Otwarcie ekranu w trybie graficznym (GRAPHICS)
From Atariki
(Różnice między wersjami)
| Wersja z dnia 17:47, 29 sie 2009 KMK (Dyskusja | wkład) (Programowanie: Otwarcie ekranu w trybie graficznym moved to Otwarcie ekranu w trybie graficznym (GRAPHICS)) ← Previous diff |
Wersja z dnia 10:16, 17 wrz 2022 Jhusak (Dyskusja | wkład) (→Metoda najkrótsza) Next diff → |
||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
| + | === Metoda standardowa, polecana === | ||
| + | |||
| Procedura przełącza ekran w wybrany tryb graficzny. W przykładzie może to być tryb Graphics 9 (wywołanie przez JSR GR9) lub Graphics 15 (wywołanie przez JSR GR15). Jako kanał I/O dla grafiki używany jest [[IOCB]] 6, ale równie dobrze może to być dowolny inny. | Procedura przełącza ekran w wybrany tryb graficzny. W przykładzie może to być tryb Graphics 9 (wywołanie przez JSR GR9) lub Graphics 15 (wywołanie przez JSR GR15). Jako kanał I/O dla grafiki używany jest [[IOCB]] 6, ale równie dobrze może to być dowolny inny. | ||
| - | <pre> | + | ; |
| - | ; | + | ; (c) Lizard |
| - | ; (c) Lizard | + | ; |
| - | ; | + | iccmd = $0342 |
| - | iccmd = $0342 | + | icbufa = $0344 |
| - | icbufa = $0344 | + | icax1 = $034a |
| - | icax1 = $034a | + | icax2 = $034b |
| - | icax2 = $034b | + | ; |
| - | jciomain = $e456 | + | gr9 lda #9 |
| + | bne gr | ||
| + | ; | ||
| + | gr15 lda #15 | ||
| + | ; | ||
| + | gr pha | ||
| + | ldx #$60 ; IOCB #6 | ||
| + | lda #$0c ; zamknij | ||
| + | jsr cioexe | ||
| + | pla | ||
| + | sta icax2,x ; tryb | ||
| + | lda #<dev ; identyfikator urzadzenia | ||
| + | sta icbufa,x | ||
| + | lda #>dev | ||
| + | sta icbufa+1,x | ||
| + | lda #%00001100 ; bez okna tekstowego, odczyt/zapis | ||
| + | sta icax1,x | ||
| + | lda #$03 ; otworz | ||
| + | cioexe sta iccmd,x | ||
| + | jmp [[Tablica skoków#JCIOMAIN|jciomain]] | ||
| + | ; | ||
| + | dev .by "S:" $9b | ||
| + | |||
| + | === Metoda najkrótsza === | ||
| + | |||
| + | W przypadku, gdzie liczy się pamięć, zwartość kodu, a także przy wprawkach i eksperymentach można zastosować metodę: | ||
| - | gr9 lda #9 | + | lda #GRMODE |
| - | bne gr | + | JSR $ef90 |
| - | gr15 lda #15 | + | Metoda ta wiąże się z ograniczeniami (możliwe ustawienia to tryb graficzny 0-15, bez rozszerzeń typu +16,+32) i otwiera ekran graficzny bez dolnego okna tekstowego. |
| - | gr pha | + | Metoda ta jest hackerska, używanie jej w dzisiejszych progamach to proszenie się o kłopoty (głównie u innych użytkowników). |
| - | ldx #$60 ; IOCB #6 | + | |
| - | lda #$0c ; zamknij | + | |
| - | jsr cioexe | + | |
| - | pla | + | |
| - | sta icax2,x ; tryb | + | |
| - | lda #<dev ; identyfikator urzadzenia | + | |
| - | sta icbufa,x | + | |
| - | lda #>dev | + | |
| - | sta icbufa+1,x | + | |
| - | lda #%00011100 ; bez okna tekstowego, odczyt/zapis | + | |
| - | sta icax1,x | + | |
| - | lda #$03 ; otworz | + | |
| - | cioexe sta iccmd,x | + | |
| - | jmp jciomain | + | |
| - | dev .by "S:" $9b | ||
| - | </pre> | ||
| [[Kategoria:Niezbędnik kodera]] | [[Kategoria:Niezbędnik kodera]] | ||
Wersja z dnia 10:16, 17 wrz 2022
Metoda standardowa, polecana
Procedura przełącza ekran w wybrany tryb graficzny. W przykładzie może to być tryb Graphics 9 (wywołanie przez JSR GR9) lub Graphics 15 (wywołanie przez JSR GR15). Jako kanał I/O dla grafiki używany jest IOCB 6, ale równie dobrze może to być dowolny inny.
;
; (c) Lizard
;
iccmd = $0342
icbufa = $0344
icax1 = $034a
icax2 = $034b
;
gr9 lda #9
bne gr
;
gr15 lda #15
;
gr pha
ldx #$60 ; IOCB #6
lda #$0c ; zamknij
jsr cioexe
pla
sta icax2,x ; tryb
lda #<dev ; identyfikator urzadzenia
sta icbufa,x
lda #>dev
sta icbufa+1,x
lda #%00001100 ; bez okna tekstowego, odczyt/zapis
sta icax1,x
lda #$03 ; otworz
cioexe sta iccmd,x
jmp jciomain
;
dev .by "S:" $9b
Metoda najkrótsza
W przypadku, gdzie liczy się pamięć, zwartość kodu, a także przy wprawkach i eksperymentach można zastosować metodę:
lda #GRMODE
JSR $ef90
Metoda ta wiąże się z ograniczeniami (możliwe ustawienia to tryb graficzny 0-15, bez rozszerzeń typu +16,+32) i otwiera ekran graficzny bez dolnego okna tekstowego.
Metoda ta jest hackerska, używanie jej w dzisiejszych progamach to proszenie się o kłopoty (głównie u innych użytkowników).
