XEGS
From Atariki
Wersja z dnia 14:24, 16 lis 2011 Krótki (Dyskusja | wkład) (→System operacyjny - Start działa przy każdym odczycie i zapisie z taśmy, nie tylko przy bootowaniu.) ← Previous diff |
Wersja z dnia 18:23, 19 cze 2017 Daniel Koźmiński (Dyskusja | wkład) (Nowe informacje dot. sprzedaży, cz. 1) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{grafr|Xegs2.jpg}} | {{grafr|Xegs2.jpg}} | ||
- | Inaczej XE Game System, który został wprowadzony na rynek w 1987 roku. Jest to ostatni model Atari z linii 8bit. W zamierzeniach marketingowych miała być to konsola do gier. | + | Inaczej XE Game System - konsola do gier zaprezentowana po raz pierwszy w Ameryce Północnej na zimowych targach CES, które odbyły się w styczniu 1987 r. w Las Vegas, system miał premierę w Europie w marcu tego samego roku na targach CeBIT '87 w Hanowerze. Zbudowany na podstawie [[65XE|Atari 65XE]], XEGS jest kompatybilny z niemal wszystkimi urządzeniami peryferyjnymi, które zostały wyprodukowane dla komputerów serii 400/800 oraz XL/XE, a także z dotychczasową biblioteką oprogramowania. Urządzenie jest w stanie działać jako konsola do gier, a także - po podłączeniu klawiatury - jako komputer. Jest to ostatni model z 8-bitowej linii komputerów Atari. |
+ | |||
+ | XEGS był sprzedawany z wbudowaną grą [[Missile Command]], a także w różnych zestawach zawierających samą konsolę z dopasowanym kolorystycznie dżojstikiem [[CX40]], z dżojstkiem i pistoletem świetlnym [[XG-1]], jak również w najbogatszym zestawie zawierającym klawiaturę, dżojstik, pistolet świetlny i dwie gry na kartridżach ([[Flight Simulator II]] i [[Bug Hunt]] - podczas pierwszych pokazów gra nosiła nazwę Blast 'Em). W sprzedaży znajdowały się również osobno zestawy składające się z: | ||
+ | * pistoletu XG-1 i gry Bug Hunt, | ||
+ | * klawiatury, magnetofonu [[XC12]] i kartridża z grą Flight Simulator II. | ||
+ | Dostępna była również sama klawiatura bez dodatkowych akcesoriów. Pod marką XE Video Game System sprzedawano też zestaw składający się z komputera 65XE, pistoletu XG-1 oraz dopasowanego kolorystycznie do serii dżojstika CX40. | ||
+ | |||
+ | XEGS trafił do sklepów w drugiej połowie 1987 r. i kosztował w USA 150$ (konsola, CX40, XG-1, klawiatura i kartridże Bug Hunt oraz FS II), w Wielkiej Brytanii sprzedawano oddzielnie konsolę (80£) i klawiaturę (40£). | ||
+ | |||
+ | Niedługo po premierze Atari rozpoczęło sprzedaż gier przeznaczonych dla nowej konsoli - część z nich, to wydane ponownie na kartridżach hity znane również z wersji kasetowych i dyskietkowych. | ||
+ | |||
+ | W 1991 r. Atari ogłosiło koniec wsparcia i produkcji 8-bitowych konsol stacjonarnych (w tym XEGS). | ||
== Technikalia == | == Technikalia == | ||
Linia 6: | Linia 17: | ||
Technicznie jest to nic innego jak Atari [[65XE]] z następującymi różnicami: | Technicznie jest to nic innego jak Atari [[65XE]] z następującymi różnicami: | ||
- | * przeprojekowana płyta główna i kształt obudowy | + | * przeprojektowana płyta główna, |
* odłączana klawiatura (obecność klawiatury można wykryć badając wartość rejestru [[Rejestry GTIA#TRIG2|TRIG2]]) | * odłączana klawiatura (obecność klawiatury można wykryć badając wartość rejestru [[Rejestry GTIA#TRIG2|TRIG2]]) | ||
- | * wbudowana gra [[Missile Command]] - grę uruchamia się gdy uruchmomimy XEGS bez podłączonej klawiatury lub wciśniemy Select przy [[Boot|bootowaniu]] (gdy klawiatura jest podłączona) | + | * wbudowana gra Missile Command - grę uruchamia się włączając konsolę bez podłączonej klawiatury lub przytrzymując klawisz Select przy [[Boot|bootowaniu]] (gdy klawiatura jest podłączona), |
- | * wyjścia audio i monitorowe są w postaci dwóch złącz cinch (a nie [[Gniazdo monitorowe|DIN5]] jak w 65XE) | + | * wyjścia audio i monitorowe są w postaci dwóch złącz RCA (a nie [[Gniazdo monitorowe|DIN5]] jak w 65XE) |
* brak złącza [[Gniazdo ECI|ECI]] | * brak złącza [[Gniazdo ECI|ECI]] | ||
- | |||
- | == Akcesoria == | ||
- | XE Game System był sprzedawany w różnych zestawach. Pełen zestaw zawierał konsolę wraz z klawiaturą, szarym joystickiem [[CX40]], pistoletem [[XG-1]] oraz grami [[Bug Hunt]] i [[Flight Simulator II]]. | ||
[[Grafika:Xegs.jpg]] | [[Grafika:Xegs.jpg]] | ||
- | |||
- | Dostępne były również następujące zestawy[http://www.rhod.fr/cons-atari-xe.html]: | ||
- | *konsola + XG-1 + CX40 + Bug Hunt; | ||
- | *konsola + CX40. | ||
- | W sprzedaży były też opakowania zawierające: | ||
- | *klawiaturę, magnetofon [[XC12]] i Flight Simulator; | ||
- | *klawiaturę i Flight Simulator. | ||
== System operacyjny == | == System operacyjny == | ||
W XEGS znajduje się [[XL OS]] w wersji BB 01.04 (Rev. 4). Jest to nieznacznie zmodyfikowana wersja BB 01.03 znana z późnych modeli [[65XE]] i [[130XE]]. W systemie dokonano następujących zmian: | W XEGS znajduje się [[XL OS]] w wersji BB 01.04 (Rev. 4). Jest to nieznacznie zmodyfikowana wersja BB 01.03 znana z późnych modeli [[65XE]] i [[130XE]]. W systemie dokonano następujących zmian: | ||
- | * Dodano obsługę klawisza Select i wbudowanej gry podczas uruchamiania komputera. Gdy klawiatura jest podłączona, domyślnie następuje odczyt wstępny z włączonym BASIC-iem. Przytrzymanie Select podczas uruchamiania włącza Missile Command. Przy odłączonej klawiaturze działanie klawisza Select jest odwrotne - pozwala to wczytać bez klawiatury programy wymagające BASIC-a. | + | * dodano obsługę klawisza Select i wbudowanej gry podczas uruchamiania komputera. Gdy klawiatura jest podłączona, domyślnie następuje odczyt wstępny z włączonym interpreterem BASIC. Przytrzymanie Select podczas uruchamiania włącza grę Missile Command. Przy odłączonej klawiaturze działanie klawisza Select jest odwrotne - pozwala to wczytać bez klawiatury programy wymagające BASIC. |
- | * Przy odczycie lub zapisie z kasety dodano możliwość uruchomienia silnika magnetofonu przez naciśnięcie Start (w poprzednich wersjach wymagane było użycie klawiatury). Pozwala to bootować programy z kasety przy odłączonej klawiaturze. | + | * przy odczycie lub zapisie z kasety dodano możliwość uruchomienia silnika magnetofonu przez naciśnięcie klawisza Start (w poprzednich wersjach wymagane było użycie klawiatury). Pozwala to bootować programy z magnetofonu kasetowego przy odłączonej klawiaturze. |
==Odnośniki zewnętrzne== | ==Odnośniki zewnętrzne== |
Wersja z dnia 18:23, 19 cze 2017
Inaczej XE Game System - konsola do gier zaprezentowana po raz pierwszy w Ameryce Północnej na zimowych targach CES, które odbyły się w styczniu 1987 r. w Las Vegas, system miał premierę w Europie w marcu tego samego roku na targach CeBIT '87 w Hanowerze. Zbudowany na podstawie Atari 65XE, XEGS jest kompatybilny z niemal wszystkimi urządzeniami peryferyjnymi, które zostały wyprodukowane dla komputerów serii 400/800 oraz XL/XE, a także z dotychczasową biblioteką oprogramowania. Urządzenie jest w stanie działać jako konsola do gier, a także - po podłączeniu klawiatury - jako komputer. Jest to ostatni model z 8-bitowej linii komputerów Atari.
XEGS był sprzedawany z wbudowaną grą Missile Command, a także w różnych zestawach zawierających samą konsolę z dopasowanym kolorystycznie dżojstikiem CX40, z dżojstkiem i pistoletem świetlnym XG-1, jak również w najbogatszym zestawie zawierającym klawiaturę, dżojstik, pistolet świetlny i dwie gry na kartridżach (Flight Simulator II i Bug Hunt - podczas pierwszych pokazów gra nosiła nazwę Blast 'Em). W sprzedaży znajdowały się również osobno zestawy składające się z:
- pistoletu XG-1 i gry Bug Hunt,
- klawiatury, magnetofonu XC12 i kartridża z grą Flight Simulator II.
Dostępna była również sama klawiatura bez dodatkowych akcesoriów. Pod marką XE Video Game System sprzedawano też zestaw składający się z komputera 65XE, pistoletu XG-1 oraz dopasowanego kolorystycznie do serii dżojstika CX40.
XEGS trafił do sklepów w drugiej połowie 1987 r. i kosztował w USA 150$ (konsola, CX40, XG-1, klawiatura i kartridże Bug Hunt oraz FS II), w Wielkiej Brytanii sprzedawano oddzielnie konsolę (80£) i klawiaturę (40£).
Niedługo po premierze Atari rozpoczęło sprzedaż gier przeznaczonych dla nowej konsoli - część z nich, to wydane ponownie na kartridżach hity znane również z wersji kasetowych i dyskietkowych.
W 1991 r. Atari ogłosiło koniec wsparcia i produkcji 8-bitowych konsol stacjonarnych (w tym XEGS).
Technikalia
Technicznie jest to nic innego jak Atari 65XE z następującymi różnicami:
- przeprojektowana płyta główna,
- odłączana klawiatura (obecność klawiatury można wykryć badając wartość rejestru TRIG2)
- wbudowana gra Missile Command - grę uruchamia się włączając konsolę bez podłączonej klawiatury lub przytrzymując klawisz Select przy bootowaniu (gdy klawiatura jest podłączona),
- wyjścia audio i monitorowe są w postaci dwóch złącz RCA (a nie DIN5 jak w 65XE)
- brak złącza ECI
System operacyjny
W XEGS znajduje się XL OS w wersji BB 01.04 (Rev. 4). Jest to nieznacznie zmodyfikowana wersja BB 01.03 znana z późnych modeli 65XE i 130XE. W systemie dokonano następujących zmian:
- dodano obsługę klawisza Select i wbudowanej gry podczas uruchamiania komputera. Gdy klawiatura jest podłączona, domyślnie następuje odczyt wstępny z włączonym interpreterem BASIC. Przytrzymanie Select podczas uruchamiania włącza grę Missile Command. Przy odłączonej klawiaturze działanie klawisza Select jest odwrotne - pozwala to wczytać bez klawiatury programy wymagające BASIC.
- przy odczycie lub zapisie z kasety dodano możliwość uruchomienia silnika magnetofonu przez naciśnięcie klawisza Start (w poprzednich wersjach wymagane było użycie klawiatury). Pozwala to bootować programy z magnetofonu kasetowego przy odłączonej klawiaturze.
Odnośniki zewnętrzne
First Look Inside the XE Game System - artykuł z ANTIC-a z sierpnia 1988