PSG (format pliku)
From Atariki
Format pliku przeznaczony do przechowywania danych dźwiękowych dla układu PSG, czyli AY-3-8910/YM2149.
Zawartość takiego pliku to nieskompresowany strumień wartości rejestrów układu PSG: to sprawia, że pliki PSG są raczej długie, przeciętnie mają od kilkudziesięciu do kilkuset KB długości (np. plik zawierający 9-minutowy zapis utworu Yerzmyeya z gry Droga do Duplandu w wersji dla ZX Spectrum ma 615 KB).
Spis treści |
Struktura
Plik PSG składa się z 16-bajtowego nagłówka i następującego zaraz za nim strumienia danych.
Nagłówek
Bajty | Znaczenie |
0-3 | Znacznik formatu. Cztery bajty o wartościach kolejno: $50, $53, $47, $1A ("PSG" + znak CTRL/Z). |
4-15 | Dwanaście bajtów o wartości $00. |
Niektóre źródła twierdzą, że strumień danych zaczyna się zaraz za początkową, czterobajtową sygnaturą formatu, czyli na pozycji 4 w pliku PSG. Mimo że takie potraktowanie zarezerwowanych bajtów nagłówka jest nieszkodliwe (patrz niżej), ma tu jednak miejsce przekłamanie: strumień danych zaczyna się dopiero na pozycji 16.
Strumień danych
Strumień danych PSG składa się z bajtów "komend", którym mogą towarzyszyć dodatkowe dane.
Komenda | Dane | Znaczenie |
$00-$0F | wartość rejestru (1 bajt) | Rozkaz załadowania wartości rejestru do rejestru PSG o podanym numerze. |
$FF | - | Rozkaz oczekiwania na impuls synchronizacji pionowej (VBL). |
$FE | licznik czasu (1 bajt) | Rozkaz odczekania liczby impulsów synchronizacji pionowej określonej przez wartość licznik czasu * 4. |
$FD | - | Rozkaz zakończenia odtwarzania. Na to, że każdy plik PSG będzie na końcu miał ten rozkaz, niestety nie można liczyć. |
Pozostałe wartości (w tym np. sekwencja $FE,$00) są zarezerwowane, ich wystąpienie przypuszczalnie świadczy o uszkodzeniu danych pliku PSG.