobnie w przypadku impulsów "1". Gdy sąsiadują ze sobą impulsy "0" i "1", to przerwa między nimi ma jakąś pośrednią szerokość. Odstępy pomiędzy impulsami zmieniają się dynamicznie w granicach od 0.1 ms do 0.2 ms i zależą od szerokości sąsiadujących impulsów. Gdy następuje seria impulsów "0", to odległości między nimi również spadają do szerokości tych impulsów. Podobnie w przypadku impulsów "1". Gdy sąsiadują ze sobą impulsy "0" i "1", to przerwa między nimi ma jakąś pośrednią szerokość.
-Zaraz za stosunkowo krótkim sygnałem pilotującym (trwającym 0.57 s) jest jeden impuls "0", za którym znajdują się już dane. Bity w bajcie zapisywane są w kolejności od najmłodszego do najstarszego (jak przy zapisie standardowym).+Zaraz za stosunkowo krótkim sygnałem pilotującym (trwającym 2 s dla bloku nazwy i 0.57 s dla bloku danych) jest jeden impuls "0", za którym znajdują się już dane. Bity w bajcie zapisywane są w kolejności od najmłodszego do najstarszego (jak przy zapisie standardowym).
Generalnie cały program zapisany jest w jednym długim bloku danych, co wydatnie podnosi prędkość wczytywania (brak przerw między blokami). Generalnie cały program zapisany jest w jednym długim bloku danych, co wydatnie podnosi prędkość wczytywania (brak przerw między blokami).

Wersja z dnia 21:57, 21 sty 2010

System "Turbo ROM" został opracowany wspólnie przez krakowskie firmy PLUS i MAPASOFT (źródło: opty.org).

Do wczytywania nagrań w tym formacie potrzebny był specjalny cartridge z oprogramowaniem ładującym, ewentualnie właściwe nagranie poprzedzał loader nagrany na taśmie w formacie standardowym.

Przeznaczeniem tego systemu była przede wszystkim dystrybucja gier i programów do szybkiego wczytywania z magnetofonu.

Technikalia, obsługa

Źródło: Tajemnice_Atari nr 5/91 (obszerne wyjątki) Uwaga: jest to recenzja systemu Turbo ROM Plus, ale obecność "Plus" w nazwie najprawdopodobniej odróżnia jednego dystrybutora, firmę Plus, od drugiego (firmy Mapasoft)

(...)Zainstalowanie Turbo Romu polega na przeróbce magnetofonu oraz wymaga posiadania cartridge'a zawierającego oprogramowanie systemowe. Możliwa jest również praca bez cartridge'a, ale wtedy przed każdym programem umieszczony jest trzyrekordowy loader w systemie standard, a więc średnia szybkość transmisji jest dużo mniejsza. Z tego też powodu dużo wygodniejsza jest praca z dołączaną pamięcią ROM (...).

Dzięki zapisaniu wszelkich niezbędnych do pracy programów na dołączanej, zewnętrznej pamięci ROM komputer równocześnie z włączeniem staje się gotowy do pracy w turbo. W cartridge'u umieszczone są cztery programy umożliwiające pracę w systemie Turbo Rom Plus. Są to:

  • loader do gier i pozostałych programów;
  • program umożliwiający współpracę z basicem;
  • program kopiujący pliki zapisane w formacie cartridge'a;
  • program do przenoszenia plików zapisanych w formacie standardowych na format Turbo Rom.

Wymieniony powyżej zestaw programów wystarcza w zupełności do wczytywania i kopiowania gier i programów w basicu, bo też do tego system został z założenia stworzony. Jest to więc system przeznaczony przede wszystkim dla osób, które większość czasu przed komputerem spędzają pokonując kolejne gry. Dla użytkowników korzystających często z programów użytkowych Turbo Rom Plus jest nieco mniej użyteczny. Wpływa na to głównie oprogramowanie pisane pod kątem zastosowań mniej profesjonalnych, bowiem możliwości sprzętowe systemu są bardzo duże i szkoda, że nie zostały w pełni wykorzystane.

Ta niedogodność uwidacznia się jednak tylko w czasie naprawdę poważnej pracy z komputerem, natomiast dla osób, którym Atari służy do zabawy system jest bardzo użyteczny, praktyczny i prosty w obsłudze. Umożliwia między innymi nadawanie nagrywanym programom nazw, pojawiających się w czasie ich późniejszego wczytywania. Jeżeli wybierzemy funkcję LOAD i nie podamy nazwy gry system zacznie "przeglądać" kasetę, a po napotkaniu każdego programu wyświetla jego nazwę, pytając jednocześnie czy ma ten program wczytać. Turbo Rom Plus charakteryzuje się bardzo dużą szybkością transmisji danych, oczywiście przy zachowaniu dużej pewności wczytywania. Na jednej kasecie C-60 można zapisać nawet do 100 gier (przy użyciu turbo z cartridge'm). (...)

Zalety:

  • bardzo duża szybkość transmisji;
  • możliwość nadawania programom nazw;
  • praca możliwa zarówno w systemie turbo, jak i w transmisji nomalnej bez konieczności przełączania dodatkowego przełącznika;
  • połączenie komputerem przy pomocy używanego standardowo kabla.

Wady:

  • utrudniona praca z programami użytkowymi.

Struktura nagrania

Opis wyłącznie na podstawie analizy sygnału z taśmy

Nośnikiem informacji, jak w przypadku innych szybkich systemów turbo, jest szerokość impulsu (modulacja PWM). Sądząc z kształtu fali sygnału, w tym przypadku najprawdopodobniej szerokość tę determinuje czas trwania stanu wysokiego (lub niskiego), a nie czas trwania cyklu następujących po sobie stanów wysokiego i niskiego (czy niskiego i wysokiego) jak np. w Turbo Blizzard.


treść pomiędzy liniami to czysta spekulacja

Szerokości impulsów (rozumianych jak powyżej) najprawdopodobniej są zdeterminowane cyklami zegara procesora (lub innymi cyklami zegarowymi) i wynoszą:

  • 0.15-0.20 ms dla bitów "1"
  • 0.05-0.1 ms dla bitów "0"

Na sygnał pilotujący składa się długa seria impulsów "1".


Odstępy pomiędzy impulsami zmieniają się dynamicznie w granicach od 0.1 ms do 0.2 ms i zależą od szerokości sąsiadujących impulsów. Gdy następuje seria impulsów "0", to odległości między nimi również spadają do szerokości tych impulsów. Podobnie w przypadku impulsów "1". Gdy sąsiadują ze sobą impulsy "0" i "1", to przerwa między nimi ma jakąś pośrednią szerokość.

Zaraz za stosunkowo krótkim sygnałem pilotującym (trwającym 2 s dla bloku nazwy i 0.57 s dla bloku danych) jest jeden impuls "0", za którym znajdują się już dane. Bity w bajcie zapisywane są w kolejności od najmłodszego do najstarszego (jak przy zapisie standardowym).

Generalnie cały program zapisany jest w jednym długim bloku danych, co wydatnie podnosi prędkość wczytywania (brak przerw między blokami).

Spotykane są nagrania dwojakiego rodzaju:

  • bez "bloku nazwy" (gdy loader w formacie standardowym jest nagrany przed częścią turbo)
  • z "blokiem nazwy" (potrzebny cartridge z oprogramowaniem do odczytu)

"Blok nazwy", jeżeli występuje, składa się z 41 bajtów. W nagraniu używającym loadera na kasecie obecność "bloku nazwy" jest symulowana przez loader.


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools