PIC (Paint 256)
From Atariki
Format pliku programu Paint 256 zawierającego obraz o rozdzielczości 80x96 bez interlace wykorzystujący efekt "PAL Blending".
Obraz zawiera surowe dane dwóch obrazów 80x96 pikseli w trybie Graphics 11 i Graphics 9 umieszczonych kolejno po sobie. Każdy obraz stanowi 96 linii po 40 bajtów, czyli 3840 bajtów ($0F00), a więc łącznie 7680 bajtów ($1E00).
offset | długość | opis |
$0000 | $0028 | linia 0 (linia skanningowa 0) w trybie Graphics 11 |
$0028 | $0028 | linia 1 (linia skanningowa 2) w trybie Graphics 11 |
... | ... | kolejne linie w trybie Graphics 11 |
$0ED8 | $0028 | linia 95 (linia skanningowa 190) w trybie Graphics 11 |
$0F00 | $0028 | linia 0 (linia skanningowa 1) w trybie Graphics 9 |
$0F28 | $0028 | linia 1 (linia skanningowa 3) w trybie Graphics 9 |
... | ... | kolejne linie w trybie Graphics 9 |
$1DD8 | $0028 | linia 95 (linia skanningowa 191) w trybie Graphics 9 |
Format pliku jest na tyle prosty że można go bez problemu obsłużyć z poziomu chociażby Turbo BASIC XL, posiłkując się jedynie prostą wstawką (w kodzie maszynowym) służącą do przełączania pomiędzy trybami Graphics 11/Graphics 9. Przykładowy program ładujący i pokazujący obrazek w tym formacie może wyglądać tak:
10 DIM F$(32):GOSUB 30 11 GRAPHICS 0:? 12 INPUT "ENTER FILENAME ";F$ 13 TRAP 25:OPEN #1,4,0,F$ 14 GRAPHICS 9 15 SCR=DPEEK(88):GOSUB 20 16 SCR=DPEEK(88)+40:GOSUB 20 17 CLOSE #1 18 X=USR(1536):POKE 764,255 19 GOTO 11 20 ------------------------------ 21 FOR I=0 TO 95 22 BGET #1,SCR,40:SCR=SCR+80 23 NEXT I 24 RETURN 25 ------------------------------ 26 GRAPHICS 0:? 27 ? "Error #";ERR;" at line #";ERL 28 END 29 ------------------------------ 30 DIM A$(128):RESTORE 35:READ A$ 31 FOR I=0 TO $24 32 POKE $0600+I,DEC(A$(I*2+1,I*2+2)) 33 NEXT I 34 RETURN 35 DATA A90FCD0BD4D0FBA2C2AD6F028D0AD48D1BD049808D6F02CAD0EFAD0FD22904D0DF68606860
Wykorzystując inny język programowania, np. Action! wcale nie trzeba się uciekać od używania wstawek w kodzie maszynowym czy tez zewnętrznych procedur napisanych w asemblerze, poniższy program odczytuje z dyskietki plik "EXAMPLE.PIC" i pokazuje go ekranie:
INCLUDE "D:IO.ACT" ; Procedura wczytuje dany "pół-obraz" (dane o chrominancji lub luminancji) pod wskazany adres w pamięci PROC READ(CARD ADR) BYTE Y FOR Y=0 TO 95 DO BGET(1,ADR,40) ADR==+80 OD RETURN ; kod startuje od tego miejsca PROC MAIN() CARD SCR BYTE WSYNC=$D40A,VCOUNT=$D40B,PRIOR=$D01B CLOSE(1) ; zamknięcie kanału IOCB#1 (może być otwarty przez runtime Action! po wywołaniu INCLUDE) OPEN(1,"D:EXAMPLE.PIC",4,0) ; otwarcie pliku GRAPHICS(9) ; włączamy tryb graficzny nr 9 (16 odcieni jednego koloru) SCR=PEEKC(88) READ(SCR) ; wczytujemy obraz zawierający dane chrominancji i umieszczamy go liniach parzystych SCR=PEEKC(88)+40 READ(SCR) ; wczytujemy obraz zawierający dane luminancji i umieszczamy go liniach nieparzystych CLOSE(1) ; zamykamy kanał IOCB#1 ; poniższa procedura realizuje przełączanie co linię trybów GTIA (9/11) DO WHILE VCOUNT#$0F DO OD ; czekamy na linie ekranową #30 (VCOUNT zawiera licznik linii podzielony przez dwa) WHILE VCOUNT#112 ; wykonujemy pętlę do czasu aż VCOUNT nie osiągnie wartości 112 DO WSYNC=0 ; czekamy do końca linii skaningowej PRIOR=$40 ; włączamy tryb 9 GTIA WSYNC=0 ; czekamy do końca linii skaningowej PRIOR=$C0 ; włączamy tryb 11 GTIA OD OD
Spotykane są też rozszerzenia 256 oraz AP2 dla tego formatu.