Programowanie: Definiowanie niestandardowych trybów graficznych
From Atariki
| Wersja z dnia 13:04, 25 kwi 2008 Xxl (Dyskusja | wkład) (prosze dodać spis treści w tej sakładce.) ← Previous diff |
Aktualna wersja Dracon (Dyskusja | wkład) |
||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
| Na stronie znajdują się opisy uzyskania na Atari niestandardowych trybów graficznych. | Na stronie znajdują się opisy uzyskania na Atari niestandardowych trybów graficznych. | ||
| - | == Definiowanie trybu graficznego ZX Spectrum == | + | __TOC__ |
| + | |||
| + | === Definiowanie trybu graficznego ZX Spectrum === | ||
| Należy zdefiniować obraz wąski (32 bajty) z następującą DL: | Należy zdefiniować obraz wąski (32 bajty) z następującą DL: | ||
| Linia 20: | Linia 22: | ||
| </pre> | </pre> | ||
| - | == Definiowanie trybu graficznego układu 6845 == | + | === Definiowanie trybu graficznego układu 6845 === |
| - | Przykładowe uruchomienie trybu graficznego "MODE 4" komputera Acorn Electron, BBC Micro i Amstrad CPC na wąskim (32 bajty) obrazie. | + | Przykładowe uruchomienie trybu graficznego "MODE 4" komputera Acorn Electron i BBC Micro na wąskim (32 bajty) obrazie. |
| Display List: | Display List: | ||
| Linia 57: | Linia 59: | ||
| </pre> | </pre> | ||
| - | Podczas wygaszania pionowego należy zapisać rejestr "ch_cnt+1" wartością "<char". W tym przypadku dane grafiki do wyświetlenia znajdują się pod adresem $4000. Definiowanie trybu "MODE 5" polega na wpisaniu w DL zamiast $42 wartości $45. | + | Podczas wygaszania pionowego należy zapisać rejestr "ch_cnt+1" wartością "<char". W tym przypadku dane grafiki do wyświetlenia znajdują się pod adresem $4000. Definiowanie trybu "MODE 5" polega na wpisaniu w DL zamiast $42 wartości $45 oraz poddaniu danych obrazu odpowiedniej [http://atariki.krap.pl/index.php/Programowanie:_Konwersja_kolorowej_grafiki_z_uk%C5%82adu_6845 konwersji]. |
| + | |||
| + | === Definiowanie trybu graficznego Apple II === | ||
| + | |||
| + | Należy pamiętać, że Apple II stosuje odwrotną kolejność bitów w danych do wyświetlenia oraz nie wyświetla najstarszego bitu danych przez co rozdzielczość ekranu Apple wynosi 280 punktów przy 40 pobranych bajtach. | ||
| + | |||
| + | <pre> | ||
| + | mode equ $f | ||
| + | |||
| + | antic dta $70,$70,$70 | ||
| + | |||
| + | :192 dta $40+mode,a(apple_ekr+((#%8)*$400)+((#%$40)/8)*$80+(#/$40)*$28) | ||
| + | |||
| + | dta $41,a(antic) | ||
| + | </pre> | ||
| + | |||
| + | ==Zobacz też== | ||
| + | [https://atariwiki.org/wiki/Wiki.jsp?page=Ironman%20Atari#section-Ironman+Atari-GraphicsModes Coś o trybie HIP/RIP/TIP itp.] | ||
| [[Kategoria:Niezbędnik kodera]] | [[Kategoria:Niezbędnik kodera]] | ||
Aktualna wersja
Na stronie znajdują się opisy uzyskania na Atari niestandardowych trybów graficznych.
Spis treści |
Definiowanie trybu graficznego ZX Spectrum
Należy zdefiniować obraz wąski (32 bajty) z następującą DL:
zx_bitmap = $4000 ; pamięć obrazu ZX Spectrum zx_bitmap1 = $4800 zx_bitmap2 = $5000 zx_colormap = $5800 ; pamięć koloru antic dta $70,$70,$70 :64 dta $4f,a(zx_bitmap+(#/8)*32+(#&7)*$100) :64 dta $4f,a(zx_bitmap1+(#/8)*32+(#&7)*$100) :64 dta $4f,a(zx_bitmap2+(#/8)*32+(#&7)*$100) dta b($41),a(antic)
Definiowanie trybu graficznego układu 6845
Przykładowe uruchomienie trybu graficznego "MODE 4" komputera Acorn Electron i BBC Micro na wąskim (32 bajty) obrazie.
Display List:
antic dta $70,$70,$70+$80
:5 dta $42,a(ekr_6845),$2,$2,$2+$80
dta $41,a(antic)
Pamięć ekranu:
ldy #0
_1 tya
sta ekr_6845,y
iny
bpl _1
...
ekr_6845 equ *
Przerwania DLI:
sta _6502_a
ch_cnt lda char
inc ch_cnt+1
sta wsync
sta chbase
lda _6502_a
rti
char dta b($40),b($44),b($48),b($4c),b($50),b($54)
Podczas wygaszania pionowego należy zapisać rejestr "ch_cnt+1" wartością "<char". W tym przypadku dane grafiki do wyświetlenia znajdują się pod adresem $4000. Definiowanie trybu "MODE 5" polega na wpisaniu w DL zamiast $42 wartości $45 oraz poddaniu danych obrazu odpowiedniej konwersji.
Definiowanie trybu graficznego Apple II
Należy pamiętać, że Apple II stosuje odwrotną kolejność bitów w danych do wyświetlenia oraz nie wyświetla najstarszego bitu danych przez co rozdzielczość ekranu Apple wynosi 280 punktów przy 40 pobranych bajtach.
mode equ $f
antic dta $70,$70,$70
:192 dta $40+mode,a(apple_ekr+((#%8)*$400)+((#%$40)/8)*$80+(#/$40)*$28)
dta $41,a(antic)
