Black Lamp
From Atariki
Wersja z dnia 22:14, 20 lip 2008 Krótki (Dyskusja | wkład) (artykuł o wersji ST i 8-bit) ← Previous diff |
Aktualna wersja Krótki (Dyskusja | wkład) (→Odnośniki zewnętrzne - aktualizacja linka do Wikipedii) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | {{grafr|Black_lamp_a8.gif}} | ||
Gra zręcznościowa wydana w Wielkiej Brytanii. Wersje na [[ST|Atari ST]], Amigę, Commodore 64 i ZX Spectrum zostały wydane przez [[Firebird]] w 1988 roku. Rok później powstała konwersja na [[Atari 8-bit|małe Atari]], wydana przez [[Atari Corporation]]. | Gra zręcznościowa wydana w Wielkiej Brytanii. Wersje na [[ST|Atari ST]], Amigę, Commodore 64 i ZX Spectrum zostały wydane przez [[Firebird]] w 1988 roku. Rok później powstała konwersja na [[Atari 8-bit|małe Atari]], wydana przez [[Atari Corporation]]. | ||
Linia 6: | Linia 7: | ||
Świat gry składa się z takich miejsc jak zamek, mury obronne, wioska, las, i katakumby. Zadaniem gracza jest przemierzając te lokacje, odnaleźć 9 lamp w różnych kolorach, i zanieść je do jednego z regałów rozmieszczonych w labiryncie. Jack może udźwignąć tylko jedną lampę naraz. | Świat gry składa się z takich miejsc jak zamek, mury obronne, wioska, las, i katakumby. Zadaniem gracza jest przemierzając te lokacje, odnaleźć 9 lamp w różnych kolorach, i zanieść je do jednego z regałów rozmieszczonych w labiryncie. Jack może udźwignąć tylko jedną lampę naraz. | ||
- | Lampy w 8 kolorach są rozmieszczone losowo po całym świecie. Ostatnia, Czarna Lampa, jest strzeżona przez smoka - aby ją zdobyć, gracz musi go zabić. Po zaniesieniu do szafki ostatniej lampy, gracz przechodzi do następnego etapu. Tym razem spośród 9 lamp czarne są dwie, zatem Jack musi zabić 2 smoki. Po każdym skończonym etapie do zdobycia jest o 1 Czarną Lampę więcej. | + | Lampy w 8 kolorach są rozmieszczone losowo po całym świecie. Ostatnia, Czarna Lampa, jest strzeżona przez smoka - aby ją zdobyć, gracz musi go odnaleźć i zabić. Po zaniesieniu do szafki ostatniej lampy, gracz przechodzi do następnego etapu. Tym razem spośród 9 lamp czarne są dwie, zatem Jack musi zabić 2 smoki. Po każdym skończonym etapie do zdobycia jest o 1 Czarną Lampę więcej. |
W osiągnięciu celu Jolly Jackowi przeszkadzają zbrojni rycerze, wiedźmy latające na miotłach i inne potwory. Bohater jest uzbrojony w ograniczoną liczbę żyć, zapas energii, który można odnawiać zbierając jedzenie, oraz w magiczną, miotającą pociski różdżkę. Dodatkowo w labiryncie gracz może znaleźć broń, instrumenty muzyczne oraz klejnoty. Zebranie 5 sztuk broni wzmacnia na chwilę moc różdżki, 5 instrumentów pozwala przez jakiś czas spadać z wysokości bez utraty energii, a 5 klejnotów daje czasową nieśmiertelność. | W osiągnięciu celu Jolly Jackowi przeszkadzają zbrojni rycerze, wiedźmy latające na miotłach i inne potwory. Bohater jest uzbrojony w ograniczoną liczbę żyć, zapas energii, który można odnawiać zbierając jedzenie, oraz w magiczną, miotającą pociski różdżkę. Dodatkowo w labiryncie gracz może znaleźć broń, instrumenty muzyczne oraz klejnoty. Zebranie 5 sztuk broni wzmacnia na chwilę moc różdżki, 5 instrumentów pozwala przez jakiś czas spadać z wysokości bez utraty energii, a 5 klejnotów daje czasową nieśmiertelność. | ||
Linia 14: | Linia 15: | ||
==Sterowanie== | ==Sterowanie== | ||
* lewo/prawo - ruch w danym kierunku. Postać Jacka porusza się krokowo - nie można jej zatrzymać w połowie kroku. | * lewo/prawo - ruch w danym kierunku. Postać Jacka porusza się krokowo - nie można jej zatrzymać w połowie kroku. | ||
- | * góra - skok w górę/wejście po drabinie/wejście w drzwi w tle | + | * góra - skok w górę/wejście po drabinie/wejście w drzwi w tle/położenie lampy na regale |
- | * dół - zejście po drabinie/wejście w drzwi na pierwszym planie/położenie lampy na regale | + | * dół - zejście po drabinie/wejście w drzwi na pierwszym planie |
- | * góra + lewo/prawo - skok/wejście na schody. Długość skoku zależy od sposobu: | + | * góra + lewo/prawo - skok/wejście na schody. Sposób skoku wpływa na jego długość: |
** skok w przód - długość 2 kroków | ** skok w przód - długość 2 kroków | ||
** skok w tył - długość 1 kroku | ** skok w tył - długość 1 kroku | ||
** skok z rozbiegu - długość 3 kroków, ale skok jest o połowę niższy | ** skok z rozbiegu - długość 3 kroków, ale skok jest o połowę niższy | ||
* dół + lewo/prawo - zejście ze schodów | * dół + lewo/prawo - zejście ze schodów | ||
- | + | * fire - strzał z różdżki | |
- | * skok w tył - odległość 1 kroku | + | |
- | * skok z rozbiegu - odległość 3 kroków, ale skok jest o połowę niższy. | + | |
==Wersja na [[ST|Atari ST]]== | ==Wersja na [[ST|Atari ST]]== | ||
- | Autorami są Steven Cain i G.P. 'Kenny' Everett. Oprawę dźwiękową przygotował Fred Gray. Na tej wersji, oraz na identycznej wersji z Amigi, wzorowane są konwersje na C64 i Spectrum. | + | Gra została wydana w 1988 roku przez [[Firebird]] w Wielkiej Brytanii i przez [[Rainbird]] w Stanach Zjednoczonych. Autorami są Steven Cain i G.P. 'Kenny' Everett. Oprawę dźwiękową przygotował Fred Gray. Na tej wersji, oraz na identycznej wersji z Amigi, wzorowane są konwersje na C64 i Spectrum. |
- | ==Wersja na [[Atari 8-bit|Atari XL/XE]]== | + | ==Wersja na Atari [[XL]]/[[XE]]== |
- | Konwersja na małe Atari autorstwa [[Ivan Mackintosh|Ivana Mackintosha]] różni się nieco od innych wersji. Regały na lampy zostały zastąpione przez szafki, do których trzeba zajrzeć, aby zobaczyć lampy pozostałe do zebrania. Z obecnych w innych wersjach klejnotów, rynsztunku i instrumentów do zdobycia pozostał tylko jeden rodzaj broni, który łączy funkcjonalność nieobecnych artefaktów. Rozmaitość przeciwników także jest mniejsza. | + | Konwersja na małe Atari autorstwa [[Ivan Mackintosh|Ivana Mackintosha]] została wydana przez brytyjski oddział [[Atari Corporation]] w 1989 roku, tylko na kasecie. Wyróżnia się wysokiej jakości grafiką i muzyką. W stosunku do oryginału gra rózni się w szczegółach mających nieznaczny wpływ na rozgrywkę: |
+ | *Regały na lampy, których zawartość była widoczna z zewnątrz, zostały zastąpione przez zamykane szafki. Trzeba do nich zajrzeć, aby zobaczyć lampy pozostałe do zebrania. Wynika to z ograniczonych możliwości graficznych komputera. | ||
+ | *Z obecnych w innych wersjach klejnotów, rynsztunku i instrumentów do zdobycia pozostał tylko jeden rodzaj broni, który zastępuje brakujące przedmioty. Na ekranie widoczne są 3 ikony symbolizujące znane z innych wersji gry bonusy - nieśmiertelność, odporność na upadki i wzmocnienie strzałów. Zebranie wspomnianej broni zwiększa poziom jednego z tych trzech bonusów. Gdy poziom osiągnie 5, gracz zyskuje na chwilę daną zdolność, co jest sygnalizowane zmianą koloru odpowiedniej ikonki. | ||
+ | *Rozmaitość przeciwników także jest mniejsza niż w oryginale. | ||
+ | *Muzyka autorstwa [[Richard Munns|Richarda Munnsa]] jest unikalna dla wersji na małe Atari. Motyw słyszany w trakcie rozgrywki to aranżacja tradycyjnej melodii "[http://pl.wikipedia.org/wiki/Greensleeves Greensleeves]". | ||
- | Muzyka autorstwa [[Richard Munns|Richarda Munnsa]] jest unikalna dla tej wersji. | + | Gra wymaga 64 KB RAM. |
===Cheaty=== | ===Cheaty=== | ||
Linia 38: | Linia 41: | ||
===Ciekawostki=== | ===Ciekawostki=== | ||
Po scenie krąży [[crack]] gry z dorobioną nieśmiertelnością (jak wynika z powyższego - niepotrzebnie), w którym nie można odnaleźć 9. smoka - poziom z ośmioma smokami powtarza się w nieskończoność. | Po scenie krąży [[crack]] gry z dorobioną nieśmiertelnością (jak wynika z powyższego - niepotrzebnie), w którym nie można odnaleźć 9. smoka - poziom z ośmioma smokami powtarza się w nieskończoność. | ||
+ | |||
+ | W dniach 13-14 marca 2004 odbyło się na [[Atari Area]] [[24h Compo]] w którym zadaniem było napisać cover muzyki z Black Lamp.[http://atariarea.krap.pl/forum/viewtopic.php?id=1604] | ||
==Odnośniki zewnętrzne== | ==Odnośniki zewnętrzne== | ||
- | *[http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Lamp Black Lamp] w Wikipedii | + | *[http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Lamp_(video_game) Black Lamp] w Wikipedii |
===Atari 8-bit=== | ===Atari 8-bit=== | ||
- | *[http://www.atarimania.com/detail_soft.php?MENU=8&VERSION_ID=652 Black Lamp] w [[Atarimania|Atarimanii]] | + | *[http://www.atarimania.com/game-atari-400-800-xl-xe-black-lamp_652.html Black Lamp] w [[Atarimania|Atarimanii]] |
- | *[http://mapy.atari8.info/a-b/blacklamp.png mapa do gry] na [[mapy.atari8.info]] | + | *[http://mapy.atari8.info/blacklamp.php mapa do gry] na [[mapy.atari8.info]] |
+ | ===Atari ST=== | ||
+ | *[http://www.atarimania.com/game-atari-st-black-lamp_23910.html Black Lamp (Firebird)] w [[Atarimania|Atarimanii]] | ||
+ | *[http://www.atarimania.com/game-atari-st-black-lamp_8730.html Black Lamp (Rainbird)] w [[Atarimania|Atarimanii]] | ||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Gry dla Atari 8-bit]] | ||
+ | [[Kategoria:Gry dla Atari ST]] | ||
+ | [[Kategoria:Gry zręcznościowe]] |
Aktualna wersja
Gra zręcznościowa wydana w Wielkiej Brytanii. Wersje na Atari ST, Amigę, Commodore 64 i ZX Spectrum zostały wydane przez Firebird w 1988 roku. Rok później powstała konwersja na małe Atari, wydana przez Atari Corporation.
Spis treści |
Opis
Fabuła osadzona jest w czasach średniowiecznych, w pełnym magii królestwie Alegoria, w którym grasują smoki. Bohaterem jest błazen Jolly Jack, który zakochał się w księżniczce Grizeldzie, i aby zdobyć względy jej ojca, króla Maxima, postanawia odzyskać zaczarowaną Czarną Lampę, która chroniła królestwo przed potworami. Celem gry jest wcielić się w Jacka, dotrzeć do kryjówki smoka i odebrać mu Lampę.
Świat gry składa się z takich miejsc jak zamek, mury obronne, wioska, las, i katakumby. Zadaniem gracza jest przemierzając te lokacje, odnaleźć 9 lamp w różnych kolorach, i zanieść je do jednego z regałów rozmieszczonych w labiryncie. Jack może udźwignąć tylko jedną lampę naraz.
Lampy w 8 kolorach są rozmieszczone losowo po całym świecie. Ostatnia, Czarna Lampa, jest strzeżona przez smoka - aby ją zdobyć, gracz musi go odnaleźć i zabić. Po zaniesieniu do szafki ostatniej lampy, gracz przechodzi do następnego etapu. Tym razem spośród 9 lamp czarne są dwie, zatem Jack musi zabić 2 smoki. Po każdym skończonym etapie do zdobycia jest o 1 Czarną Lampę więcej.
W osiągnięciu celu Jolly Jackowi przeszkadzają zbrojni rycerze, wiedźmy latające na miotłach i inne potwory. Bohater jest uzbrojony w ograniczoną liczbę żyć, zapas energii, który można odnawiać zbierając jedzenie, oraz w magiczną, miotającą pociski różdżkę. Dodatkowo w labiryncie gracz może znaleźć broń, instrumenty muzyczne oraz klejnoty. Zebranie 5 sztuk broni wzmacnia na chwilę moc różdżki, 5 instrumentów pozwala przez jakiś czas spadać z wysokości bez utraty energii, a 5 klejnotów daje czasową nieśmiertelność.
Świat gry jest labiryntem podzielonym na komnaty. Oprócz standardowych wyjść w lewo, prawo, górę i dół, spotkamy także drzwi prowadzące w głąb i na przedni plan.
Sterowanie
- lewo/prawo - ruch w danym kierunku. Postać Jacka porusza się krokowo - nie można jej zatrzymać w połowie kroku.
- góra - skok w górę/wejście po drabinie/wejście w drzwi w tle/położenie lampy na regale
- dół - zejście po drabinie/wejście w drzwi na pierwszym planie
- góra + lewo/prawo - skok/wejście na schody. Sposób skoku wpływa na jego długość:
- skok w przód - długość 2 kroków
- skok w tył - długość 1 kroku
- skok z rozbiegu - długość 3 kroków, ale skok jest o połowę niższy
- dół + lewo/prawo - zejście ze schodów
- fire - strzał z różdżki
Wersja na Atari ST
Gra została wydana w 1988 roku przez Firebird w Wielkiej Brytanii i przez Rainbird w Stanach Zjednoczonych. Autorami są Steven Cain i G.P. 'Kenny' Everett. Oprawę dźwiękową przygotował Fred Gray. Na tej wersji, oraz na identycznej wersji z Amigi, wzorowane są konwersje na C64 i Spectrum.
Wersja na Atari XL/XE
Konwersja na małe Atari autorstwa Ivana Mackintosha została wydana przez brytyjski oddział Atari Corporation w 1989 roku, tylko na kasecie. Wyróżnia się wysokiej jakości grafiką i muzyką. W stosunku do oryginału gra rózni się w szczegółach mających nieznaczny wpływ na rozgrywkę:
- Regały na lampy, których zawartość była widoczna z zewnątrz, zostały zastąpione przez zamykane szafki. Trzeba do nich zajrzeć, aby zobaczyć lampy pozostałe do zebrania. Wynika to z ograniczonych możliwości graficznych komputera.
- Z obecnych w innych wersjach klejnotów, rynsztunku i instrumentów do zdobycia pozostał tylko jeden rodzaj broni, który zastępuje brakujące przedmioty. Na ekranie widoczne są 3 ikony symbolizujące znane z innych wersji gry bonusy - nieśmiertelność, odporność na upadki i wzmocnienie strzałów. Zebranie wspomnianej broni zwiększa poziom jednego z tych trzech bonusów. Gdy poziom osiągnie 5, gracz zyskuje na chwilę daną zdolność, co jest sygnalizowane zmianą koloru odpowiedniej ikonki.
- Rozmaitość przeciwników także jest mniejsza niż w oryginale.
- Muzyka autorstwa Richarda Munnsa jest unikalna dla wersji na małe Atari. Motyw słyszany w trakcie rozgrywki to aranżacja tradycyjnej melodii "Greensleeves".
Gra wymaga 64 KB RAM.
Cheaty
Wpisanie w trakcie gry kodu FOREST daje nieśmiertelność.
Ciekawostki
Po scenie krąży crack gry z dorobioną nieśmiertelnością (jak wynika z powyższego - niepotrzebnie), w którym nie można odnaleźć 9. smoka - poziom z ośmioma smokami powtarza się w nieskończoność.
W dniach 13-14 marca 2004 odbyło się na Atari Area 24h Compo w którym zadaniem było napisać cover muzyki z Black Lamp.[1]
Odnośniki zewnętrzne
- Black Lamp w Wikipedii