Mercenary

From Atariki

Jump to: navigation, search

Grafika:Mercenary-8-bit.png

...a w podtytule Escape from Targ. Wydana w 1985 roku przez Novagen Software, to chyba jedna z najlepszych gier na małe Atari i nie tylko, z powodzeniem łączy w sobie bowiem elementy przygodowe, symulacyjne i strategiczno-handlowe.

Spis treści

Legenda

Na drodze astrolotu "Prestinium", zdążającego do układu Gamma 5, niespodziewanie znalazła się planeta Targ. Określenie tego, co potem nastąpiło, mianem lądowania - nawet przymusowego - byłoby sporym niedopowiedzeniem. Na planecie, o czym uprzejmie informuje nas komputer tuż po pomyślnym wbiciu astrolotu w glebę, panuje stan wojny pomiędzy dwiema zamieszkującymi ją społecznościami. Jedna z nich, Palyarowie, zmuszona została do opuszczenia powierzchni i osiedlenia się na wysokości 64997 stóp w orbiterze Palyar Colony Craft. Pozostawione przez Palyarów miasto wraz z podziemnymi bazami opanowali Mechanoidzi.

Cel i strategia gry

Głównym celem gry jest zdobycie nowego astrolotu. Jeden ze sposobów to kupno takowego - ale najpierw trzeba zdobyć fundusze w wysokości miliona kredytów. Szczęściem Palyarowie opuszczając bazy pozostawili w nich wiele cennych dla siebie przedmiotów i skłonni są słono płacić za ich dostarczenie na orbiter. Na dobitkę wieloma spośród palyarskich gadżetów zainteresowani są również Mechanoidzi, wybór kontrahenta należy więc do gracza.

Zawarcie transakcji jest bardzo proste. Po znalezieniu przedmiotu trzeba skojarzyć jego nazwę z pomieszczeniem, gdzie będzie go można sprzedać, np. złoto (GOLD) należy zanieść do skarbca (EXCHEQUER). Gdy trafimy w odpowiednie miejsce, pojawia się komunikat typu: EXCHEQUER. PLEASE LEAVE GOLD HERE FOR 100000 REWARD ("SKARBIEC. PROSZĘ ZOSTAWIĆ TU ZŁOTO ZA NAGRODĄ 100000" - kredytów rzecz jasna). Podczas przeszukiwania labiryntów należy zachować mimo wszystko pewną przezorność, gdyż obok ułatwiającego życie sprzętu, kluczy oraz rzeczy potrzebnych Palyarom i Mechanoidom znaleźć można masę bezużytecznego szmelcu, a unieść da się jednorazowo tylko dziesięć przedmiotów.

Trzeba dodać, że dotarcie na orbiter dostępnym w pobliżu miejsca "lądowania" samolotem jest możliwe po zainstalowaniu w nim dopalacza. Dopalacz ten trzeba oczywiście najpierw znaleźć w przepastnych labiryntach palyarskich baz.

Oprócz ofert handlowych pada również propozycja niszczenia wybranych obiektów miasta należących do przeciwnej strony konfliktu. Zdobiące powierzchnię globu budowle rozsypują się, co prawda, bardzo malowniczo już po pierwszym strzale, ale zazwyczaj ściąga nam to na kark myśliwiec, który pojawia się znikąd, lata szybko i strzela celnie (na ogół w plecy). Zestrzelenie jest równoznaczne z utratą pojazdu, a przywołanie nowego wiąże się z kolei z rozsypaniem zebranych dotąd przedmiotów po całym mieście. Ponieważ nikt nam za to nie zapłaci, przyjemność postrzelania sobie nie jest warta ryzykowania takich kłopotów. Jedynymi obiektami, do których można prażyć zupełnie bezkarnie, są trafiające się tu i ówdzie tablice ze znakiem Commodore'a. Normalnie jednak, mimo że mamy broń, grę przechodzi się w całości bez konieczności oddania jednego nawet strzału.

Po uzbieraniu potrzebnej sumy można już kupować astrolot i startować. Wiadomość dla ambitnych: jest możliwość odlotu z planety z całą uzbieraną sumą. Jak? Dojdźcie sami.

Sterowanie

Grą sterujemy za pomocą joysticka. Jego funkcje zależne są od tego, czy sterujemy pojazdem ziemnym (lub idziemy piechotą), czy powietrznym. W pierwszym przypadku kierunki góra-dół powodują ruch w przód lub wstecz, a prawo-lewo odpowiednie obroty. W czasie lotu samolotem joystick zmienia działanie na bardziej lotnicze: ściągnięcie drążka na siebie powoduje wznoszenie, pchnięcie go do przodu - opadanie, a ruchy prawo-lewo odpowiednie zakręty.

Funkcje klawiszy:

  • cyfry od 1 do 0 oraz Esc: regulacja ciągu pojazdów (1 minimum, 0 maximum, Esc wyłączenie silnika)
  • T (take) - wzięcie przedmiotu
  • B (board) - wejście do pojazdu
  • L (leave) - wyjście z pojazdu lub odłożenie ostatnio wziętego przedmiotu
  • E (elevator) - uruchomienie windy
  • Ctrl/Q (quit) - "wyjście" z bieżącej gry, często jedyna metoda na przywołanie nowego pojazdu po utracie poprzedniego
  • Ctrl/S - zapisanie stanu gry
  • Ctrl/L - odczyt stanu gry

Dodatkowe informacje

Istnieje druga część gry Mercenary - The Second City wydana w 1986 roku. Jest to dyskietka z danymi, w celu jej użycia trzeba załadować pierwszą część gry, a potem wczytać do niej dane zawarte na dysku tak, jak się to robi ze stanem gry.

Linkownia

Personal tools