PSG (format pliku)
From Atariki
| Wersja z dnia 23:16, 13 kwi 2015 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 23:39, 13 kwi 2015 KMK (Dyskusja | wkład) (szczegóły, szczególiki) Next diff → |
||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
| - | Format pliku przeznaczony do przechowywania danych dźwiękowych dla układu PSG, czyli [http://pl.wikipedia.org/wiki/General_Instrument_AY-3-8910 AY-3-8910/YM2149]. Zawartość takiego pliku to nieskompresowany strumień wartości rejestrów układu PSG, co sprawia, że pliki PSG są raczej długie: przeciętnie mają od kilkudziesięciu do kilkuset KB długości. | + | Format pliku przeznaczony do przechowywania danych dźwiękowych dla układu PSG, czyli [http://pl.wikipedia.org/wiki/General_Instrument_AY-3-8910 AY-3-8910/YM2149]. |
| + | |||
| + | Zawartość takiego pliku to nieskompresowany strumień wartości rejestrów układu PSG: to sprawia, że pliki PSG są raczej długie, przeciętnie mają od kilkudziesięciu do kilkuset KB długości (np. plik zawierający 9-minutowy zapis utworu [[Yerzmyey]]a z gry [[Droga do Duplandu]] ma 615 KB). | ||
| == Struktura == | == Struktura == | ||
| Linia 9: | Linia 11: | ||
| <table border =1 cellpadding=5> | <table border =1 cellpadding=5> | ||
| <tr><td><b>Bajty</b></td><td><b>Znaczenie</b></td></tr> | <tr><td><b>Bajty</b></td><td><b>Znaczenie</b></td></tr> | ||
| - | <tr><td>0-3</td><td><p>Znacznik formatu: cztery bajty o wartościach kolejno: $50, $53, $47, $1A ("PSG" + znak CTRL/Z).</p></td></tr> | + | <tr><td>0-3</td><td><p>Znacznik formatu. Cztery bajty o wartościach kolejno: $50, $53, $47, $1A ("PSG" + znak CTRL/Z).</p></td></tr> |
| <tr><td>4-15</td><td><p>Dwanaście bajtów o wartości $00.</p></td></tr> | <tr><td>4-15</td><td><p>Dwanaście bajtów o wartości $00.</p></td></tr> | ||
| </table> | </table> | ||
Wersja z dnia 23:39, 13 kwi 2015
Format pliku przeznaczony do przechowywania danych dźwiękowych dla układu PSG, czyli AY-3-8910/YM2149.
Zawartość takiego pliku to nieskompresowany strumień wartości rejestrów układu PSG: to sprawia, że pliki PSG są raczej długie, przeciętnie mają od kilkudziesięciu do kilkuset KB długości (np. plik zawierający 9-minutowy zapis utworu Yerzmyeya z gry Droga do Duplandu ma 615 KB).
Spis treści |
Struktura
Plik PSG składa się z 16-bajtowego nagłówka i następującego zaraz za nim strumienia danych.
Nagłówek
| Bajty | Znaczenie |
| 0-3 | Znacznik formatu. Cztery bajty o wartościach kolejno: $50, $53, $47, $1A ("PSG" + znak CTRL/Z). |
| 4-15 | Dwanaście bajtów o wartości $00. |
Niektóre źródła twierdzą, że strumień danych zaczyna się zaraz za początkową, czterobajtową sygnaturą formatu, czyli na pozycji 4 w pliku PSG. Mimo że takie potraktowanie zarezerwowanych bajtów nagłówka jest nieszkodliwe (patrz niżej), ma tu jednak miejsce przekłamanie: strumień danych zaczyna się dopiero na pozycji 16.
Strumień danych
Strumień danych PSG składa się z bajtów "komend", którym mogą towarzyszyć dodatkowe dane.
| Komenda | Dane | Znaczenie |
| $00-$0F | wartość rejestru (1 bajt) | Rozkaz załadowania wartości rejestru do rejestru PSG o podanym numerze. |
| $FF | - | Rozkaz oczekiwania na impuls synchronizacji pionowej (VBL). |
| $FE | licznik czasu (1 bajt) | Rozkaz odczekania liczby impulsów synchronizacji pionowej określonej przez wartość licznik czasu * 4. |
| $FD | - | Rozkaz zakończenia odtwarzania. Na to, że każdy plik PSG będzie na końcu miał ten rozkaz, niestety nie można liczyć. |
Pozostałe wartości (w tym np. sekwencja $FE,$00) są zarezerwowane, ich wystąpienie przypuszczalnie świadczy o uszkodzeniu danych pliku PSG.
