XEGS

From Atariki

Jump to: navigation, search

Grafika:Xegs2.jpg

Inaczej XE Game System - konsola do gier zaprezentowana po raz pierwszy w Ameryce Północnej na zimowych targach CES, które odbyły się w styczniu 1987 r. w Las Vegas, system miał premierę w Europie w marcu tego samego roku na targach CeBIT '87 w Hanowerze. Zbudowany na podstawie Atari 65XE, XEGS jest kompatybilny z niemal wszystkimi urządzeniami peryferyjnymi, które zostały wyprodukowane dla komputerów serii 400/800 oraz XL/XE, a także z dotychczasową biblioteką oprogramowania. Urządzenie jest w stanie działać jako konsola do gier, a także - po podłączeniu klawiatury - jako komputer. Jest to ostatni model z 8-bitowej linii komputerów Atari.

XEGS był sprzedawany z wbudowaną grą Missile Command, a także w różnych zestawach zawierających samą konsolę z dopasowanym kolorystycznie dżojstikiem CX40, z dżojstkiem i pistoletem świetlnym XG-1, jak również w najbogatszym zestawie zawierającym klawiaturę, dżojstik, pistolet świetlny i dwie gry na kartridżach (Flight Simulator II i Bug Hunt - podczas pierwszych pokazów gra nosiła nazwę Blast 'Em). W sprzedaży znajdowały się również osobno zestawy składające się z:

  • pistoletu XG-1 i gry Bug Hunt,
  • klawiatury, magnetofonu XC12 i kartridża z grą Flight Simulator II.

Dostępna była również sama klawiatura bez dodatkowych akcesoriów. Pod marką XE Video Game System sprzedawano też zestaw składający się z komputera 65XE, pistoletu XG-1 oraz dopasowanego kolorystycznie do serii dżojstika CX40.

XEGS trafił do sklepów w drugiej połowie 1987 r. i kosztował w USA 150$ (konsola, CX40, XG-1, klawiatura i kartridże Bug Hunt oraz FS II), w Wielkiej Brytanii sprzedawano oddzielnie konsolę (80£) i klawiaturę (40£).

Niedługo po premierze Atari rozpoczęło sprzedaż gier przeznaczonych dla nowej konsoli - część z nich, to wydane ponownie na kartridżach hity znane również z wersji kasetowych i dyskietkowych.

Podczas letnich targów CES, które odbywały się na przełomie maja i czerwca 1987 r. zaanonsowano następujące gry wydane w jednolitych kolorystycznie (zarówno opakowanie, jak i moduły) kartridżach:

Hardball, Fight Night, Touchdown Football, One-on-One Basketball, Archon, Ballblazer, Rescue on Fractalus, Lode Runner, Blue Max, David's Midnight Magic, Crossbow, Food Fight, BattleZone oraz Star Raiders II.

Z wyjątkiem Food Fight oraz BattleZone, były to gry, które użytkownicy komputerów XL/XE znali wcześniej z poprzednio wydanych kartridży lub wersji dyskietkowych. Podczas wspomnianych targów Atari zapowiedziało dwie nowe gry, które są przygotowywane specjalnie dla pistoletu świetlnego XG-1 (wydane później jako Barnyard Blaster i Crime Buster).

Rok później, ponownie na letnich targach CES, zapowiedziano kolejne tytuły, które miały się ukazać w 1988 r.:

Znak * oznacza reedycję poprzednio wydanej gry, znak † oznacza, że gra nie została nigdy oficjalnie wydana.

Przesłany do sprzedawców w 1989 r. cennik zawiera m.in. kolejne gry, których dystrybucja miała się rozpocząć w drugiej połowie 1989 r.:

Deflektor† (przewidywany termin wydania to sierpień), MIDI Maze† (sierpień), Super Football† (sierpień), Xenophobe† (wrzesień).

Ostatnimi kartridżami wydanymi dla XEGS były Crossbow, Karateka, Summer Games, Airball i Thunderfox, które ukazały się na rynku w kwietniu 1989 r.

W 1991 r. Atari ogłosiło koniec wsparcia i produkcji 8-bitowych konsol stacjonarnych (w tym XEGS).

Technikalia

Technicznie jest to nic innego jak Atari 65XE z następującymi różnicami:

  • przeprojektowana płyta główna,
  • odłączana klawiatura (obecność klawiatury można wykryć badając wartość rejestru TRIG2)
  • wbudowana gra Missile Command - grę uruchamia się włączając konsolę bez podłączonej klawiatury lub przytrzymując klawisz Select przy bootowaniu (gdy klawiatura jest podłączona),
  • wyjścia audio i monitorowe są w postaci dwóch złącz RCA (a nie DIN5 jak w 65XE)
  • brak złącza ECI

Grafika:Xegs.jpg

System operacyjny

W XEGS znajduje się XL OS w wersji BB 01.04 (Rev. 4). Jest to nieznacznie zmodyfikowana wersja BB 01.03 znana z późnych modeli 65XE i 130XE. W systemie dokonano następujących zmian:

  • dodano obsługę klawisza Select i wbudowanej gry podczas uruchamiania komputera. Gdy klawiatura jest podłączona, domyślnie następuje odczyt wstępny z włączonym interpreterem BASIC. Przytrzymanie Select podczas uruchamiania włącza grę Missile Command. Przy odłączonej klawiaturze działanie klawisza Select jest odwrotne - pozwala to wczytać bez klawiatury programy wymagające BASIC.
  • przy odczycie lub zapisie z kasety dodano możliwość uruchomienia silnika magnetofonu przez naciśnięcie klawisza Start (w poprzednich wersjach wymagane było użycie klawiatury). Pozwala to bootować programy z magnetofonu kasetowego przy odłączonej klawiaturze.

Odnośniki zewnętrzne

First Look Inside the XE Game System - artykuł z ANTIC-a z sierpnia 1988

Personal tools