Ramka
From Atariki
| Wersja z dnia 09:06, 23 kwi 2006 Epi (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (→Zobacz też - fgtia i 130xe secam) |
||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
| - | Jednostka czasu odpowiadająca jednemu wyświetleniu całego obrazu wraz z powrotem plamki kineskopu. W uproszczeniu podaje się, że w komputerach w systemie [http://pl.wikipedia.org/wiki/NTSC NTSC] jest to 1/60 s, a w pozostałych ([http://pl.wikipedia.org/wiki/PAL_%28telewizja%29 PAL]/[http://pl.wikipedia.org/wiki/SECAM SECAM]) - 1/50 s. | + | Jednostka czasu odpowiadająca jednemu wyświetleniu pełnego obrazu i powrotowi plamki. |
| - | Dokładne wartości wynikają z częstotliwości taktowania procesora. W NTSC ekran jest odświeżany z częstotliwością 59.94 Hz, w pozostałych - 49.86 Hz. | + | |
| - | W systemie PAL ramka odpowiada 312 liniom po 114 cykli maszynowych, czyli 35568 cyklom maszynowym. | + | W uproszczeniu podaje się, że w komputerach w systemie [http://pl.wikipedia.org/wiki/NTSC NTSC] jest to 1/60 s, a w pozostałych ([http://pl.wikipedia.org/wiki/PAL_%28telewizja%29 PAL]/[http://pl.wikipedia.org/wiki/SECAM SECAM]) - 1/50 s. Dokładne wartości odświeżania obrazu wynikają z częstotliwości taktowania procesora: |
| + | * w NTSC - 59.92 Hz, | ||
| + | * w SECAM - 50.09 Hz, | ||
| + | * a w PAL - 49.86 Hz. | ||
| - | Określenie "efekt działa w jednej (dwóch, trzech, itd.) ramce" odnosi się do tego, z jaką częstotliwością rysowane są kolejne klatki efektu. Wrażenie idealnie płynnego ruchu otrzymamy, gdy efekt mieści się w jednej ramce, z każdą kolejną ramką płynność jest mniejsza. | + | W systemie PAL i SECAM ramka odpowiada 312 liniom po 114 cykli maszynowych, czyli 35568 cyklom maszynowym. W NTSC zaś ramka składa się z 262 linii po 114 cykli, co daje łącznie 29868 cykli maszynowych. |
| - | Na wyższych platformach częściej używane jest pojęcie [http://pl.wikipedia.org/wiki/Frames_per_second FPS]. | + | lewa krawędź WSYNC prawa krawędź widzialnego ekranu |
| + | NMI : +-- obraz ANTIC-a --+ : | ||
| + | : : : : : | ||
| + | 0 10 16 22 106 112 114 | ||
| + | +----+---+---:-------------------:---+---+ 0 - początek widzialnego ekranu | ||
| + | : : : : : : | ||
| + | +--------+---+-------------------+---+---+ 8 - początek DMA ANTIC-a (pierwsza linia ANTIC-a) | ||
| + | : : : : : : | ||
| + | : : : : : : | ||
| + | : : : : : : | ||
| + | ... | ||
| + | : : : : : : | ||
| + | : : : : : : | ||
| + | : : : : : : | ||
| + | +--------+---+-------------------+---+---+ 247 - koniec DMA ANTIC-a (ostatnia linia ANTIC-a) | ||
| + | +--------:---------------------------:---+ 248 - przerwanie VBLK | ||
| + | : : : : | ||
| + | +--------+---------------------------+---+ 255 - koniec widzialnego ekranu | ||
| + | : : | ||
| + | ... | ||
| + | : : | ||
| + | +----------------------------------------+ 262 - koniec ramki NTSC | ||
| + | : : | ||
| + | : : | ||
| + | ... | ||
| + | : : | ||
| + | : : | ||
| + | +----------------------------------------+ 312 - koniec ramki PAL/SECAM | ||
| + | |||
| + | Określenie "efekt działa w jednej ramce (bądź dwóch, trzech, itd.)" odnosi się do tego, z jaką częstotliwością rysowane są kolejne klatki efektu. Wrażenie idealnie płynnego ruchu otrzymamy, gdy efekt mieści się w jednej ramce, z każdą kolejną ramką płynność jest mniejsza. | ||
| + | |||
| + | Na wyższych platformach częściej używane jest pojęcie [http://pl.wikipedia.org/wiki/Frames_per_second FPS], które z 'atarowską' ramką nie ma nic wspólnego. Tam, bowiem, określa ilość faz animacji wyświetlanych na sekundę. | ||
| + | |||
| + | ==Zobacz też== | ||
| + | * [[VBL]] | ||
| + | * [[NTSC vs PAL]] | ||
| + | * [[FGTIA]] | ||
| + | * [[130XE SECAM]] | ||
| + | * [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=7331 Dyskusja na AtariArea] co do rzeczywistej wysokości widzialnego ekranu | ||
| [[Kategoria:Glosariusz]] | [[Kategoria:Glosariusz]] | ||
Aktualna wersja
Jednostka czasu odpowiadająca jednemu wyświetleniu pełnego obrazu i powrotowi plamki.
W uproszczeniu podaje się, że w komputerach w systemie NTSC jest to 1/60 s, a w pozostałych (PAL/SECAM) - 1/50 s. Dokładne wartości odświeżania obrazu wynikają z częstotliwości taktowania procesora:
- w NTSC - 59.92 Hz,
- w SECAM - 50.09 Hz,
- a w PAL - 49.86 Hz.
W systemie PAL i SECAM ramka odpowiada 312 liniom po 114 cykli maszynowych, czyli 35568 cyklom maszynowym. W NTSC zaś ramka składa się z 262 linii po 114 cykli, co daje łącznie 29868 cykli maszynowych.
lewa krawędź WSYNC prawa krawędź widzialnego ekranu
NMI : +-- obraz ANTIC-a --+ :
: : : : :
0 10 16 22 106 112 114
+----+---+---:-------------------:---+---+ 0 - początek widzialnego ekranu
: : : : : :
+--------+---+-------------------+---+---+ 8 - początek DMA ANTIC-a (pierwsza linia ANTIC-a)
: : : : : :
: : : : : :
: : : : : :
...
: : : : : :
: : : : : :
: : : : : :
+--------+---+-------------------+---+---+ 247 - koniec DMA ANTIC-a (ostatnia linia ANTIC-a)
+--------:---------------------------:---+ 248 - przerwanie VBLK
: : : :
+--------+---------------------------+---+ 255 - koniec widzialnego ekranu
: :
...
: :
+----------------------------------------+ 262 - koniec ramki NTSC
: :
: :
...
: :
: :
+----------------------------------------+ 312 - koniec ramki PAL/SECAM
Określenie "efekt działa w jednej ramce (bądź dwóch, trzech, itd.)" odnosi się do tego, z jaką częstotliwością rysowane są kolejne klatki efektu. Wrażenie idealnie płynnego ruchu otrzymamy, gdy efekt mieści się w jednej ramce, z każdą kolejną ramką płynność jest mniejsza.
Na wyższych platformach częściej używane jest pojęcie FPS, które z 'atarowską' ramką nie ma nic wspólnego. Tam, bowiem, określa ilość faz animacji wyświetlanych na sekundę.
Zobacz też
- VBL
- NTSC vs PAL
- FGTIA
- 130XE SECAM
- Dyskusja na AtariArea co do rzeczywistej wysokości widzialnego ekranu
