Dyskusja:Konsola
From Atariki
Wersja z dnia 10:16, 13 sty 2006 Sikor (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja 0xF (Dyskusja | wkład) |
||
Linia 12: | Linia 12: | ||
::Usunięcie hasła "konsola" i tej dyskusji nie zlikwiduje faktu, że na klawiaturze Atari znajdują się "klawisze konsoli". To musi być wyjaśnione, ewentualnie można zrobić move "Konsola" do "Klawisze konsoli" i przeedytować tak, żeby mozna było usunąć tę dyskusję. [[Wikipedysta:KMK|KMK]] 10:12, 13 sty 2006 (CET) | ::Usunięcie hasła "konsola" i tej dyskusji nie zlikwiduje faktu, że na klawiaturze Atari znajdują się "klawisze konsoli". To musi być wyjaśnione, ewentualnie można zrobić move "Konsola" do "Klawisze konsoli" i przeedytować tak, żeby mozna było usunąć tę dyskusję. [[Wikipedysta:KMK|KMK]] 10:12, 13 sty 2006 (CET) | ||
+ | |||
+ | :::Ok - popieram, choc sie nie podejme, ale linki (ich usuniecie) i reedycje [[XL]] zrobie... --[[Wikipedysta:Jellonek|Jellonek]] 13:20, 13 sty 2006 (CET) | ||
+ | |||
+ | ::::Nie podejmiesz się? No to trudno. Może kiedyś ktoś poprawi. [[Wikipedysta:KMK|KMK]] 08:50, 14 sty 2006 (CET) | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
:true. Na atari age rzeczywiście jest to dość obszernie wyjaśnione. Mnie ciekawi jeden fakt: czy w serii XL/XE pozostawiono ostatni bit dla sterowania głośnikiem systemowym...? Może któryś z elektroników by to sprawdził organoleptycznie podłączając speakera od grzyba na przykład? Aha, przytoczę tutaj akapit, który chyba najwięcej wnosi do dyskusji: | :true. Na atari age rzeczywiście jest to dość obszernie wyjaśnione. Mnie ciekawi jeden fakt: czy w serii XL/XE pozostawiono ostatni bit dla sterowania głośnikiem systemowym...? Może któryś z elektroników by to sprawdził organoleptycznie podłączając speakera od grzyba na przykład? Aha, przytoczę tutaj akapit, który chyba najwięcej wnosi do dyskusji: | ||
Linia 27: | Linia 33: | ||
:: hmm, wkleiłem dlatego, aby komuś nie umknęło, choć fakt - zajmuje to trochę, ale wydaje mi się, że sporo wnosi do dyskusji, która - jak myślę - po doprowadzeniu do jakiś konkretnych wniosków - zostanie usunięta po przeedytowaniu artykułu. Co do GTIA - faktycznie, przecież klik klawiatury z tego pochodzi, a ponaddto można podłożyć tam niskiej jakości sample, jakoś nie przyszło mi do głowy, że to stąd pochodzi. True. Jedna kwestia wyjaśniona. Co do 2600 - to napisałem to w takiej koncepcji, że Atari liczyło na graczy wychowanych na 2600, którzy w łatwy sposób przesiądą się z konsoli na nowy produkt: pełnowartościowy komputer 400 lub 800, nie zastanawiając się nad samą strukturą TIA. Wszak nie każdemu graczowi chciałoby się korzystać z klawiatury, stąd - jak przypuszczam - sam system bootowania komputera przyjazny graczom (czyt.: dla niekumatych), którzy nie muszą pamiętać praktycznie żadnych komend (typu load cosśtam poke ileśtam dla odpalenia gry). Tak to wygląda z mojego punktu widzenia, a czy jest prawdziwe? Historia osądzi... --[[Wikipedysta:Sikor|Sikor]] 11:16, 13 sty 2006 (CET)sikor | :: hmm, wkleiłem dlatego, aby komuś nie umknęło, choć fakt - zajmuje to trochę, ale wydaje mi się, że sporo wnosi do dyskusji, która - jak myślę - po doprowadzeniu do jakiś konkretnych wniosków - zostanie usunięta po przeedytowaniu artykułu. Co do GTIA - faktycznie, przecież klik klawiatury z tego pochodzi, a ponaddto można podłożyć tam niskiej jakości sample, jakoś nie przyszło mi do głowy, że to stąd pochodzi. True. Jedna kwestia wyjaśniona. Co do 2600 - to napisałem to w takiej koncepcji, że Atari liczyło na graczy wychowanych na 2600, którzy w łatwy sposób przesiądą się z konsoli na nowy produkt: pełnowartościowy komputer 400 lub 800, nie zastanawiając się nad samą strukturą TIA. Wszak nie każdemu graczowi chciałoby się korzystać z klawiatury, stąd - jak przypuszczam - sam system bootowania komputera przyjazny graczom (czyt.: dla niekumatych), którzy nie muszą pamiętać praktycznie żadnych komend (typu load cosśtam poke ileśtam dla odpalenia gry). Tak to wygląda z mojego punktu widzenia, a czy jest prawdziwe? Historia osądzi... --[[Wikipedysta:Sikor|Sikor]] 11:16, 13 sty 2006 (CET)sikor | ||
+ | |||
+ | :::W każdym razie z tekstu powyższego żaden związek z 2600 nie wynika. [[Wikipedysta:KMK|KMK]] 11:21, 13 sty 2006 (CET) | ||
+ | |||
+ | :jeśli chodzi o mnie, to 2600 wspomniałem tak przykładowo, te przyciski mogły się pojawić w późniejszych modelach. raz w życiu grałem na takiej konsoli więc tak do końca to nie wiem na pewno. Wiem tylko, że w którymś modelu konsoli Atari są na pewno. --[[Wikipedysta:Piotrv|Piotrv]] 12:32, 13 sty 2006 (CET) | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | |||
+ | Ten artykuł jest błędny. Człowiek projektujący GTIA musiał jakoś nazwać rejestr I/O i nazwał go CONSOL. Dlatego przyjęło się nazywać klawisze odczytywane programowo przez ten rejestr "CONSOL keys", co ktoś przetłumaczył "klawisze konsoli" i jest terminem zasługującym na artykuł w Atariki. Piny GTIA nazywają się S0-S3 a nie Console. Nie ma mowy o czymś takim, jak wydzielona część obudowy. Również z określeniem "diody konsoli" pierwszy raz spotkałem się tu w Atariki i nie widzę żadnego uzasadnienia tej nazwy - jeśli już, to "diody PORTB" czy coś takiego. | ||
+ | |||
+ | W świecie 8-bitowych Atari "konsola" znaczy tyle, co konsola do gier. | ||
+ | |||
+ | Należy zajrzeć na [[Dyskusja:XL]], bo stamtąd wzięło się zamieszanie. | ||
+ | --[[Wikipedysta:0xF|0xF]] 13:54, 1 maj 2006 (CEST) |
Aktualna wersja
Hej, jak już robi się nowe hasło, to trzeba raczej dokładniej wyjaśnić, bo ten opis wprowadza w błąd. Przede wszystkim, konsola jako urządzenie (skoro jest w glosariuszu, powinno się to uściślić), można się ograniczyć jako "konsola do gier", z której to zresztą wywodzą się wydzielone klawisze w Atari (stąd mamy właśnie oznaczenia typu "Start", "Select", "Option". Dopiero potem powinno być stwierdzenie: w przypadku ośmiobitowych komputerów Atari dysponujemy wydzielonym blokiem klawiatury posiadającym tzw. "klawisze konsoli", czyli... i tak dalej. Tak mi się wydaje, ale poddaję ten temat dyskusji - tym bardziej, że w żadnym innym komputerze nie stosuje się tej terminologii (tam to się nazywa po prostu "klawisze funkcyjne", ale mają trochę inne zastosowanie zazwyczaj...) --Sikor 10:24, 12 sty 2006 (CET)sikor
- A może termin powinien byc raczej "Klawisze konsoli"? Wywiad donosi, że na konsolach (2600 lub coś takiego) rzeczywiście były klawisze Select i Reset. Być może stąd pochodzi nazwa. Innego sensownego wytłumaczenia nie widze. Ew. można tutaj dodać opis, że "konsola" - to także inne określenie na "terminal", które nie ma jednak związku z Atari 8bit. --Piotrv 10:44, 12 sty 2006 (CET)
- przychylam sie do hasla 'klawisze konsoli', brzmi sensowniej. Do piotrv: konsola i terminal to jednak nie to samo :) Mikey 13:27, 12 sty 2006 (CET)
- Mi tam troche "nie pasi" okreslenie "klawisze konsoli" skoro do niej tez diody sie zalicza... Bylbym raczej za tym by nie tykac, puki ktos nie rozszerzyl tego arcika o informacje zwiazane z konsolami do gier - kto sie na atariki zajmuje konsolami? --Jellonek 14:52, 12 sty 2006 (CET)
- Dałem pytanie na forum zbieraczy kartów, może odezwie się ktoś, kto coś wie na pewno, skąd tu ta "konsola". KMK 12:32, 12 sty 2006 (CET)
to wygląda na konkret. KMK 00:49, 13 sty 2006 (CET)
- Zgodnie z postem Bryana 0xF mial racje przyczepiajac sie w dyskusji o XL do tak uzytego slowa "konsoli", w kontekscie w jakim pada w owym arcie. Propozycja rozwiazania: usunac ta dyskusje/Konsola/wystapienie konsoli w arcie o XL. --Jellonek 09:32, 13 sty 2006 (CET)
- Usunięcie hasła "konsola" i tej dyskusji nie zlikwiduje faktu, że na klawiaturze Atari znajdują się "klawisze konsoli". To musi być wyjaśnione, ewentualnie można zrobić move "Konsola" do "Klawisze konsoli" i przeedytować tak, żeby mozna było usunąć tę dyskusję. KMK 10:12, 13 sty 2006 (CET)
- Nie podejmiesz się? No to trudno. Może kiedyś ktoś poprawi. KMK 08:50, 14 sty 2006 (CET)
- true. Na atari age rzeczywiście jest to dość obszernie wyjaśnione. Mnie ciekawi jeden fakt: czy w serii XL/XE pozostawiono ostatni bit dla sterowania głośnikiem systemowym...? Może któryś z elektroników by to sprawdził organoleptycznie podłączając speakera od grzyba na przykład? Aha, przytoczę tutaj akapit, który chyba najwięcej wnosi do dyskusji:
Here's the reason Atari calls them CONSOLE KEYS:
GTIA was designed to be the graphics output chip for both a game console and a computer device. Atari ended up scrapping the game console idea when Ray Kassar decided to devote all resources to competing with the Apple computer (of course, the 5200 happened later when other game console projects fizzled). GTIA was given 4 general purpose I/O pins that could be used as simple inputs on a game console in lieu of a keyboard. In the 400/800, these pins retained the Console name and were tied to 3 buttons that were separated from the normal keyboard for easy access (The RESET button is not tied to GTIA, and the last console bit is used as the internal speaker output).
They are the easy-access keys for people using the computer just to play simple games, as a console.
Teoretycznie potwierdza on fakt, że klawisze wywodzą się z konsoli do gier (w prostej linii należy to tłumaczyć: pozostałość po 2600), czyli niejako Atari od razu duży nacisk położyło na prostotę obsługi gier, co zresztą wywodzi się z wcześniejszej polityki firmy.--Sikor 10:30, 13 sty 2006 (CET)sikor
- Czy to ma coś wspólnego z konsolą 2600, zależy od tego, czy układ TIA również miał coś takiego. No i mogłeś darować sobie wklejania tego tekstu, jest pod linkiem wyżej, jeśliś nie zauwazył. KMK 11:07, 13 sty 2006 (CET)
- PS. Z tego co mi wiadomo, wyjście dźwięku GTIA jest podłączone do audio out w XL/XE. Inaczej nie byłoby słychać kliku klawiatury. KMK 11:08, 13 sty 2006 (CET)
- hmm, wkleiłem dlatego, aby komuś nie umknęło, choć fakt - zajmuje to trochę, ale wydaje mi się, że sporo wnosi do dyskusji, która - jak myślę - po doprowadzeniu do jakiś konkretnych wniosków - zostanie usunięta po przeedytowaniu artykułu. Co do GTIA - faktycznie, przecież klik klawiatury z tego pochodzi, a ponaddto można podłożyć tam niskiej jakości sample, jakoś nie przyszło mi do głowy, że to stąd pochodzi. True. Jedna kwestia wyjaśniona. Co do 2600 - to napisałem to w takiej koncepcji, że Atari liczyło na graczy wychowanych na 2600, którzy w łatwy sposób przesiądą się z konsoli na nowy produkt: pełnowartościowy komputer 400 lub 800, nie zastanawiając się nad samą strukturą TIA. Wszak nie każdemu graczowi chciałoby się korzystać z klawiatury, stąd - jak przypuszczam - sam system bootowania komputera przyjazny graczom (czyt.: dla niekumatych), którzy nie muszą pamiętać praktycznie żadnych komend (typu load cosśtam poke ileśtam dla odpalenia gry). Tak to wygląda z mojego punktu widzenia, a czy jest prawdziwe? Historia osądzi... --Sikor 11:16, 13 sty 2006 (CET)sikor
- W każdym razie z tekstu powyższego żaden związek z 2600 nie wynika. KMK 11:21, 13 sty 2006 (CET)
- jeśli chodzi o mnie, to 2600 wspomniałem tak przykładowo, te przyciski mogły się pojawić w późniejszych modelach. raz w życiu grałem na takiej konsoli więc tak do końca to nie wiem na pewno. Wiem tylko, że w którymś modelu konsoli Atari są na pewno. --Piotrv 12:32, 13 sty 2006 (CET)
Ten artykuł jest błędny. Człowiek projektujący GTIA musiał jakoś nazwać rejestr I/O i nazwał go CONSOL. Dlatego przyjęło się nazywać klawisze odczytywane programowo przez ten rejestr "CONSOL keys", co ktoś przetłumaczył "klawisze konsoli" i jest terminem zasługującym na artykuł w Atariki. Piny GTIA nazywają się S0-S3 a nie Console. Nie ma mowy o czymś takim, jak wydzielona część obudowy. Również z określeniem "diody konsoli" pierwszy raz spotkałem się tu w Atariki i nie widzę żadnego uzasadnienia tej nazwy - jeśli już, to "diody PORTB" czy coś takiego.
W świecie 8-bitowych Atari "konsola" znaczy tyle, co konsola do gier.
Należy zajrzeć na Dyskusja:XL, bo stamtąd wzięło się zamieszanie. --0xF 13:54, 1 maj 2006 (CEST)