Ramka
From Atariki
| Wersja z dnia 15:13, 14 sie 2023 Mono (Dyskusja | wkład) (styl.) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (→Zobacz też - fgtia i 130xe secam) |
||
| Linia 44: | Linia 44: | ||
| * [[VBL]] | * [[VBL]] | ||
| * [[NTSC vs PAL]] | * [[NTSC vs PAL]] | ||
| + | * [[FGTIA]] | ||
| + | * [[130XE SECAM]] | ||
| * [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=7331 Dyskusja na AtariArea] co do rzeczywistej wysokości widzialnego ekranu | * [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=7331 Dyskusja na AtariArea] co do rzeczywistej wysokości widzialnego ekranu | ||
| [[Kategoria:Glosariusz]] | [[Kategoria:Glosariusz]] | ||
Aktualna wersja
Jednostka czasu odpowiadająca jednemu wyświetleniu pełnego obrazu i powrotowi plamki.
W uproszczeniu podaje się, że w komputerach w systemie NTSC jest to 1/60 s, a w pozostałych (PAL/SECAM) - 1/50 s. Dokładne wartości odświeżania obrazu wynikają z częstotliwości taktowania procesora:
- w NTSC - 59.92 Hz,
- w SECAM - 50.09 Hz,
- a w PAL - 49.86 Hz.
W systemie PAL i SECAM ramka odpowiada 312 liniom po 114 cykli maszynowych, czyli 35568 cyklom maszynowym. W NTSC zaś ramka składa się z 262 linii po 114 cykli, co daje łącznie 29868 cykli maszynowych.
lewa krawędź WSYNC prawa krawędź widzialnego ekranu
NMI : +-- obraz ANTIC-a --+ :
: : : : :
0 10 16 22 106 112 114
+----+---+---:-------------------:---+---+ 0 - początek widzialnego ekranu
: : : : : :
+--------+---+-------------------+---+---+ 8 - początek DMA ANTIC-a (pierwsza linia ANTIC-a)
: : : : : :
: : : : : :
: : : : : :
...
: : : : : :
: : : : : :
: : : : : :
+--------+---+-------------------+---+---+ 247 - koniec DMA ANTIC-a (ostatnia linia ANTIC-a)
+--------:---------------------------:---+ 248 - przerwanie VBLK
: : : :
+--------+---------------------------+---+ 255 - koniec widzialnego ekranu
: :
...
: :
+----------------------------------------+ 262 - koniec ramki NTSC
: :
: :
...
: :
: :
+----------------------------------------+ 312 - koniec ramki PAL/SECAM
Określenie "efekt działa w jednej ramce (bądź dwóch, trzech, itd.)" odnosi się do tego, z jaką częstotliwością rysowane są kolejne klatki efektu. Wrażenie idealnie płynnego ruchu otrzymamy, gdy efekt mieści się w jednej ramce, z każdą kolejną ramką płynność jest mniejsza.
Na wyższych platformach częściej używane jest pojęcie FPS, które z 'atarowską' ramką nie ma nic wspólnego. Tam, bowiem, określa ilość faz animacji wyświetlanych na sekundę.
Zobacz też
- VBL
- NTSC vs PAL
- FGTIA
- 130XE SECAM
- Dyskusja na AtariArea co do rzeczywistej wysokości widzialnego ekranu
