Ramka
From Atariki
Wersja z dnia 14:39, 14 sie 2023 Mono (Dyskusja | wkład) (formatowanie) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (→Zobacz też - fgtia i 130xe secam) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Jednostka czasu odpowiadająca jednemu wyświetleniu pełnego obrazu i powrotowi plamki. | Jednostka czasu odpowiadająca jednemu wyświetleniu pełnego obrazu i powrotowi plamki. | ||
- | W uproszczeniu podaje się, że w komputerach w systemie [http://pl.wikipedia.org/wiki/NTSC NTSC] jest to 1/60 s, a w pozostałych ([http://pl.wikipedia.org/wiki/PAL_%28telewizja%29 PAL]/[http://pl.wikipedia.org/wiki/SECAM SECAM]) - 1/50 s. Dokładne wartości wynikają z częstotliwości taktowania procesora: | + | W uproszczeniu podaje się, że w komputerach w systemie [http://pl.wikipedia.org/wiki/NTSC NTSC] jest to 1/60 s, a w pozostałych ([http://pl.wikipedia.org/wiki/PAL_%28telewizja%29 PAL]/[http://pl.wikipedia.org/wiki/SECAM SECAM]) - 1/50 s. Dokładne wartości odświeżania obrazu wynikają z częstotliwości taktowania procesora: |
- | * w NTSC ekran jest odświeżany z częstotliwością 59.92 Hz, | + | * w NTSC - 59.92 Hz, |
- | * w PAL - 49.86 Hz, | + | * w SECAM - 50.09 Hz, |
- | * a w SECAM - 50.09 Hz. | + | * a w PAL - 49.86 Hz. |
W systemie PAL i SECAM ramka odpowiada 312 liniom po 114 cykli maszynowych, czyli 35568 cyklom maszynowym. W NTSC zaś ramka składa się z 262 linii po 114 cykli, co daje łącznie 29868 cykli maszynowych. | W systemie PAL i SECAM ramka odpowiada 312 liniom po 114 cykli maszynowych, czyli 35568 cyklom maszynowym. W NTSC zaś ramka składa się z 262 linii po 114 cykli, co daje łącznie 29868 cykli maszynowych. | ||
- | NMI WSYNC | + | lewa krawędź WSYNC prawa krawędź widzialnego ekranu |
- | : : | + | NMI : +-- obraz ANTIC-a --+ : |
- | 0 10 106 114 | + | : : : : : |
- | +-----------------------------------------+ 0 | + | 0 10 16 22 106 112 114 |
- | : : | + | +----+---+---:-------------------:---+---+ 0 - początek widzialnego ekranu |
- | +-----------------------------------------+ 8 - pierwsza linia ANTIC-a | + | : : : : : : |
- | : : | + | +--------+---+-------------------+---+---+ 8 - początek DMA ANTIC-a (pierwsza linia ANTIC-a) |
- | : : | + | : : : : : : |
- | : : | + | : : : : : : |
+ | : : : : : : | ||
... | ... | ||
- | : : | + | : : : : : : |
- | : : | + | : : : : : : |
- | : : | + | : : : : : : |
- | +-----------------------------------------+ 247 - ostatnia linia ANTIC-a | + | +--------+---+-------------------+---+---+ 247 - koniec DMA ANTIC-a (ostatnia linia ANTIC-a) |
- | +-----------------------------------------+ 248 - przerwanie VBLK | + | +--------:---------------------------:---+ 248 - przerwanie VBLK |
- | : : | + | : : : : |
+ | +--------+---------------------------+---+ 255 - koniec widzialnego ekranu | ||
+ | : : | ||
... | ... | ||
- | : : | + | : : |
- | +-----------------------------------------+ 262 NTSC / 312 PAL/SECAM | + | +----------------------------------------+ 262 - koniec ramki NTSC |
+ | : : | ||
+ | : : | ||
+ | ... | ||
+ | : : | ||
+ | : : | ||
+ | +----------------------------------------+ 312 - koniec ramki PAL/SECAM | ||
Określenie "efekt działa w jednej ramce (bądź dwóch, trzech, itd.)" odnosi się do tego, z jaką częstotliwością rysowane są kolejne klatki efektu. Wrażenie idealnie płynnego ruchu otrzymamy, gdy efekt mieści się w jednej ramce, z każdą kolejną ramką płynność jest mniejsza. | Określenie "efekt działa w jednej ramce (bądź dwóch, trzech, itd.)" odnosi się do tego, z jaką częstotliwością rysowane są kolejne klatki efektu. Wrażenie idealnie płynnego ruchu otrzymamy, gdy efekt mieści się w jednej ramce, z każdą kolejną ramką płynność jest mniejsza. | ||
Linia 35: | Linia 44: | ||
* [[VBL]] | * [[VBL]] | ||
* [[NTSC vs PAL]] | * [[NTSC vs PAL]] | ||
+ | * [[FGTIA]] | ||
+ | * [[130XE SECAM]] | ||
+ | * [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=7331 Dyskusja na AtariArea] co do rzeczywistej wysokości widzialnego ekranu | ||
[[Kategoria:Glosariusz]] | [[Kategoria:Glosariusz]] |
Aktualna wersja
Jednostka czasu odpowiadająca jednemu wyświetleniu pełnego obrazu i powrotowi plamki.
W uproszczeniu podaje się, że w komputerach w systemie NTSC jest to 1/60 s, a w pozostałych (PAL/SECAM) - 1/50 s. Dokładne wartości odświeżania obrazu wynikają z częstotliwości taktowania procesora:
- w NTSC - 59.92 Hz,
- w SECAM - 50.09 Hz,
- a w PAL - 49.86 Hz.
W systemie PAL i SECAM ramka odpowiada 312 liniom po 114 cykli maszynowych, czyli 35568 cyklom maszynowym. W NTSC zaś ramka składa się z 262 linii po 114 cykli, co daje łącznie 29868 cykli maszynowych.
lewa krawędź WSYNC prawa krawędź widzialnego ekranu NMI : +-- obraz ANTIC-a --+ : : : : : : 0 10 16 22 106 112 114 +----+---+---:-------------------:---+---+ 0 - początek widzialnego ekranu : : : : : : +--------+---+-------------------+---+---+ 8 - początek DMA ANTIC-a (pierwsza linia ANTIC-a) : : : : : : : : : : : : : : : : : : ... : : : : : : : : : : : : : : : : : : +--------+---+-------------------+---+---+ 247 - koniec DMA ANTIC-a (ostatnia linia ANTIC-a) +--------:---------------------------:---+ 248 - przerwanie VBLK : : : : +--------+---------------------------+---+ 255 - koniec widzialnego ekranu : : ... : : +----------------------------------------+ 262 - koniec ramki NTSC : : : : ... : : : : +----------------------------------------+ 312 - koniec ramki PAL/SECAM
Określenie "efekt działa w jednej ramce (bądź dwóch, trzech, itd.)" odnosi się do tego, z jaką częstotliwością rysowane są kolejne klatki efektu. Wrażenie idealnie płynnego ruchu otrzymamy, gdy efekt mieści się w jednej ramce, z każdą kolejną ramką płynność jest mniejsza.
Na wyższych platformach częściej używane jest pojęcie FPS, które z 'atarowską' ramką nie ma nic wspólnego. Tam, bowiem, określa ilość faz animacji wyświetlanych na sekundę.
Zobacz też
- VBL
- NTSC vs PAL
- FGTIA
- 130XE SECAM
- Dyskusja na AtariArea co do rzeczywistej wysokości widzialnego ekranu