Future Composer
From Atariki
Wersja z dnia 07:28, 5 paź 2005 Seban (Dyskusja | wkład) (poprawiłem [[ i |) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (link do formatu) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | '''Future Composer''' (FC) - pierwszy komercyjny polski edytor muzyczny dla komputerów [[Atari 8-bit]]. | + | {{grafr|future_composer.png}} |
- | Napisany przez [[Magnus|Magnusa]], został wydany przez firmę [[Spektra]] w 1991 roku (jeszcze przed [[Chaos Music Composer|Chaos Music Composerem]] [[L.K. Avalon|Avalonu]] czy [[Sound Tracker]]em firmy [[ASF]]). Umożliwiał tworzenie 3-kanałowych muzyczek (kanał 1 i 2 [[Rejestry POKEY-a#AUDCTL|połączone]]) w stylu kompozycji Adama Gilmore'a, czyli czysty, syntetyczny ;) dźwięk [[POKEY|POKEY-a]]. | + | Program, w skrócie zwany FC. Pierwszy komercyjny polski edytor muzyczny dla komputerów [[Atari 8-bit]]. |
- | Uwaga: obsługa wymagająca cierpliwości (prawdziwie ''futurystyczny'' design programu). :) | + | Napisany przez [[Magnus]]a około 1989/1990 r. (nieoficjalna prezentacja na [[Atari Stars Party]]), został wydany przez firmę [[Spektra]] w 1991 roku (jeszcze przed [[Chaos Music Composer]]em - [[L.K. Avalon]]u czy [[Sound Tracker]]em firmy [[ASF]]). |
- | Edytora tego używali tacy muzycy jak [[Zur-Soft]], [[Top Odin]], [[Tomasz Liebich]] czy [[Tatqoo]] i [[Greg]]. | + | |
- | Niektóre cechy charakterystyczne dla FC: | + | Program ten wzorowany jest na edytorze muzycznym o tej samie nazwie z Commodore 64. Z tego powodu wygląd jak i obsługa edytora są w obu zbliżone (jak wygląda wersja na C-64, można zobaczyć [http://www.xentax.com/html/popups/popupScreenshotFutcom.html tutaj]). |
- | * generował krótkie objętościowo pliki gotowe do użycia (spakowane dane muzyczki, z dołączoną, relokowalną procedurą odgrywającą (tzw. playerem) w kodzie maszynowym); | + | |
- | * bardzo oszczędny (w porównaniu do konkurencji) czas wykonywania się procedury odgrywającej (było to ważne w [[demo|demach]] np. [[Konop]] użył muzyczki z F.C. w części z wypełnianą wektorówką w demie [[Sweet Illusions]]). | + | |
+ | Future Composer umożliwia tworzenie 3-kanałowych muzyczek (kanał 1 i 2 [[Rejestry POKEY-a#AUDCTL|połączone]]) w stylu kompozycji [[Adam Gilmore|Adama Gilmore'a]], czyli czysty, syntetyczny dźwięk [[POKEY]]a. Uwaga: obsługa wymagająca cierpliwości (prawdziwie ''futurystyczny'' design programu). | ||
+ | |||
+ | * program generuje krótkie objętościowo pliki gotowe do użycia (spakowane dane muzyczki, z dołączoną, relokowalną procedurą odgrywającą (tzw. playerem) w kodzie maszynowym); | ||
+ | * bardzo oszczędny (w porównaniu do konkurencji) czas wykonywania się procedury odgrywającej (jest to ważne w [[demo|demach]] np. [[Konop]] użył muzyczki z F.C. w części z wypełnianą wektorówką w demie [[Sweet Illusions]]). | ||
+ | |||
+ | Edytora tego używali tacy muzycy jak [[Zur-Soft]], [[Top Odin]], [[Tomasz Liebich]] czy [[Tatqoo]] i [[Greg]]. | ||
- | [[Grafika:future_composer.png]] | + | ==Zobacz też== |
+ | * [[FC (format pliku)|FC format pliku]] | ||
[[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]] | ||
[[Kategoria:Edytory muzyczne]] | [[Kategoria:Edytory muzyczne]] | ||
+ | [[Kategoria:Polskie programy]] |
Aktualna wersja
Program, w skrócie zwany FC. Pierwszy komercyjny polski edytor muzyczny dla komputerów Atari 8-bit. Napisany przez Magnusa około 1989/1990 r. (nieoficjalna prezentacja na Atari Stars Party), został wydany przez firmę Spektra w 1991 roku (jeszcze przed Chaos Music Composerem - L.K. Avalonu czy Sound Trackerem firmy ASF).
Program ten wzorowany jest na edytorze muzycznym o tej samie nazwie z Commodore 64. Z tego powodu wygląd jak i obsługa edytora są w obu zbliżone (jak wygląda wersja na C-64, można zobaczyć tutaj).
Future Composer umożliwia tworzenie 3-kanałowych muzyczek (kanał 1 i 2 połączone) w stylu kompozycji Adama Gilmore'a, czyli czysty, syntetyczny dźwięk POKEYa. Uwaga: obsługa wymagająca cierpliwości (prawdziwie futurystyczny design programu).
- program generuje krótkie objętościowo pliki gotowe do użycia (spakowane dane muzyczki, z dołączoną, relokowalną procedurą odgrywającą (tzw. playerem) w kodzie maszynowym);
- bardzo oszczędny (w porównaniu do konkurencji) czas wykonywania się procedury odgrywającej (jest to ważne w demach np. Konop użył muzyczki z F.C. w części z wypełnianą wektorówką w demie Sweet Illusions).
Edytora tego używali tacy muzycy jak Zur-Soft, Top Odin, Tomasz Liebich czy Tatqoo i Greg.