Defender

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 18:46, 8 sie 2009
Sikor (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 11:05, 2 wrz 2010
KMK (Dyskusja | wkład)

Next diff →
Linia 1: Linia 1:
{{Grafr|Defender.gif}} {{Grafr|Defender.gif}}
-Jest to hit znany z automatów, wyprodukowany na początku lat 80. XX w. przez firmę Williams Electronics. Istnieje wersja zarówno na [[atari 8-bit|Atari XL/XE]], [[ST|Atari ST]], jak i na konsole [[Atari 2600|Atari 2600]], [[Atari 5200]] a także [[Jaguar]]a. Ciekawostka jest fakt, że są co najmniej dwie wersje dla ośmiobitowego Atari (dyskowa i cartridge), różniące się nieznacznie grafiką. Wersja cartridge wygląda prawie w 100% tak samo, jak wersja automatowa.+Jest to hit znany z automatów, wyprodukowany na początku lat 80. XX w. przez firmę Williams Electronics. Istnieje wersja zarówno na [[atari 8-bit|Atari XL/XE]], [[ST|Atari ST]], jak i na konsole [[2600|Atari 2600]], [[5200|Atari 5200]] a także [[Jaguar]]a. Ciekawostką jest fakt, że są co najmniej dwie wersje dla ośmiobitowego Atari (dyskowa i na [[cartridge]]'u), różniące się nieznacznie grafiką. Wersja cartridge wygląda prawie tak samo, jak wersja automatowa.
== Opis ekranu == == Opis ekranu ==
-Niniejszy opis oparty został o wersję dla Atari XL/XE.+Niniejszy opis oparty został na wersji dla Atari XL/XE.
Ekran został podzielony na dwie zasadnicze części: górną informacyjną oraz dolną, właściwą dla gry. W części górnej znajdują się następujące elementy: Ekran został podzielony na dwie zasadnicze części: górną informacyjną oraz dolną, właściwą dla gry. W części górnej znajdują się następujące elementy:
* ilość statków gracza (po lewej stronie gracz numer 1, po prawej - gracz numer 2, jeśli uruchomiono grę dla dwóch graczy); * ilość statków gracza (po lewej stronie gracz numer 1, po prawej - gracz numer 2, jeśli uruchomiono grę dla dwóch graczy);
Linia 28: Linia 28:
Po stracie wszystkich ludzi na planecie gra przenosi się w kosmos (nie ma powierzchni planety). Po stracie wszystkich ludzi na planecie gra przenosi się w kosmos (nie ma powierzchni planety).
-== Dodatkowe uwagi do wersji dla konsoli A2600 ==+== Dodatkowe uwagi do wersji dla konsoli Atari 2600 ==
{{grafl|Defender2600.gif}} {{grafl|Defender2600.gif}}
Właściwie wersja gry na Atari 2600 wydaje się ubogą naśladowniczką oryginału, szczególnie pod względem graficznym (proszę spojrzeć na zrzuty ekranu). Jednak, jak okazało się w 1984 roku - i na konsolę o tak małej pojemności pamięci RAM można zrobić prawie wierną kopię Defendera. Wtedy to skonwertowano na 2600-tkę kontynuację "Defendera", czyli "[[Stargate]]". Właściwie wersja gry na Atari 2600 wydaje się ubogą naśladowniczką oryginału, szczególnie pod względem graficznym (proszę spojrzeć na zrzuty ekranu). Jednak, jak okazało się w 1984 roku - i na konsolę o tak małej pojemności pamięci RAM można zrobić prawie wierną kopię Defendera. Wtedy to skonwertowano na 2600-tkę kontynuację "Defendera", czyli "[[Stargate]]".

Wersja z dnia 11:05, 2 wrz 2010

Grafika:Defender.gif

Jest to hit znany z automatów, wyprodukowany na początku lat 80. XX w. przez firmę Williams Electronics. Istnieje wersja zarówno na Atari XL/XE, Atari ST, jak i na konsole Atari 2600, Atari 5200 a także Jaguara. Ciekawostką jest fakt, że są co najmniej dwie wersje dla ośmiobitowego Atari (dyskowa i na cartridge'u), różniące się nieznacznie grafiką. Wersja cartridge wygląda prawie tak samo, jak wersja automatowa.

Spis treści

Opis ekranu

Niniejszy opis oparty został na wersji dla Atari XL/XE. Ekran został podzielony na dwie zasadnicze części: górną informacyjną oraz dolną, właściwą dla gry. W części górnej znajdują się następujące elementy:

  • ilość statków gracza (po lewej stronie gracz numer 1, po prawej - gracz numer 2, jeśli uruchomiono grę dla dwóch graczy);
  • ilość dostępnych bomb dla odpowiedniego gracza;
  • radar, pokazujący w przekroju pozycję statku gracza i obiekty wroga;

W zasadniczej części ekranu mamy widok na wektorową powierzchnię planety oraz nasz statek i obiekty wroga.

Wersja ekranu dla Atari ST jest zasadniczo taka sama, jak dla Atari XL/XE.

Dla Atari 2600 u góry ekranu mamy radar, część środkowa jest zasadniczą częścią gry, a u dołu mamy informacje o punktach, liczbie bomb i liczbie statków.

Obsługa w wersji dla Atari XL/XE

Na stronie tytułowej za pomocą klawisza SELECT wybieramy jeden z poziomów trudności:

  • one player easy (jeden gracz, poziom łatwy)
  • one player normal (jeden gracz, poziom normalny)
  • one player hard (jeden gracz poziom ciężki)
  • two player easy/normal/hard (analogicznie dla dwu graczy)
  • demo (demonstracja gry)

Grę uruchamiamy klawiszem START. Grę obsługujemy joystickiem i klawiaturą. Za pomocą joysticka sterujemy naszym statkiem i strzelamy do wrogów (uwaga!!! Gdy pojazd obcych uniesie kolonistę, należy zestrzelić pojazd UFO, złapać kolonistę i umieścić go na powierzchni planety - dodatkowe punkty za uratowanie człowieka). Klawisz spacji wyzwala bombę (jeśli jest dostępna) niszczącą wszystkie obiekty wroga w zasięgu ekranu; Dowolny inny klawisz przenosi nas w hiperprzestrzeń (inne miejsce walki - uwaga, można wylądować w samym środku obcych!!!); Po stracie wszystkich ludzi na planecie gra przenosi się w kosmos (nie ma powierzchni planety).

Dodatkowe uwagi do wersji dla konsoli Atari 2600

Grafika:Defender2600.gif

Właściwie wersja gry na Atari 2600 wydaje się ubogą naśladowniczką oryginału, szczególnie pod względem graficznym (proszę spojrzeć na zrzuty ekranu). Jednak, jak okazało się w 1984 roku - i na konsolę o tak małej pojemności pamięci RAM można zrobić prawie wierną kopię Defendera. Wtedy to skonwertowano na 2600-tkę kontynuację "Defendera", czyli "Stargate".

Dodatkowe uwagi do wersji dla Jaguara

Wersja dla Jaguara nosi nazwe Defender 2000. Zawarte są trzy gry: Defender CLASSIC, PLUS oraz 2000.

Linki

Zobacz także


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools