Defender
From Atariki
Wersja z dnia 06:31, 21 mar 2013 Krótki (Dyskusja | wkład) (Jakieś nieporozumienie, gra byłą wydana tylko na kartridżu) ← Previous diff |
Aktualna wersja Krótki (Dyskusja | wkład) (+prototyp Colburna) |
||
Linia 36: | Linia 36: | ||
Wersja dla Jaguara nosi nazwe ''[[Defender 2000]]''. Zawarte są trzy gry: Defender CLASSIC, PLUS oraz 2000. | Wersja dla Jaguara nosi nazwe ''[[Defender 2000]]''. Zawarte są trzy gry: Defender CLASSIC, PLUS oraz 2000. | ||
- | == | + | == Defender Rev 0 == |
+ | W 2013 roku [[Curt Vendel]] odnalazł w swoich archiwach kod źródłowy wczesnej wersji Defendera dla Atari 8-bit z sierpnia 1982.[http://www.atariage.com/forums/topic/210244-source-code-palooza/] Wersja ta, autorstwa [[Michael Colburn|Michaela Colburna]], jest zupełnie inna od później wydanej. | ||
==Linki== | ==Linki== |
Aktualna wersja
Jest to hit znany z automatów, wyprodukowany na początku lat 80. XX w. przez firmę Williams Electronics. Istnieje wersja zarówno na Atari 8-bit, Atari ST, jak i na konsole Atari 2600, Atari 5200 a także Jaguara.
Spis treści |
Opis ekranu
Niniejszy opis oparty został na wersji dla Atari XL/XE. Ekran został podzielony na dwie zasadnicze części: górną informacyjną oraz dolną, właściwą dla gry. W części górnej znajdują się następujące elementy:
- ilość statków gracza (po lewej stronie gracz numer 1, po prawej - gracz numer 2, jeśli uruchomiono grę dla dwóch graczy);
- ilość dostępnych bomb dla odpowiedniego gracza;
- radar, pokazujący w przekroju pozycję statku gracza i obiekty wroga;
W zasadniczej części ekranu mamy widok na wektorową powierzchnię planety oraz nasz statek i obiekty wroga.
Wersja ekranu dla Atari ST jest zasadniczo taka sama, jak dla Atari XL/XE.
Dla Atari 2600 u góry ekranu mamy radar, część środkowa jest zasadniczą częścią gry, a u dołu mamy informacje o punktach, liczbie bomb i liczbie statków.
Obsługa w wersji dla Atari XL/XE
Na stronie tytułowej za pomocą klawisza SELECT wybieramy jeden z poziomów trudności:
- one player easy (jeden gracz, poziom łatwy)
- one player normal (jeden gracz, poziom normalny)
- one player hard (jeden gracz poziom ciężki)
- two player easy/normal/hard (analogicznie dla dwu graczy)
- demo (demonstracja gry)
Grę uruchamiamy klawiszem START. Grę obsługujemy joystickiem i klawiaturą. Za pomocą joysticka sterujemy naszym statkiem i strzelamy do wrogów (uwaga!!! Gdy pojazd obcych uniesie kolonistę, należy zestrzelić pojazd UFO, złapać kolonistę i umieścić go na powierzchni planety - dodatkowe punkty za uratowanie człowieka). Klawisz spacji wyzwala bombę (jeśli jest dostępna) niszczącą wszystkie obiekty wroga w zasięgu ekranu; Dowolny inny klawisz przenosi nas w hiperprzestrzeń (inne miejsce walki - uwaga, można wylądować w samym środku obcych!!!); Po stracie wszystkich ludzi na planecie gra przenosi się w kosmos (nie ma powierzchni planety).
Dodatkowe uwagi do wersji dla konsoli Atari 2600
Właściwie wersja gry na Atari 2600 wydaje się ubogą naśladowniczką oryginału, szczególnie pod względem graficznym (proszę spojrzeć na zrzuty ekranu). Jednak, jak okazało się w 1984 roku - i na konsolę o tak małej pojemności pamięci RAM można zrobić prawie wierną kopię Defendera. Wtedy to skonwertowano na 2600-tkę kontynuację "Defendera", czyli "Stargate".
Dodatkowe uwagi do wersji dla Jaguara
Wersja dla Jaguara nosi nazwe Defender 2000. Zawarte są trzy gry: Defender CLASSIC, PLUS oraz 2000.
Defender Rev 0
W 2013 roku Curt Vendel odnalazł w swoich archiwach kod źródłowy wczesnej wersji Defendera dla Atari 8-bit z sierpnia 1982.[1] Wersja ta, autorstwa Michaela Colburna, jest zupełnie inna od później wydanej.
Linki
- defender w angielskiej wikipedii
- defender na stronie fandala
- Williams Electronics, Inc w angielskiej wikipedii
- Defender 2000 na stronie AtariAge
Zobacz także
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.