Ramka
From Atariki
| Wersja z dnia 15:04, 14 sie 2023 Mono (Dyskusja | wkład) (granice) ← Previous diff |
Wersja z dnia 15:13, 14 sie 2023 Mono (Dyskusja | wkład) (styl.) Next diff → |
||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
| Jednostka czasu odpowiadająca jednemu wyświetleniu pełnego obrazu i powrotowi plamki. | Jednostka czasu odpowiadająca jednemu wyświetleniu pełnego obrazu i powrotowi plamki. | ||
| - | W uproszczeniu podaje się, że w komputerach w systemie [http://pl.wikipedia.org/wiki/NTSC NTSC] jest to 1/60 s, a w pozostałych ([http://pl.wikipedia.org/wiki/PAL_%28telewizja%29 PAL]/[http://pl.wikipedia.org/wiki/SECAM SECAM]) - 1/50 s. Dokładne wartości wynikają z częstotliwości taktowania procesora: | + | W uproszczeniu podaje się, że w komputerach w systemie [http://pl.wikipedia.org/wiki/NTSC NTSC] jest to 1/60 s, a w pozostałych ([http://pl.wikipedia.org/wiki/PAL_%28telewizja%29 PAL]/[http://pl.wikipedia.org/wiki/SECAM SECAM]) - 1/50 s. Dokładne wartości odświeżania obrazu wynikają z częstotliwości taktowania procesora: |
| - | * w NTSC ekran jest odświeżany z częstotliwością 59.92 Hz, | + | * w NTSC - 59.92 Hz, |
| * w SECAM - 50.09 Hz, | * w SECAM - 50.09 Hz, | ||
| * a w PAL - 49.86 Hz. | * a w PAL - 49.86 Hz. | ||
Wersja z dnia 15:13, 14 sie 2023
Jednostka czasu odpowiadająca jednemu wyświetleniu pełnego obrazu i powrotowi plamki.
W uproszczeniu podaje się, że w komputerach w systemie NTSC jest to 1/60 s, a w pozostałych (PAL/SECAM) - 1/50 s. Dokładne wartości odświeżania obrazu wynikają z częstotliwości taktowania procesora:
- w NTSC - 59.92 Hz,
- w SECAM - 50.09 Hz,
- a w PAL - 49.86 Hz.
W systemie PAL i SECAM ramka odpowiada 312 liniom po 114 cykli maszynowych, czyli 35568 cyklom maszynowym. W NTSC zaś ramka składa się z 262 linii po 114 cykli, co daje łącznie 29868 cykli maszynowych.
lewa krawędź WSYNC prawa krawędź widzialnego ekranu
NMI : +-- obraz ANTIC-a --+ :
: : : : :
0 10 16 22 106 112 114
+----+---+---:-------------------:---+---+ 0 - początek widzialnego ekranu
: : : : : :
+--------+---+-------------------+---+---+ 8 - początek DMA ANTIC-a (pierwsza linia ANTIC-a)
: : : : : :
: : : : : :
: : : : : :
...
: : : : : :
: : : : : :
: : : : : :
+--------+---+-------------------+---+---+ 247 - koniec DMA ANTIC-a (ostatnia linia ANTIC-a)
+--------:---------------------------:---+ 248 - przerwanie VBLK
: : : :
+--------+---------------------------+---+ 255 - koniec widzialnego ekranu
: :
...
: :
+----------------------------------------+ 262 - koniec ramki NTSC
: :
: :
...
: :
: :
+----------------------------------------+ 312 - koniec ramki PAL/SECAM
Określenie "efekt działa w jednej ramce (bądź dwóch, trzech, itd.)" odnosi się do tego, z jaką częstotliwością rysowane są kolejne klatki efektu. Wrażenie idealnie płynnego ruchu otrzymamy, gdy efekt mieści się w jednej ramce, z każdą kolejną ramką płynność jest mniejsza.
Na wyższych platformach częściej używane jest pojęcie FPS, które z 'atarowską' ramką nie ma nic wspólnego. Tam, bowiem, określa ilość faz animacji wyświetlanych na sekundę.
Zobacz też
- VBL
- NTSC vs PAL
- Dyskusja na AtariArea co do rzeczywistej wysokości widzialnego ekranu
