Defender
From Atariki
Wersja z dnia 10:56, 24 maj 2007 Sikor (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 10:57, 24 maj 2007 Sikor (Dyskusja | wkład) (→Opis ekranu) Next diff → |
||
Linia 12: | Linia 12: | ||
Wersja ekranu dla Atari ST jest zasadniczo taka sama, jak dla Atari XL/XE. | Wersja ekranu dla Atari ST jest zasadniczo taka sama, jak dla Atari XL/XE. | ||
+ | |||
Dla Atari 2600 u góry ekranu mamy radar, część środkowa jest zasadniczą częścią gry, a u dołu mamy informacje o punktach, liczbie bomb i liczbie statków. | Dla Atari 2600 u góry ekranu mamy radar, część środkowa jest zasadniczą częścią gry, a u dołu mamy informacje o punktach, liczbie bomb i liczbie statków. | ||
Wersja z dnia 10:57, 24 maj 2007
Jest to hit znany z automatów, wyprodukowany na początku lat 80. XX w. przez firmę Williams Electronics. Istnieje wersja zarówno na Atari XL/XE, Atari ST, jak i na konsolę Atari 2600. Ciekawostka jest fakt, że są co najmniej dwie wersje dla ośmiobitowego Atari (dyskowa i cartridge), różniące się nieznacznie grafiką. Wersja cartridge wygląda prawie w 100% tak samo, jak wersja automatowa.
Spis treści |
Opis ekranu
Niniejszy opis oparty został o wersję dla Atari XL/XE. Ekran został podzielony na dwie zasadnicze części: górną informacyjną oraz dolną, właściwą dla gry. W części górnej znajdują się następujące elementy:
- ilość statków gracza (po lewej stronie gracz numer 1, po prawej - gracz numer 2, jeśli uruchomiono grę dla dwóch graczy);
- ilość dostępnych bomb dla odpowiedniego gracza;
- radar, pokazujący w przekroju pozycję statku gracza i obiekty wroga;
W zasadniczej części ekranu mamy widok na wektorową powierzchnię planety oraz nasz statek i obiekty wroga.
Wersja ekranu dla Atari ST jest zasadniczo taka sama, jak dla Atari XL/XE.
Dla Atari 2600 u góry ekranu mamy radar, część środkowa jest zasadniczą częścią gry, a u dołu mamy informacje o punktach, liczbie bomb i liczbie statków.
Obsługa w wersji dla Atari XL/XE
Na stronie tytułowej za pomocą klawisza SELECT wybieramy jeden z poziomów trudności:
- one player easy (jeden gracz, poziom łatwy)
- one player normal (jeden gracz, poziom normalny)
- one player hard (jeden gracz poziom ciężki)
- two player easy/normal/hard (analogicznie dla dwu graczy)
- demo (demonstracja gry)
Grę uruchamiamy klawiszem START. Grę obsługujemy joystickiem i klawiaturą. Za pomocą joysticka sterujemy naszym statkiem i strzelamy do wrogów (uwaga!!! Gdy pojazd obcych uniesie kolonistę, należy zestrzelić pojazd UFO, złapać kolonistę i umieścić go na powierzchni planety - dodatkowe punkty za uratowanie człowieka). Klawisz spacji wyzwala bombę (jeśli jest dostępna) niszczącą wszystkie obiekty wroga w zasięgu ekranu; Dowolny inny klawisz przenosi nas w hiperprzestrzeń (inne miejsce walki - uwaga, można wylądować w samym środku obcych!!!); Po stracie wszystkich ludzi na planecie gra przenosi się w kosmos (nie ma powierzchni planety).
Dodatkowe uwagi do wersji dla konsoli A2600
Właściwie wersja gry na Atari 2600 wydaje się ubogą naśladowniczką oryginału, szczególnie pod względem graficznym (proszę spojrzeć na zrzuty ekranu). Jednak, jak okazało się w 1987 roku - i na konsolę o tak małej pojemności pamięci RAM można zrobić prawie wierną kopię Defendera. Dla odróżnienia od wersji wydanej w 1981 roku nazwano go po prostu Defender II. Jak wiele gier z tamtego okresu dla Atari 2600 - istnieje kilka różnych wersji językowych Defendera. Ciekawostką jest fakt, że w zależności od roku wydania i wersji - istnieją drobne różnice w kolorystyce gry.
Linki
- defender w angielskiej wikipedii
- defender na stronie fandala
- Williams Electronics, Inc w angielskiej wikipedii
Zobacz także
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.