Znaki kontrolne edytora ekranowego

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 06:30, 11 paź 2012
Krótki (Dyskusja | wkład)
(nazwy znaków z ofricjalnego dokumentu, biobliografia, poprawki.)
← Previous diff
Aktualna wersja
KMK (Dyskusja | wkład)

Linia 1: Linia 1:
Część znaków ASCII jest zarezerwowana do tego, żeby po ich wysłaniu do edytora (przez PUT lub PRINT) podjął on jakieś działanie zamiast wyświetlać znak. Takich znaków jest 16: Część znaków ASCII jest zarezerwowana do tego, żeby po ich wysłaniu do edytora (przez PUT lub PRINT) podjął on jakieś działanie zamiast wyświetlać znak. Takich znaków jest 16:
-<table border=1 cellpadding=5>+{| border=1 cellpadding=5
-<tr><td><b>Kod hex</b></td><td><b>Kod dec</b></td><td><b>Nazwa</b></td><td><b>Akcja</b></td></tr>+! Kod hex !! Kod dec !! Nazwa !! Akcja
-<tr><td>$1B</td><td>27</td><td>ESCAPE</td><td>Wyłączenie interpretacji poniżej wyliczonych znaków kontrolnych (oprócz END OF LINE, którego nie da się wyłączyć). Znak przesłany jako następny zostanie wyświetlony bez interpretacji. Po jego wyświetleniu edytor automatycznie przełącza się z powrotem w tryb interpretacji znaków.</td></tr>+|-
-<tr><td>$1C</td><td>28</td><td>CURSOR UP</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w górę. Jeśli znajdował się w pierwszej linii ekranu, przeskoczy do ostatniej.</td></tr>+| $1B || 27 || ESCAPE || Wyłączenie interpretacji poniżej wyliczonych znaków kontrolnych (oprócz END OF LINE, którego nie da się wyłączyć). Znak przesłany jako następny zostanie wyświetlony bez interpretacji. Po jego wyświetleniu edytor automatycznie przełącza się z powrotem w tryb interpretacji znaków.
-<tr><td>$1D</td><td>29</td><td>CURSOR DOWN</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w dół. Jeśli znajdował się w ostatniej linii ekranu, przeskoczy do pierwszej..</td></tr>+|-
-<tr><td>$1E</td><td>30</td><td>CURSOR LEFT</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo. Jeśli znajdował się przy lewym marginesie ekranu, przeskoczy do prawego.</td></tr>+| $1C || 28 || CURSOR UP || Kursor przesunie się o jedną pozycję w górę. Jeśli znajdował się w pierwszej linii ekranu, przeskoczy do ostatniej.
-<tr><td>$1F</td><td>31</td><td>CURSOR RIGHT</td><td>Kursor przesunie się o jedną pozycję w prawo. Jeśli znajdował się przy prawym marginesie ekranu, przeskoczy do lewego.</td></tr>+|-
-<tr><td>$7D</td><td>125</td><td>CLEAR</td><td>Ekran zostanie wyczyszczony a kursor umieszczony w lewym górnym rogu ekranu.</td></tr>+| $1D || 29 || CURSOR DOWN || Kursor przesunie się o jedną pozycję w dół. Jeśli znajdował się w ostatniej linii ekranu, przeskoczy do pierwszej..
-<tr><td>$7E</td><td>126</td><td>BACKSPACE</td><td>Znak znajdujący się po lewej stronie kursora zostanie skasowany, a kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo (chyba, że znajduje się na początku linii logicznej, wtedy nic się nie stanie).</td></tr>+|-
-<tr><td>$7F</td><td>127</td><td>TAB</td><td>Kursor przeskoczy do następnej pozycji tabulacji.</td></tr>+| $1E || 30 || CURSOR LEFT || Kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo. Jeśli znajdował się przy lewym marginesie ekranu, przeskoczy do prawego.
-<tr><td>$9B</td><td>155</td><td>END OF LINE</td><td>Znak końca linii. Kursor przeskoczy do linii poniżej i ustawi się przy lewym marginesie ekranu.</td></tr>+|-
-<tr><td>$9C</td><td>156</td><td>DELETE LINE</td><td>Linia (logiczna, licząca od 1 do 3 linii fizycznych), w której znajduje się kursor, zostanie skasowana. Cały tekst poniżej przesunie się w górę.</td></tr>+| $1F || 31 || CURSOR RIGHT || Kursor przesunie się o jedną pozycję w prawo. Jeśli znajdował się przy prawym marginesie ekranu, przeskoczy do lewego.
-<tr><td>$9D</td><td>157</td><td>INSERT LINE</td><td>Na pozycji kursora zostanie wstawiona nowa linia. Linie znajdujące się poniżej przesuną się w dół.</td></tr>+|-
-<tr><td>$9E</td><td>158</td><td>CLEAR TAB</td><td>Pozycja tabulacji znajdująca się na miejscu kursora zostanie skasowana.</td></tr>+| $7D || 125 || CLEAR || Ekran zostanie wyczyszczony a kursor umieszczony w lewym górnym rogu ekranu.
-<tr><td>$9F</td><td>159</td><td>SET TAB</td><td>Na pozycji kursora zostanie ustawiona pozycja tabulacji.</td></tr>+|-
-<tr><td>$FD</td><td>253</td><td>BELL</td><td>Zostanie wygenerowany sygnał dźwiękowy.</td></tr>+| $7E || 126 || BACKSPACE || Znak znajdujący się po lewej stronie kursora zostanie skasowany, a kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo (chyba, że znajduje się na początku linii logicznej, wtedy nic się nie stanie).
-<tr><td>$FE</td><td>254</td><td>DELETE CHARACTER</td><td>Znak znajdujący się na prawo od kursora zostanie skasowany, a pozostała część linii logicznej znajdująca się za nim przesunie się w lewo.</td></tr>+|-
-<tr><td>$FF</td><td>255</td><td>INSERT CHARACTER</td><td>Na pozycji kursora zostanie wstawiona spacja, a pozostała część linii logicznej znajdująca się na prawo od kursora zosanie przesunięty w prawo.</td></tr>+| $7F || 127 || TAB || Kursor przeskoczy do następnej pozycji tabulacji.
-</table>+|-
 +| $9B || 155 || END OF LINE || Znak końca linii. Kursor przeskoczy do linii poniżej i ustawi się przy lewym marginesie ekranu.
 +|-
 +| $9C || 156 || DELETE LINE || Linia (logiczna, licząca od 1 do 3 linii fizycznych), w której znajduje się kursor, zostanie skasowana. Cały tekst poniżej przesunie się w górę.
 +|-
 +| $9D || 157 || INSERT LINE || Na pozycji kursora zostanie wstawiona nowa linia. Linie znajdujące się poniżej przesuną się w dół.
 +|-
 +| $9E || 158 || CLEAR TAB || Pozycja tabulacji znajdująca się na miejscu kursora zostanie skasowana.
 +|-
 +| $9F || 159 || SET TAB || Na pozycji kursora zostanie ustawiona pozycja tabulacji.
 +|-
 +| $FD || 253 || BELL || Zostanie wygenerowany sygnał dźwiękowy.
 +|-
 +| $FE || 254 || DELETE CHARACTER || Znak znajdujący się na prawo od kursora zostanie skasowany, a pozostała część linii logicznej znajdująca się za nim przesunie się w lewo.
 +|-
 +| $FF || 255 || INSERT CHARACTER || Na pozycji kursora zostanie wstawiona spacja, a pozostała część linii logicznej znajdująca się na prawo od kursora zostanie przesunięta w prawo.
 +|}
==Bibliografia== ==Bibliografia==

Aktualna wersja

Część znaków ASCII jest zarezerwowana do tego, żeby po ich wysłaniu do edytora (przez PUT lub PRINT) podjął on jakieś działanie zamiast wyświetlać znak. Takich znaków jest 16:

Kod hex Kod dec Nazwa Akcja
$1B 27 ESCAPE Wyłączenie interpretacji poniżej wyliczonych znaków kontrolnych (oprócz END OF LINE, którego nie da się wyłączyć). Znak przesłany jako następny zostanie wyświetlony bez interpretacji. Po jego wyświetleniu edytor automatycznie przełącza się z powrotem w tryb interpretacji znaków.
$1C 28 CURSOR UP Kursor przesunie się o jedną pozycję w górę. Jeśli znajdował się w pierwszej linii ekranu, przeskoczy do ostatniej.
$1D 29 CURSOR DOWN Kursor przesunie się o jedną pozycję w dół. Jeśli znajdował się w ostatniej linii ekranu, przeskoczy do pierwszej..
$1E 30 CURSOR LEFT Kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo. Jeśli znajdował się przy lewym marginesie ekranu, przeskoczy do prawego.
$1F 31 CURSOR RIGHT Kursor przesunie się o jedną pozycję w prawo. Jeśli znajdował się przy prawym marginesie ekranu, przeskoczy do lewego.
$7D 125 CLEAR Ekran zostanie wyczyszczony a kursor umieszczony w lewym górnym rogu ekranu.
$7E 126 BACKSPACE Znak znajdujący się po lewej stronie kursora zostanie skasowany, a kursor przesunie się o jedną pozycję w lewo (chyba, że znajduje się na początku linii logicznej, wtedy nic się nie stanie).
$7F 127 TAB Kursor przeskoczy do następnej pozycji tabulacji.
$9B 155 END OF LINE Znak końca linii. Kursor przeskoczy do linii poniżej i ustawi się przy lewym marginesie ekranu.
$9C 156 DELETE LINE Linia (logiczna, licząca od 1 do 3 linii fizycznych), w której znajduje się kursor, zostanie skasowana. Cały tekst poniżej przesunie się w górę.
$9D 157 INSERT LINE Na pozycji kursora zostanie wstawiona nowa linia. Linie znajdujące się poniżej przesuną się w dół.
$9E 158 CLEAR TAB Pozycja tabulacji znajdująca się na miejscu kursora zostanie skasowana.
$9F 159 SET TAB Na pozycji kursora zostanie ustawiona pozycja tabulacji.
$FD 253 BELL Zostanie wygenerowany sygnał dźwiękowy.
$FE 254 DELETE CHARACTER Znak znajdujący się na prawo od kursora zostanie skasowany, a pozostała część linii logicznej znajdująca się za nim przesunie się w lewo.
$FF 255 INSERT CHARACTER Na pozycji kursora zostanie wstawiona spacja, a pozostała część linii logicznej znajdująca się na prawo od kursora zostanie przesunięta w prawo.

Bibliografia

  • Atari Home Computer System Technical Reference Notes - Operating System User's Manual, s. 68-70
Personal tools