Ramka
From Atariki
Wersja z dnia 14:38, 14 sie 2023 Mono (Dyskusja | wkład) (vsync secam i poprawka dla ntsc) ← Previous diff |
Wersja z dnia 14:39, 14 sie 2023 Mono (Dyskusja | wkład) (formatowanie) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Jednostka czasu odpowiadająca jednemu wyświetleniu pełnego obrazu i powrotowi plamki. | Jednostka czasu odpowiadająca jednemu wyświetleniu pełnego obrazu i powrotowi plamki. | ||
- | W uproszczeniu podaje się, że w komputerach w systemie [http://pl.wikipedia.org/wiki/NTSC NTSC] jest to 1/60 s, a w pozostałych ([http://pl.wikipedia.org/wiki/PAL_%28telewizja%29 PAL]/[http://pl.wikipedia.org/wiki/SECAM SECAM]) - 1/50 s. Dokładne wartości wynikają z częstotliwości taktowania procesora. W NTSC ekran jest odświeżany z częstotliwością 59.92 Hz, w PAL - 49.86 Hz, a w SECAM 50.09 Hz. | + | W uproszczeniu podaje się, że w komputerach w systemie [http://pl.wikipedia.org/wiki/NTSC NTSC] jest to 1/60 s, a w pozostałych ([http://pl.wikipedia.org/wiki/PAL_%28telewizja%29 PAL]/[http://pl.wikipedia.org/wiki/SECAM SECAM]) - 1/50 s. Dokładne wartości wynikają z częstotliwości taktowania procesora: |
+ | * w NTSC ekran jest odświeżany z częstotliwością 59.92 Hz, | ||
+ | * w PAL - 49.86 Hz, | ||
+ | * a w SECAM - 50.09 Hz. | ||
W systemie PAL i SECAM ramka odpowiada 312 liniom po 114 cykli maszynowych, czyli 35568 cyklom maszynowym. W NTSC zaś ramka składa się z 262 linii po 114 cykli, co daje łącznie 29868 cykli maszynowych. | W systemie PAL i SECAM ramka odpowiada 312 liniom po 114 cykli maszynowych, czyli 35568 cyklom maszynowym. W NTSC zaś ramka składa się z 262 linii po 114 cykli, co daje łącznie 29868 cykli maszynowych. |
Wersja z dnia 14:39, 14 sie 2023
Jednostka czasu odpowiadająca jednemu wyświetleniu pełnego obrazu i powrotowi plamki.
W uproszczeniu podaje się, że w komputerach w systemie NTSC jest to 1/60 s, a w pozostałych (PAL/SECAM) - 1/50 s. Dokładne wartości wynikają z częstotliwości taktowania procesora:
- w NTSC ekran jest odświeżany z częstotliwością 59.92 Hz,
- w PAL - 49.86 Hz,
- a w SECAM - 50.09 Hz.
W systemie PAL i SECAM ramka odpowiada 312 liniom po 114 cykli maszynowych, czyli 35568 cyklom maszynowym. W NTSC zaś ramka składa się z 262 linii po 114 cykli, co daje łącznie 29868 cykli maszynowych.
NMI WSYNC : : 0 10 106 114 +-----------------------------------------+ 0 : : +-----------------------------------------+ 8 - pierwsza linia ANTIC-a : : : : : : ... : : : : : : +-----------------------------------------+ 247 - ostatnia linia ANTIC-a +-----------------------------------------+ 248 - przerwanie VBLK : : ... : : +-----------------------------------------+ 262 NTSC / 312 PAL/SECAM
Określenie "efekt działa w jednej ramce (bądź dwóch, trzech, itd.)" odnosi się do tego, z jaką częstotliwością rysowane są kolejne klatki efektu. Wrażenie idealnie płynnego ruchu otrzymamy, gdy efekt mieści się w jednej ramce, z każdą kolejną ramką płynność jest mniejsza.
Na wyższych platformach częściej używane jest pojęcie FPS, które z 'atarowską' ramką nie ma nic wspólnego. Tam, bowiem, określa ilość faz animacji wyświetlanych na sekundę.