Inside
From Atariki
Wersja z dnia 12:44, 5 paź 2006 Sikor (Dyskusja | wkład) (→Linki zewnętrzne - link do screenów z comody) ← Previous diff |
Aktualna wersja Dracon (Dyskusja | wkład) (fiksy...) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{grafr|inside.gif}} | {{grafr|inside.gif}} | ||
- | Gra wydana w 1990 roku przez firme Spektra, jest niczym innym jak klonem gry z C64 - CHIPWAR. Autorzy gry to [[Magnus|Zenon Mikołajczyk]], Mirosław Smyk i [[Jakub Husak]]. Dzięki temu gra harakteryzuje się nie tylko wspaniałą grafiką, ale też znakomitą muzyką, co podnosi jej grywalność nieomal do perfekcji. | + | Gra wydana w 1990 roku przez firmę Spektra, jest niczym innym jak klonem gry z C64 - CHIPWAR. Autorzy gry to [[Magnus|Zenon Mikołajczyk]], [[Thorgal|Miłosław Smyk]] i [[Jakub Husak]]. Dzięki temu gra charakteryzuje się nie tylko wspaniałą grafiką, ale też znakomitą muzyką, co znacznie podnosi jej grywalność. |
== Okoliczności przyrody == | == Okoliczności przyrody == | ||
- | I stało się... Ten paskudny wirus znowu zaatakował... Tylko ty, ewentualnie wraz z kolegą, mozesz się jemu przeciwstawić... | + | I stało się - ten paskudny wirus znowu zaatakował. Tylko Ty, ewentualnie wraz z kolegą, możesz się mu przeciwstawić. |
- | Niestety, konwencjalne środki zawodzą, zdecydowałeś się więc na ten eksperyment bez wahania - wszak nie możesz pozwolić, aby Twoje ukochane Atari umarło. Zostajesz zmniejszony i wraz ze specjalnym statkiem naprawczym SN-1 przenosisz się do wnętrza komputera. Tylko od twojej wiedzy i szybkości zależy, czy wirus zniszczy komputer (oraz Ciebie wraz z nim), czy nie. A czasu coraz mniej... Zasiadaj za sterami!!! | + | Niestety, konwencjonalne środki zawodzą, zdecydowałeś się więc na ten eksperyment bez wahania - wszak nie możesz pozwolić, aby Twoje ukochane Atari umarło. Zostajesz zmniejszony i wraz ze specjalnym statkiem naprawczym SN-1 przenosisz się do wnętrza komputera. Tylko od twojej wiedzy i szybkości zależy, czy wirus zniszczy komputer (oraz Ciebie wraz z nim), czy nie. A czasu coraz mniej... Zasiadaj za sterami!!! |
== Gra == | == Gra == | ||
Uruchamiamy grę za pomocą klawisza '''''START''''' lub '''''FIRE''''' w joysticku. | Uruchamiamy grę za pomocą klawisza '''''START''''' lub '''''FIRE''''' w joysticku. | ||
- | Gra się za pomocą joysticka w odpowiednim porcie (warto grać z drugą osobą). Widzisz przed sobą obraz poszczególnych zespołów elektronicznych (w przekroju poprzecznym) umieszczonych na płycie głównej komputera. Na środku ekranu znajduje się panel informacyjny, gdzie mozna odczytać następujące dane: | + | Gra się za pomocą joysticka w odpowiednim porcie (warto grać z drugą osobą). Widzisz przed sobą obraz poszczególnych zespołów elektronicznych (w przekroju poprzecznym) umieszczonych na płycie głównej komputera. Na środku ekranu znajduje się panel informacyjny, gdzie można odczytać następujące dane: |
* statek (mechanik) gracza numer 1/2 | * statek (mechanik) gracza numer 1/2 | ||
* punkty gracza | * punkty gracza | ||
Linia 16: | Linia 16: | ||
* miejsce wykrycia wirusa (w formie wiadomości) | * miejsce wykrycia wirusa (w formie wiadomości) | ||
Zadaniem graczy jest niedopuszczenie, aby moc spadła do zera. Latają oni nad poszczególnymi układami, identyfikując uszkodzenia. Po identyfikacji układu - należy ustawić statek frontem do niego i powoli na niego najechać i naciskamy "fire". Wtedy wchodzimy do jego "wnętrza". | Zadaniem graczy jest niedopuszczenie, aby moc spadła do zera. Latają oni nad poszczególnymi układami, identyfikując uszkodzenia. Po identyfikacji układu - należy ustawić statek frontem do niego i powoli na niego najechać i naciskamy "fire". Wtedy wchodzimy do jego "wnętrza". | ||
- | Wewnątrz układu widzimy jego schemat ideowy i przez chwilę mruga nam uszkodzony element. Następnie za pomocą joysticka wybieramy z zestawu dostepnych elementów uszkodzony fragment i wstawiamy go w miejsce uszkodzonego. Pamietajmy, że mamy na to określony maksymalny czas. Po naprawie - wychodzimy z układu za pomocą klawisza "fire" i szukamy kolejnego uszkodzenia. I tak do końca gry, która się kończy efektem takim, jak przy wyłączeniu komputera... | + | Wewnątrz układu widzimy jego schemat ideowy i przez chwilę mruga nam uszkodzony element. Następnie za pomocą joysticka wybieramy z zestawu dostępnych elementów uszkodzony fragment i wstawiamy go w miejsce uszkodzonego. Pamiętajmy, że mamy na to określony maksymalny czas. Po naprawie - wychodzimy z układu za pomocą klawisza "fire" i szukamy kolejnego uszkodzenia. I tak do końca gry, która się kończy efektem takim, jak przy wyłączeniu komputera. |
Aby ponownie uruchomić grę - należy wcisnąć klawisz "RESET" - przechodzimy wtedy do menu gry. | Aby ponownie uruchomić grę - należy wcisnąć klawisz "RESET" - przechodzimy wtedy do menu gry. | ||
Linia 26: | Linia 26: | ||
== Ciekawostki == | == Ciekawostki == | ||
- | Oprócz oryginalnej wersji wydanej przez Spektrę istnieje jeszcze kilka innych wersji językowych, na przykład angielskojęzyczna (wydana oficjalnie w 1994 roku przez ANG) czy czeska. | + | * Oprócz oryginalnej wersji wydanej przez Spektrę istnieje jeszcze kilka innych wersji językowych, na przykład angielskojęzyczna (wydana oficjalnie w 1994 roku przez ANG) czy czeska. |
+ | * Obraz płyty głównej komputera jest żywcem przeniesiony z commodorowskiej wersji Chip War, zostały tylko zmienione kluczowe nazwy układów na atarowskie odpowiedniki. | ||
== Linki zewnętrzne == | == Linki zewnętrzne == | ||
- | * [http://atarimania.com/detail_soft.php?MENU=8&VERSION_ID=2584 wersja] ANG na atarimanii | + | * [http://www.atarimania.com/game-atari-400-800-xl-xe-inside_12200.html wersja] ANG na Atarimanii |
- | * [http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=2081 czeska] wersja na Fandalu | + | * [http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=2081 czeska] wersja u Fandala |
- | * [http://images.google.pl/imgres?imgurl=http://www.c64gg.com/Images/C/Chip_War.mp.gif&imgrefurl=http://www.c64gg.com/C10.html&h=256&w=384&sz=6&hl=pl&start=1&tbnid=Isc1SVTWxKGE-M:&tbnh=82&tbnw=123&prev=/images%3Fq%3DChip%2BWar%2B%26svnum%3D10%26hl%3Dpl%26lr%3D%26sa%3DN tutaj] mozna obejrzeć screeny z oryginalnej wersji Chip War na C64 | + | * [http://web.archive.org/web/20120705222812/http://www.c64gg.com/C10.html tutaj] można obejrzeć screeny z oryginalnej wersji Chip War na C64 |
- | + | ||
+ | [[Kategoria:Gry zręcznościowe]] | ||
[[Kategoria:Gry dla Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Gry dla Atari 8-bit]] | ||
[[Kategoria:Polskie gry]] | [[Kategoria:Polskie gry]] |
Aktualna wersja
Gra wydana w 1990 roku przez firmę Spektra, jest niczym innym jak klonem gry z C64 - CHIPWAR. Autorzy gry to Zenon Mikołajczyk, Miłosław Smyk i Jakub Husak. Dzięki temu gra charakteryzuje się nie tylko wspaniałą grafiką, ale też znakomitą muzyką, co znacznie podnosi jej grywalność.
Spis treści |
Okoliczności przyrody
I stało się - ten paskudny wirus znowu zaatakował. Tylko Ty, ewentualnie wraz z kolegą, możesz się mu przeciwstawić.
Niestety, konwencjonalne środki zawodzą, zdecydowałeś się więc na ten eksperyment bez wahania - wszak nie możesz pozwolić, aby Twoje ukochane Atari umarło. Zostajesz zmniejszony i wraz ze specjalnym statkiem naprawczym SN-1 przenosisz się do wnętrza komputera. Tylko od twojej wiedzy i szybkości zależy, czy wirus zniszczy komputer (oraz Ciebie wraz z nim), czy nie. A czasu coraz mniej... Zasiadaj za sterami!!!
Gra
Uruchamiamy grę za pomocą klawisza START lub FIRE w joysticku. Gra się za pomocą joysticka w odpowiednim porcie (warto grać z drugą osobą). Widzisz przed sobą obraz poszczególnych zespołów elektronicznych (w przekroju poprzecznym) umieszczonych na płycie głównej komputera. Na środku ekranu znajduje się panel informacyjny, gdzie można odczytać następujące dane:
- statek (mechanik) gracza numer 1/2
- punkty gracza
- jakie pozostało mu pole ochronne
- pozostała moc komputera (maleje wraz z uszkodzeniami)
- miejsce wykrycia wirusa (w formie wiadomości)
Zadaniem graczy jest niedopuszczenie, aby moc spadła do zera. Latają oni nad poszczególnymi układami, identyfikując uszkodzenia. Po identyfikacji układu - należy ustawić statek frontem do niego i powoli na niego najechać i naciskamy "fire". Wtedy wchodzimy do jego "wnętrza". Wewnątrz układu widzimy jego schemat ideowy i przez chwilę mruga nam uszkodzony element. Następnie za pomocą joysticka wybieramy z zestawu dostępnych elementów uszkodzony fragment i wstawiamy go w miejsce uszkodzonego. Pamiętajmy, że mamy na to określony maksymalny czas. Po naprawie - wychodzimy z układu za pomocą klawisza "fire" i szukamy kolejnego uszkodzenia. I tak do końca gry, która się kończy efektem takim, jak przy wyłączeniu komputera. Aby ponownie uruchomić grę - należy wcisnąć klawisz "RESET" - przechodzimy wtedy do menu gry.
Uwagi dodatkowe
- Nie należy się martwić, jeżeli nie zdążyło się przeczytać komunikatu, co zostało uszkodzone - typowe uszkodzenia rzutują na zachowanie komputera, więc niektóre łatwo zauważyć. Typowe przykłady to:
- - Antic lub GTIA - pogorszenie jakości widzianego obrazu
- - POKEY - pogorszenie jakości muzyki lub wręcz wydawanie dziwnych dźwięków
- - PIA - kłopoty ze sterowaniem statkiem
Ciekawostki
- Oprócz oryginalnej wersji wydanej przez Spektrę istnieje jeszcze kilka innych wersji językowych, na przykład angielskojęzyczna (wydana oficjalnie w 1994 roku przez ANG) czy czeska.
- Obraz płyty głównej komputera jest żywcem przeniesiony z commodorowskiej wersji Chip War, zostały tylko zmienione kluczowe nazwy układów na atarowskie odpowiedniki.