HARD
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 14:40, 16 maj 2019 Dracon (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja Krótki (Dyskusja | wkład) (W polskojęzycznych tekstach nazwiska węgierskie zwyczajowo zapisuje się w kolejności imię-nazwisko.) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{grafr|HARD_SOFTWARE_1994_from_JOYRIDE_DEMO_.gif}} | {{grafr|HARD_SOFTWARE_1994_from_JOYRIDE_DEMO_.gif}} | ||
- | (HARD Software, HARD Soft) - | + | HARD (a.k.a. HARD SOFT lub HARD Software) to węgierska demo-grupa z Atari XL/XE, założona przez Sándora Téliego i Farkasa Felkera w 1991 roku. Dołączył do nich później Tamás Bene. |
- | HARD (a.k.a. HARD SOFT lub HARD Software) to węgierska demo-grupa z Atari XL/XE, założona przez Sandora Teli i Farkasa Felkera w 1991 roku. Dołączył do nich później Bene Tamas. | + | |
Grupa ta znana jest przede wszystkim ze "zrzucania" całych części [[demo|dem]] z [http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_64 Commodore 64] a czasem tylko niektórych danych (logo, obrazki) - w czym jednak nie byli "osamotnieni" na atarowskiej scenie. | Grupa ta znana jest przede wszystkim ze "zrzucania" całych części [[demo|dem]] z [http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_64 Commodore 64] a czasem tylko niektórych danych (logo, obrazki) - w czym jednak nie byli "osamotnieni" na atarowskiej scenie. | ||
Poza tym HARD to innowatorzy w dziedzinie: | Poza tym HARD to innowatorzy w dziedzinie: | ||
* dźwięku - jako (oficjalnie) pierwsi odtwarzali (programowo, bez modyfikacji sprzętowych) pliki ''.sid'' na Atari (cała ścieżka dźwiękowa w ich demach to muzyczki z C64 z autorskim playerem). | * dźwięku - jako (oficjalnie) pierwsi odtwarzali (programowo, bez modyfikacji sprzętowych) pliki ''.sid'' na Atari (cała ścieżka dźwiękowa w ich demach to muzyczki z C64 z autorskim playerem). | ||
- | W 2017 roku pokazali i udostępnili technikę wzbogacania dźwięku [[Pokey]]a o tzw. "hardbass" | + | W 2017 roku pokazali i udostępnili technikę wzbogacania dźwięku [[Pokey]]a o tzw. [[Hardbass]]. |
- | * obrazu - pierwsi wpadli na pomysł trybu [[HIP]] w grafice stąd też jego nazwa (Hard-Interlacing-Picture). W 2017 roku pokazali i udostępnili kolejny ciekawy tryb graficzny - HCM. | + | * obrazu - pierwsi wpadli na pomysł trybu [[HIP]] w grafice stąd też jego nazwa (Hard-Interlacing-Picture). W 2017 roku pokazali i udostępnili kolejny ciekawy tryb graficzny - [https://bitbucket.org/sandor-hard/reharden/src/master/HCM.md HCM]. |
Członkowie: | Członkowie: | ||
- | *Bene Tamas - [[koder]] | + | *Tamás Bene - [[koder]] |
- | *Felker Farkas - koder | + | *Farkas Felker - koder |
- | *[[Teli Sandor]] - koder, [[swaper]] | + | *[[Sándor Téli]] - koder, [[swaper]] |
Linia 29: | Linia 28: | ||
== Linki == | == Linki == | ||
- | *[http://ftp.pigwa.net/stuff/collections/atari_forever/www-magazines/ENERGY1/tamas.htm wywiad z Bene Tamasem (z 1995 r.)] | + | *[http://ftp.pigwa.net/stuff/collections/atari_forever/www-magazines/ENERGY1/tamas.htm wywiad z Tamásem Benem (z 1995 r.)] |
*[http://web.archive.org/web/20040309000423/www.geocities.com/SiliconValley/Vista/6084/ dawna strona internetowa grupy Hard] | *[http://web.archive.org/web/20040309000423/www.geocities.com/SiliconValley/Vista/6084/ dawna strona internetowa grupy Hard] | ||
*[https://demozoo.org/groups/33628/ Demozoo] | *[https://demozoo.org/groups/33628/ Demozoo] | ||
+ | *[http://web.archive.org/web/20120209210045/http://energy.scene.pl/index.php?page=hard---jak-zostac polemika z twórczością HARD-ów] | ||
[[Kategoria:Grupy XL/XE]] | [[Kategoria:Grupy XL/XE]] |
Aktualna wersja
HARD (a.k.a. HARD SOFT lub HARD Software) to węgierska demo-grupa z Atari XL/XE, założona przez Sándora Téliego i Farkasa Felkera w 1991 roku. Dołączył do nich później Tamás Bene. Grupa ta znana jest przede wszystkim ze "zrzucania" całych części dem z Commodore 64 a czasem tylko niektórych danych (logo, obrazki) - w czym jednak nie byli "osamotnieni" na atarowskiej scenie.
Poza tym HARD to innowatorzy w dziedzinie:
- dźwięku - jako (oficjalnie) pierwsi odtwarzali (programowo, bez modyfikacji sprzętowych) pliki .sid na Atari (cała ścieżka dźwiękowa w ich demach to muzyczki z C64 z autorskim playerem).
W 2017 roku pokazali i udostępnili technikę wzbogacania dźwięku Pokeya o tzw. Hardbass.
- obrazu - pierwsi wpadli na pomysł trybu HIP w grafice stąd też jego nazwa (Hard-Interlacing-Picture). W 2017 roku pokazali i udostępnili kolejny ciekawy tryb graficzny - HCM.
Członkowie:
- Tamás Bene - koder
- Farkas Felker - koder
- Sándor Téli - koder, swaper
Wydane produkcje:
- Veronika
- Cool Emotions
- Blip! - gra, która ukazała się w Abbuc Magazin
- intro do 36. wydania w/w magazynu
- Joyride - demo wystawione na QuaST 1995 (rozprowadzone bezpośrednio przez grupę w postaci numerowanych kopii na dyskietkach 5.25")
- Reharden - powrót po kilkunastu latach!
Grupa działała aktywnie(j) w I połowie lat 90. XX w.
[Edytuj]